• תפריט
יזמות בחינוך

לעשות אמנות מגרוטאות זה לא בושה

קבוצת תמיכה לביישנים, מעגלי שיחה בהנחיית בני נוער, כתיבה משותפת באינטרנט ויצירה מפסולת אלקטרונית. ארבעה מיזמים שעלו לגמר התחרות ביזמות בחינוך

רעות ברנע 13:1505.12.12

גרוטא אמנותא: סדנאות מחזור יצירתי בספרייה הציבורית

הפעילות: סדנאות שבועיות למחזור פסולת אלקטרונית לילדים מגבעת אולגה וחדרה

היוזם: צבי הלברכט

משתתפים: מאות ילדים ובני נוער בשתי הערים

המטרה: חינוך אקולוגי והגברת המודעות לנושא

החזון: הרחבת הפעילות ושיתוף פעולה עם חברות הייטק

 

  • לאתר הוועידה ליזמות בחינוך בבת ים - לחץ כאן  

 

"גרוטא אמנותא" בגבעת אולגה הוא מיזם אקולוגי שעוסק בחינוך, קהילה, תרבות ותעשייה. במסגרת המיזם פועלות סדנאות לילדים ובני נוער בספרייה הקהילתית בגבעת אולגה, בבית הספר הדמוקרטי בחדרה ובפסטיבלים בכל ארץ. את הסדנאות, שבהן עובדים הילדים בפסולת אלקטרונית, מנחה צבי הלברכט, מעצב ואיש חינוך, שהנחה תוכנית דומה בעבר בשדרות.

"לפני כחמש שנים התחלתי להעביר את התוכנית בבית הספר הדמוקרטי בחדרה ולפני שנתיים וחצי היא החלה לפעול בגבעת אולגה", אומר הלברכט. הפעילות מתקיימת בספרייה הקהילתית, שאליה אני מגיע אחת לשבוע ומעביר סדנאות שבהן לומדים הילדים נושאים כגון פירוק והרכבת חלקי מחשב, בניית מנועים, ננוטכנולוגיה ועל הנזקים שגורמים לסביבה חומרים מסוכנים".

 

בפעילויות משתתפים ילדים מכל הגילים שמגיעים באופן קבוע לספרייה בשעות אחר הצהריים. "חלקם מוגדרים כ'נוער בסיכון' או כבעלי הפרעות בתקשורת, אבל מדובר בילדים נהדרים", הוא אומר. "הם אוהבים לעבוד, עוזרים ותורמים. זה היה אתגר לא פשוט בהתחלה, אבל זה הצליח". הלברכט שואף להרחיב את הפעילות למקומות נוספים כמו פסטיבלים ומוזיאונים. "יש שאיפה גם לשתף פעולה עם חברות הייטק במסגרת תרומה לקהילה".

 


 

מעגלים: מפגשי שיחה עם השפעה

הפעילות: מפגשים בהנחיית ובהשתתפות בני נוער על נושאים אקטואליים שונים

היוזמים: אסף שנהב וקבוצה של בני נוער מהרצליה

משתתפים: כ־150 בני נוער

המטרה: לתת לבני הנוער לנהל ולהוביל דיון על נושאים שרלבנטיים לחייהם

החזון: פתיחת קבוצות נוספות ברחבי הארץ ועיצוב מחדש של תרבות השיחה אצל בני נוער

 

ביום השואה יזם אסף שנהב דיון בנושא הטעון במועצת הנוער של הרצליה, שאותה הוא הנחה באותה עת. מהמפגש נולד פרויקט מעגלים, ששנהב הוא היזם והמנכ"ל שלו. "מהנוכחות הרבה שהיתה במפגש הבנו שמעגלי שיחה דומים יכולים לסחוף עשרות ואף מאות בני נוער, והחלטנו להמשיך לקיים אותם. בשלב הראשון הפעילות התקיימה במסגרת מועצת הנוער של העיר. היום אני מעביר אותה בהתנדבות".

 

מאז נפגשים בכל שבוע עשרות בני נוער במטרה לפתח שיח שיהיה אקטואלי ורלבנטי לגילם. "המפגשים עוסקים בנושאים שחשובים להם, ובכאלה שהם חושבים שיכולה להיות להם השפעה בעניינם. השיח מתנהל בצורה שמאפשרת לכל הקולות להישמע", אומר שנהב. "הרעיון הוא שההתנסות והחוויה האישית והקבוצתית יובילו להטמעת נורמות השיח אלו בחיי היומיום של המשתתפים, ובמקביל לעשייה אזרחית משותפת ומשמעותית".

 

את הפרויקט מפעילה קבוצה שנקראת "המעגל המתכנן". הקבוצה מורכבת מבני נוער שבוחרים את הנושאים, את היעדים ואת תוכן המפגש ומוציאים אותו לפועל, וכן מנחים את המעגלים בשטח.

 

מהי המשמעות של מפגשים אלו עבור בני הנוער?

שנהב: "המעגלים הם מסגרת של מפגש פנים אל פנים בין בני נוער, מה שחסר היום, המהווים מודל של שיחה אמיתית שכוללת הקשבה, העמקה והתייחסות לדברים מתוך שיקול דעת וכבוד. חברי 'המעגל המתכנן' מעידים שהמעגלים מלמדים תרבות דיון, מפתחים דעה עצמאית ומעניקים סביבה בטוחה, שבה גם בני הנוער השקטים יותר מוצאים דרך להביע את עצמם".

 


 

סיפוריי: כתיבת סיפור בהמשכים כאמצעי לימוד

הפעילות: אתר שמאפשר לבני נוער לכתוב סיפור בהמשכים

היוזמים: רפאל וטורי ויואב אדלר

משתתפים: כ־3,000 בני נוער

המטרה: שיפור יכולות כתיבה ועידוד יצירה

החזון: שיפור האוריינות של תלמידי חטיבות הביניים

 

רפאל וטורי ויואב אדלר, אנשי הייטק בעלי ניסיון בחינוך ועבודה עם נוער בסיכון, הקימו את אתר "סיפוריי" בשנת 2010. האתר מיועד לתלמידי חטיבות הביניים ומציע שירות חינוכי המתבסס על עולם הרשתות החברתיות.

 

"זוהי פלטפורמה לכתיבה יוצרת ומאתגרת המאפשרת לגולשים לכתוב סיפור בהמשכים, שכל אחד יכול להשתתף בו", מסביר וטורי. "כך נוצרות לכל סיפור התפצלויות שונות שנכתבו על ידי הגולשים".

 

וטורי ואדלר הציבו כאחת ממטרותיהם העיקריות להביא לשיפור בכושר הביטוי וביכולת ההתנסחות בכתב של בני נוער בישראל. "מאז שנכנס האינטרנט לחיינו, בני נוער מבלים את מרבית זמנם באתרי האינטרנט ובתוכם הרשתות החברתיות", אומר וטורי. "בעקבות זאת חלה ירידה משמעותית ביכולות האוריינות השונות שלהם, בקריאת ספרים ובאיכות הכתיבה, הדקדוק וההבעה. המטרה של האתר היא לשפר את כל היכולות הללו אצל בני הנוער בצורה שהיא גם מהנה".

 

השימוש באתר לא נעשה על יד גולשים אקראיים, אלא במסגרת פרויקטים שהתבצעו בשנתיים האחרונות בחטיבות ביניים ברחבי הארץ. "תחילה עשינו פיילוט קטן בחמש כיתות נבחרות בחטיבת ביניים אחת בבת ים", מספר וטורי. "בזכות הצלחת הפיילוט פנתה אלינו סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך בעיר אסתר פירון, שביקשה שנעשה פרויקט רחב היקף בכל חטיבות הביניים בבת ים". מאז ביצעו וטורי ואדלר עוד כמה פרויקטים בערים שונות. לקראת השנה הבאה כבר מתוכננים כמה פרויקטים בערים נוספות בארץ.

 

האם אתם עוקבים אחר התכנים שמועלים על ידי התלמידים?

וטורי: "באתר קיימת מערכת אבטחה שיודעת לזהות ולסנן באופן מיידי תכנים בלתי הולמים, וכל גולש יכול לדווח לנו על תוכן פוגעני כזה או אחר בכל רגע נתון. כמו כן, לאחרונה הוספנו אפשרויות חדשות ומגוונות לאתר כמו האפשרות להעלאת סרטונים כהמשך לפרקים, חידות היגיון וכמה משחקי חשיבה".

 

רקפת: מתגברים על הביישנות

הפעילות: קבוצה לבני נוער שחווים קושי בגלל חרדה חברתית וביישנות

היוזם: אדם חשין

משתתפים: כ־90 בני נוער

המטרה: הפחתת רמת החרדה וחיזוק הדימוי העצמי של המשתתפים

החזון: הרחבת הפעילות לעוד ערים וקבלת הכרה מהרשויות

 

רקפת היא קבוצה לבני נוער שפועלת משנת 2011 בגבעתיים. "מדובר בקבוצה לבני נוער נורמטיביים שחווים קושי חברתי על רקע חרדה חברתית וביישנות", אומר יוזם ומייסד הקבוצה אדם חשין. הפעילות מתקיימת באמצעות פגישה קבוצתית שאורכת שעתיים ונוכחים בה עד 12 משתתפים. "מטרת הפעילות בקבוצה היא להפחית את רמת החרדה של המשתתפים, לשפר את יכולותיהם החברתיות ולחזק את הדימוי העצמי שלהם".

 

 

בפגישה מוקדש פרק זמן לשיתוף אישי, אבל החלק העיקרי בה הוא תרגול של חשיפה לסיטואציות חברתיות. את הקבוצה

מלווה בהתנדבות מיום הקמתה הפסיכולוגית החינוכית ענת קול. כמו כן מתקיימים מפגשים נוספים שבהם יוצאת הקבוצה יחד למקומות בילוי כמו בתי קפה. "הקבוצה לא שמה דגש על האספקט הטיפולי אלא על האספקט המעשי", אומר חשין. "אנחנו מאמינים בתרגול חווייתי ולא בשיחות ממושכות, ומתרכזים ב'לעשות את' ולא ב'לדבר על'. בניגוד לסדנאות אחרות, הקבוצה אינה מוגבלת בזמן. מי שמעוניין יכול לפרוש וחבר אחר מצטרף במקומו".

 

את הקבוצות מנחים מבוגרים שמתמודדים בעצמם עם חרדה חברתית, וחברים בקבוצה דומה של מבוגרים שפועלת בעיר. חשין: "את קבוצת הצעירים פתחתי לאחר חמש שנים שבהן השתתפתי בקבוצה זו, והצטערתי על כך שלא הייתי שותף לקבוצה שכזו בגיל ההתבגרות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x