$
גילעד נס

שלושת האפקטים הנלווים למבצע החדש של HOT

אם הכשל המקורי לא היה בניסוח המגבלות בידי משרד התקשורת עצמו, אפשר היה לקבל את עמדתו הנוכחית. אלא שכצפוי, החלטות עבר חוזרות לרדוף את המשרד בהווה, גם בהקשרה של HOT

גילעד נס 09:0916.02.12

1. בזק עומדת לדרוש שינוי

 

בבזק לא שמחו במיוחד, בלשון המעטה, להתבשר על כניסתה של HOT לתחרות אגרסיבית. בזק מחזיקה כיום בכ־60% מנתח השוק בתשתית האינטרנט, כאשר
HOT אוחזת ב־40% הנותרים. איזון זה בין החברות נמשך כבר כמה שנים, והוא אחת הסיבות שגרמו לשר התקשורת לקדם את כניסת התשתית השלישית - על בסיס הסיבים האופטיים של חברת החשמל. הורדת מחירי התשתית, אם כמוצרים בודדים ואם במסגרת חבילות הטריפל, דורשת מבזק תגובה מתאימה.

 

בזק מחזיקה גם בבזק בינלאומי, האוחזת בכשליש מנתח השוק בתחום ספקיות האינטרנט (ISP), בדומה לסמייל ולנטוויז'ן. המחיר המדהים שמציעה HOT כעת כספקית - 20 שקל בחודש - מאיים לזעזע את האיזון עתיק היומין בין שלוש מובילות השוק, ולפגוע בהכנסותיהן וברווחיהן.

 

אולם אף ש־HOT פוגעת בבזק בהיבט המסחרי, בהיבט הרגולטורי היא דווקא מסייעת לה. כמחזיקת התשתית היחידה מלבד HOT, בזק היתה יכולה להגיב באמצעות הורדת מחירים משלה, אלא שבפועל היא אינה יכולה. שורת מגבלות שהטיל עליה משרד התקשורת מונעת ממנה להציג חבילות תקשורת משולבות, לשנות מחירים ללא קבלת אישור מראש ובאופן כללי להגיב במהירות הנדרשת להכרזה אימתנית כזו מצד המתחרה.

 

אפשר לשער שכבר בשעות אלה מנוסח במשרדי בזק מסמך, הקורא לשר התקשורת להבין כי המשך הגבלתה של בזק משמעותו הגבלת התחרות ומתן עדיפות בלתי הוגנת ל־HOT.

 

2. גם מיזם הסיבים יושפע

 

ארבע הקבוצות שהביעו התעניינות במכרז הסיבים של חברת החשמל - לשימוש בסיבים האופטיים הקיימים לשם אספקת חיבורים לאינטרנט המהיר - ודאי התעדכנו בחדשות האחרונות. הן בטח שמעו בעבר משרי התקשורת, האוצר והתשתיות שהמדינה מציעה להן לרכוש 51% ממיזם מדהים שעתיד לספק לצרכן הישראלי מהירות אינטרנט של 100 מגה־ביט לביתו. אפשר להניח שהבטיחו להן כי לא יידרשו לפרוס סיבים בכל שטחי המדינה בחמש השנים הראשונות לחיי החברה, ויוכלו להתמקד באזורי ה"שמנת" ולהחזיר את השקעתן מהר יותר.

 

אתמול בבוקר התעוררו ארבע קבוצות אלו וגילו כי HOT מציעה כבר היום 100 מגה־ביט תמורת 179 שקל בחודש, ללא התחייבות, בעוד שבזק מציעה כבר היום מחיר שאינו גבוה מזה באופן מהותי. קבוצות אלו ודאי יודעות שעד שהלקוח הראשון יתחבר לסיבים שלהן, יחלפו לפחות שנה־שנה וחצי. בתקופה זו סביר להניח שהמחירים ימשיכו לרדת.

 

כעת, משקיעים יקרים, האם אתם עדיין רוצים להגשים את חלומו של שר התקשורת משה כחלון ולהביא סיב אופטי לכל ילד בדימונה? האם החלטתם שאתם מוותרים על רווח כספי, ומוכנים במקום זאת לקבל בעוד שנתיים פרס ישראל בגין פעילותכם החברתית? אם התשובה חיובית, נשמח להציע לכם לתרום גם למספר גדול של גופים שבוודאי יוכלו ליהנות מהכסף שאתם מתכוונים לבזבז במיזם הסיבים.

 

3. כחלון ישנה שיטה?

 

שלום לך, משה כחלון. בקרוב תחגוג שלוש שנות כהונה בתפקיד שר התקשורת האסרטיבי ביותר שהכיר הציבור בשנים האחרונות, ואולי מעולם. אין ספק שפעילותך למען צרכני הסלולר גרמה לשינוי שלא התרחש פה כבר שנים רבות: הלקוחות יכולים לעבור מחברה לחברה כמעט ללא הוצאה כספית, והמחירים של שירותי הסלולר ירדו משמעותית. כמו כן, בחודשים הקרובים תתעצם התחרות באמצעות כניסתה המחודשת של מירס לעולם הסלולר, נחיתתה של גולן טלקום כספקית סלולר חמישית ותוספת של מפעילים וירטואליים שילבו את להבת התחרות.

 

אלא שבכל הזמן הזה לא הצלחת לבצע את השינוי הגדול ביותר הדרוש למשרד שבראשו אתה עומד: ההבנה כי שיטת הרגולציה הארכאית של המשרד אינה מתאימה כבר שנים לשוק שמשתנה בקצב מהיר כל כך. זאת כאשר התשתיות הנייחות והניידות מתערבבות זו בזו, ואינן מאפשרות לך להתייחס לכל אחת מהן בנפרד.

 

העימות האפשרי מול HOT רק מציף שוב את הבעיה, שלפיה החברות מצליחות להוכיח כי הן פועלות במסגרת ההגבלות שאושרו להן ואף לטובת הצרכן, אולם במשרדך חושבים כי לא ייתכן שהחברות יעצבו את השוק במקום המשרד. אם הכשל המקורי לא היה בניסוח המגבלות בידי המשרד עצמו, אפשר היה לקבל את עמדתו הנוכחית של המשרד. אלא שכצפוי, החלטות עבר חוזרות לרדוף את המשרד בהווה.

 

כל עוד משרד התקשורת ימשיך לנסות להתאים את השוק לתפיסתו, הוא ימשיך להיתקל במצבים כאלה, שבהם ידיו כמעט כבולות. מעבר מתפיסת היד הקפוצה המאפיינת את המשרד להבנה כי מלחמת הכל בכל טובה לצרכנים ולחברות - לא תהווה כניעה לחברות. להפך, יהיה מדובר במהלך אמיץ המכיר בכך שתפקידו של הרגולטור הוא להסדיר את הכשלים בשוק, ולא לבלות את עיקר זמנו במציאת דרכים לנסח מחדש החלטות שהתקבלו לפני חמש ועשר שנים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x