$
גילעד נס

המהפכה בסלולר מסתירה רפורמה תקועה בשאר התחומים

חמש שחקניות חדשות יאיצו את התחרות בשוק הסלולר ב־2012 . ענפי הטלוויזיה והאינטרנט עדיין זקוקים לניעור משמעותי

גילעד נס 08:2822.12.11

שנת 2011 הביאה שינויים משמעותיים בענף הסלולר — כניסה של מפעיל חדש, רמי לוי תקשורת, והוזלה בתעריפי כל החברות כתוצאה מהתחרות הגוברת. מגמות אלו אמורות אף להתעצם ב־2012 כאשר חמש מפעילות סלולריות נוספות צפויות להצטרף לזירה. לעומת זאת, בענפי התקשורת האחרים — טלוויזיה, אינטרנט,

תקשורת קווית ותחום המכשירים הסלולריים — העתיד נראה עדיין מעורפל. הרפורמות בתחומים אלו טרם אושרו ולא ברור אם יבשילו למהפכה צרכנית ב־2012.

 

רשתות סלולריות: צפויים תחרות גוברת והמשך הוזלת מחירים

 

כבר בתחילת ינואר 2012 עתידה לפעול מפעילה וירטואלית נוספת, Five, על גבי הרשתות של פלאפון (דור שלישי) ופרטנר (דור שני ושלישי). Five לא תציע ככל הנראה מחיר נמוך לדקת שיחה, כפי שעושה רמי לוי, אלא תתתמקד לדבריה במחירים אטרקטיביים לשיחות בסלולר מחו"ל באמצעות הסכמים שחתמה מול מפעילים סלולריים זרים.

 

במהלך הרבעון הראשון של השנה אמורות להצטרף עוד שתי מפעילות וירטואליות לשוק הסלולר, אלון סלולר מקבוצת אלון רבוע כחול, והום סלולר מקבוצת הום סנטר. יתרונן של שתי מפעילות אלו, בדומה לרמי לוי ובניגוד ל־Five, הוא בנקודות השיווק הרבות שיש להן מעצם הישענותן על רשתות קמעונאיות גדולות: אלון סלולר תוכל למכור את שירותיה בסניפי מגה ודור אלון והום סלולר דרך רשת הום סנטר וככל הנראה גם דרך הרשתות האחרות החברות במועדון Powercard שהרשת מפעילה (המועדון כולל בין השאר את הרשתות בסט ביי וקרביץ).

 

מעל כניסתה של הרשת הווירטואלית Free Telecom, שהיתה החברה הראשונה שחתמה על הסכם אירוח (עם פלאפון), מרחף סימן שאלה. זאת לאחר שהמשקיע העיקרי בה, שלמה שמלצר, בעל קבוצת הרכב שלמה Sixt, נסוג מכוונתו לתמוך בחברה. למעשה, גם כניסתן לשוק של אלון סלולר והום סלולר אינה מובטחת עדיין, אף שהחברות מצהירות כי הן פועלות במרץ להשקת השירותים. הירידה המתמשכת במחירים בשוק הסלולר, כמו גם הכניסה הצפויה של שתי הרשתות החדשות, מירס וגולן טלקום, עשויות לשכנע בסופו של דבר חלק מהמפעילים הווירטואליים לנטוש את הכיוון הסלולרי.

 

במרץ־אפריל 2012 צפויה מירס להשיק את הרשת החדשה שלה. לאחר יותר מעשור של פעילות כחברת סלולר קטנה, נישתית ומפגרת מבחינה טכנולוגית, אמורה הרשת החדשה להציב את המירס בקו אחד עם המפעילות הגדולות בכל הקשור לפוטנציאל הצמיחה. כמה חודשים לאחר מכן תצטרף אליה גולן טלקום, המקימה גם היא רשת עצמאית. שתי החברות יציעו בעת ההשקה כיסוי סלולרי עצמאי שיתמקד בעיקר באזורים שבהם צפוי היקף שימוש מהותי — לקוחות באזורים אחרים, או כאלה שאינם מצוידים בטלפון התומכים בדור השלישי, עדיין יוכלו להתחבר למירס וגולן טלקום אך "ירכבו" למעשה על רשתות פלאפון (מירס) וסלקום (גולן טלקום).

 

שתי הרשתות מחויבות מצד אחד לכבוש לפחות נתח שוק של 7% בתוך חמש שנים, כדי לקבל בחזרה את דמי הרישיון שהפקידו במשרד התקשורת (מירס הפקידה 705 מיליון שקל וגולן טלקום 350 מיליון שקל), לכן לכאורה הן אמורות להוריד מחירים. מצד שני, ההערכות מדברות על השקעה של כמיליארד שקל מצד כל אחת מהן בהקמת רשת סלולרית עצמאית, השקעה שעליהן להחזיר בסוף היום דרך רווחים.

 

בשורה התחתונה: מחירי חלק משירותי הסלולר צפויים להמשיך ולרדת, גם אם לא בעוצמה שבה הוזלו ב־2011. כניסת שתי המתחרות החדשות היא אמנם אירוע מהותי, אך החברות הוותיקות כבר עברו שינוי בעקבות הפחתת קנסות היציאה בענף, שהכריחה אותן להפסיק להתייחס ללקוחותיהן כלקוחות שבויים. בעניין רמי לוי, אין ספק שכניסתו לשוק זכתה לכיסוי תקשורתי רב, שהוביל להצטרפות של מאות לקוחות ביום. אך בעוד כמה שבועות, כשהאבק ישקע, יידרש לוי להוכיח כי הוא מסוגל לגייס לקוחות גם ללא עזרת התקשורת.

 

מכשירים סלולריים: יוזמת היבוא המקביל תקועה במשרד התקשורת

 

נושא המכשירים הסלולריים יהפוך ב־2012 למהותי יותר עבור הצרכנים: הבטחתו של שר התקשורת משה כחלון לאפשר יבוא מקביל נרחב יותר של טלפונים סלולריים מתעכבת באופן בלתי מוסבר. עובדה שמאפשרת לחברות הסלולר הגדולות להסתמך על היצע הטלפונים הסלולריים שלהן ככלי לגיוס ולשימור לקוחות. חוק ניתוק הזיקה אפשר אמנם ללקוחות לרכוש מכשיר מחוץ לחברה הסלולרית ולקבל הטבות וזיכויים כאילו רכשו אותו ממנה.

 

אך השנה יגלו הלקוחות את "החורים" שיש בחוק. כך, לקוח של אחת מהחברות הוותיקות שרכש ממנה מכשיר יגלה כי לא יוכל להמשיך ולקבל החזר עבורו אם יעבור למפעילה וירטואלית שאינה מוכרת מכשירים בתמורה לזיכויים בחשבונית החודשית. הלקוח יידרש לכן להחליט — לוותר על ההחזרים על המכשיר ולממן את המכשיר הסלולרי בעצמו או להישאר בספקית הסלולר המקורית שלו.

 

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה־הכהן, מנסה להעביר בימים אלו מהלך שיבטל את מודל ה"חיוב־זיכוי" המדובר, בטענה שמדובר במודל שמטעה את הלקוחות. אך לחוק כזה עשויה להיות השפעה מזיקה דווקא, לפחות בטווח הקצר, כאשר הלקוחות יחויבו לרכוש בעצמם את המכשירים במחיר מלא ובלי הנחות.

 

טלפוניה ואינטרנט: כחלון צריך להכריע אם תהיה פריצת דרך

 

עדיין לא ברור אם יאמץ שר התקשורת משה כחלון את מסקנות ועדת חייק להגברת התחרותיות בשוק התקשורת שהוגשו לפני כשלושה חודשים. אם יאמצן כלשונן, אמורה שנת 2012 להיות שנה של חקיקה לקראת יישום מהלכים משמעותיים בשוק התקשורת בסוף 2012 או ב־2013. המלצות ועדת חייק יאפשרו לכל חברות התקשורת להשתמש בתשתיות הקוויות של בזק ו־HOT ולהציע חבילות תקשורת משולבות וכך לתרום להוזלת חיבורי האינטרנט. מהלך כזה יוזיל בעקיפין גם את התוכן הטלוויזיוני, מאחר שסלקום ופרטנר יוכלו להציע שידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט.

 

כרגיל, מה שעלול לעכב את השינויים הללו הוא אטיות של משרד התקשורת. אף שסלקום ופרטנר כבר בוחנות טכנולוגית ועסקית כניסה לעולם הטלוויזיה על גבי האינטרנט, הרגולציה הנוכחית בנויה במודל ארכאי שאינו מאפשר לחברות להשיק שירותים שכאלה במהירות המאפיינת את הקדמה הטכנולוגית ואת דרישות הצרכן. רעיון סגירת משרד התקשורת, ותחתיו הקמה של "רשות תקשורת", שתרכז את הטיפול בכל נושאי הרגולציה בתקשורת ובמדיה, אינו מצליח להתרומם, וב־2012 ייעשה ניסיון נוסף לקדמו. אם יצליח המהלך, יהיה זה הצעד המשמעותי ביותר שחווה שוק התקשורת הישראלי מעודו.

 

ועדת חייק המליצה גם להפסיק את קביעת תעריפיה המדויקים של בזק, ולהסתפק בקביעת מחירי מקסימום. בכך, מאמינים חברי הוועדה, תתעורר שוב מלחמת מחירים בעולם התקשורת הקווית, שכן לחברות המתחרות בבזק כיום אין אינטרס להוריד מחירים הרבה מתחת למחיריה. גם המלצה זו תישקל בידי שר התקשורת, כאשר בעוד כמה חודשים תסיים חברת הייעוץ הבריטית Frontier את עבודתה ותציג בפניו את העלויות של בזק.

 

טלוויזיה: הכנסת לא מייצרת איום על Hot ו־yes

 

בדומה לשאר הנושאים, גם בתחום הטלוויזיה קיימת אי־ודאות רבה: היוזמה להרחבת מספר הערוצים המוצעים ב"עידן פלוס" עדיין תקועה בדיונים בוועדת הכלכלה, וכך מצטמצם האיום על HOT ו־yes. כאמור, גם היצע טלוויזיוני מצדן של סלקום ופרטנר תלוי בגחמותיה של הרגולציה. כישלון בהרחבת התחרות יעלה שוב את הדרישה לכפיית חבילת ערוצים צרה על חברות הטלוויזיה הרב־ערוצית. בעבר התחייבו החברות להציע חבילת ערוצים צרה במחיר מופחת וזאת בתמורה להפסקת הפעילות החקיקתית בנושא, אך במועצת הכבלים והלוויין טוענים כי עד כה לא הוצעה חבילה שכזו במחיר אטרקטיבי.

 

הורדות הקבצים ואתרי תוכן באינטרנט יגרמו ל־HOT ול־yes להתמקד בתחומים שמבדלים אותן מול ההיצע האינטרנטי: תוכן מקורי בעברית, תוכן מקורי וקנוי לילדים ואירועי ספורט גדולים כמו אולימפיאדת לונדון וטורניר הכדורגל יורו 2012 בקיץ. כל זה לצד מתן גישה לתוכן הטלוויזיוני גם מהמחשב ומהסמארטפונים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x