מבחן רכב: יונדאי i30 Blue - עבודת כפיים
הנהגים הישראלים אולי החלו לחזור בהדרגה למכוניות מיני עם הילוכים ידניים, אבל משפחתית ידנית? יונדאי מהמרת על כך עם ה-i30 Blue, דגם שמתיימר לחסוך בהוצאות הדלק
12:27
06.06.11
בישראל כמעט לא מוכרים מכוניות משפחתיות ידניות. עד שנות התשעים נמכרו בישראל מכוניות כאלה, אך הלקוח הישראלי נעשה מפונק וכיום השילוב של "אלף שש מאות אוטומטי" נהפך לנפוץ בעולם הרכב הישראלי, כמו "חומוס־צ'יפס־סלט" בדוכן פלאפל. אך המגמה משתנה מכמה סיבות.
ראשית - המיסוי. כיום מוענקות במדינת ישראל הטבות מס למכוניות שמנועיהן פולטים מעט זיהום, ותיבה אוטומטית גורמת למנוע להתאמץ ולזהם יותר. שנית - מהפכת מכוניות המיני. מאז השקתה של סוזוקי אלטו, שנמכרה בישראל בין השאר בגרסה ידנית, התרגל עם ישראל מחדש לגיר הידני וכמעט 10% מן המכוניות שנמכרו השנה היו ידניות.
כעת מוצגת בישראל יונדאי i30 Blue, משפחתית שמצוידת במנוע בנפח 1.4 ליטרים, תיבת הילוכים ידנית ומערכת שמדוממת את המנוע בעצירה. כל אלה מעניקים לרכב הטבת מס המאפשרת ליבואנית לקבוע מחיר בסיס של 107 אלף שקל לגרסת הסטיישן CW, 13 אלף שקל פחות מיונדאי i30 מקבילה בעלת מנוע 1.6 ליטרים ותיבה אוטומטית. מבחינת המראה, הגרסה האוטומטית וה־Blue כמעט זהות. על איכות החומרים והנוחות אין מה להרחיב, כולן מקבלות ציון טוב.
אך בכל הנוגע לנסיעה, ה־Blue היא שונה. ראשית צריך, כמובן, להתעסק בהילוכים. שנית, כל עוד ה־Blue מתנהלת לה בעיר, קשה להבחין בהבדל ביצועים בינה לבין אחותה האוטומטית. לפעמים היא אפילו מעט יותר מהירה. וגם שקטה, במיוחד ברמזור כשהמנוע כבה. המזגן, אגב, אינו מושפע מכיבוי המנוע ובניגוד לכמה מן המכוניות שמנוען כבה בעצירה, כאן אין רעידות לא נעימות. מחוץ לעיר המצב משתנה. כדי לפצות על מחסור הכוח, ה־i30 Blue מצוידת בהילוך חמישי קצר ולכן שיוט במהירות 120 קמ"ש מתבצע כמעט ב־4,000 סל"ד, לא בריא לצריכת הדלק ולא לאוזניים. הרעש אינו נורא, אך הוא בהחלט נוכח.
אז כיצד נסכם את i30 Blue? ובכן, מדובר במהפכה תפיסתית עם סיכון בצדה. הישראלים אולי השתכנעו שמכונית מיני יכולה להיות ידנית, אך מכונית משפחתית היא כבר סיפור אחר. מה שבטוח - הודות למחיר הנמוך מדובר במכונית משפחתית ששווי השימוש שלה זהה לזה של מכונית מיני. נוסף על כך, ארגונים גדולים ישמחו לשמוע שצריכת הדלק טובה ועומדת על 12.9 ק"מ לליטר. בסיכומו של דבר, היונדאי i30 Blue היא בהחלט מכונית ראויה למי שיהיה מעוניין להימנות עם הראשונים שיחזרו לעבודת כפיים.
יונדאי i30 CW Blue
- מנוע: בנזין, נפח 1,396 סמ"ק, הספק מרבי 109 כ"ס, מומנט מרבי 13.9 קג"מ
- ביצועים: מהירות מרבית 187 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־11.6 שניות
- צריכת דלק: נתוני יצרן - 17.2 ק"מ לליטר, נתוני מבחן - 12.9 ק"מ לליטר
- בטיחות: 6 כריות אוויר, ,ABS 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי
- ציון ירוק: קבוצת זיהום 3
- מחיר: 107 אלף שקל


