$
מבחני רכב

שברולט קרוז נגד מאזדה 3: הגודל לא קובע, האיכות כן

מבחן המשפחתיות הגדול: שברולט קרוז, מי שהיתה עד לפני שבוע ההבטחה הגדולה של שוק הרכב הישראלי, מתקשה להשיב מלחמה למאזדה 3 החדשה. בעוד הקרוז מצטיינת בפוזה ובגודל, מאזדה מנצחת בזכות הביצועים ואיכות הגימור

תומר הדר 14:5906.07.09

ברוכים הבאים לאחד ממבחני הדרכים החשובים ביותר שתקראו השנה. אל תחפשו כאן פרארי וגם לא ג'יפים אימתניים. אנחנו בישראל. מדובר במבחן דרכים למכוניות משפחתיות, כאלה שמצוידות במנועי 1.6 ליטרים ובתיבת הילוכים אוטומטית, שתופסות את רוב נפח המכירות של שוק הרכב המקומי.

 

אף שלא מדובר בג'יפים, יכולת שטח כנראה יש להן: מדובר בשתי מכוניות שעתידות להתמודד ראש בראש על הובלת פלח השוק החשוב ביותר בישראל: שוק הליסינג. הכינו את הטוקבקים.

 

בפינה האפורה ניצבת מאזדה 3 החדשה. אם אתם לא מכירים את מאזדה 3, כנראה חייתם במשך זמן רב במאדים או באירופה. מאזדה 3 מחזיקה בתואר "המכונית הנמכרת בישראל". הגרסה החדשה היא מתיחת פנים של הגרסה הישנה.

 

המכונית שנמסרה לנו היא בתצורת האצ'בק, כלומר במרכב חמש דלתות וברמת אבזור גבוהה הכוללת בקרת אקלים וחישוקי מגנזיום. בחודשיים הקרובים יצטרכו חברות הליסינג להמתין בסבלנות, מכיוון שגרסת הליסינג, זו שתצויד בארבע דלתות, בצלחות גלגל מפלסטיק ובמדבקת חברת הייטק מאחור, תוצג רק באוגוסט.

 

קרוז. מכונית עולמית קרוז. מכונית עולמית צילום: רונן טופלברג

 

בפינה האפורה השנייה ניצבת שברולט קרוז, מחליפתה של שברולט אופטרה המשפחתית. בניגוד לאופטרה, שסבלה מתדמית זולה משהו, היבואנית UMI מציגה את קרוז כדף חדש. מדובר במכונית עולמית, כזאת שמיוצרת בכמה מפעלים של ג'נרל מוטורס ברחבי העולם ומבוססת על פלטפורמה המשותפת לאופל אסטרה החדשה, שתגיע לישראל בשנה הבאה. גם הקרוז מצוידת בחישוקי מגנזיום נוצצים, ולנו אין ברירה אלא לעצום עיניים ולפנטז על צלחות גלגלים זולות, עדיף בצבע אפור, וכמובן על מדבקת ההייטק.

 

עימות ראשון: חזות

 

עקב המספר העצום של מאזדה 3 ישנות הנעות בכבישים, ציפינו להיעצר בכל רמזור ולתת הסברים, אך הנהג הישראלי לא התרגש. נהג אחד במאזדה 3 אדומה שאל היכן קנינו את הפנסים השקופים. הקרוז, לעומת זאת, הולכת על גודל: היא נראית כמו גרסה מעט מכווצת של שברולט מאליבו, האחות הבכירה. מבדיקת המפרטים עולה שהקרוז אולי נראית גדולה יותר, אך בין גרסאות הסדאן של הקרוז ומאזדה 3 מפרידים רק 2 ס"מ. מי יותר יפה? שאלה של טעם. ובכל אופן, ספק אם מישהו מבין הרוכשים יבחר במכוניות האלה בגלל חזותן.

 

עימות שני: תא נוסעים

 

ממשיכים אל תאי הנוסעים. זה של מאזדה 3 הוא העתק של תא הנוסעים של מאזדה 6 הגדולה. זה של הקרוז מעוצב בדומה לרוב דגמי GM החדשים. מי שירכוש או יקבל את השתיים האלה יבלה שעות רבות בפקקים, וכאן לכל רכב יש יתרונות אחרים. המושבים של הקרוז רכים מאוד ומפנקים, אך תא הנוסעים של המאזדה הוא המוקפד מבין שתי המכוניות.

 

הקרוז. המאזדה מוקפדת ביותר הקרוז. המאזדה מוקפדת ביותר צילום: רונן טופלברג

 

כך שבעוד בקרוז התאורה הכחולה סביב בקרת האקלים נראית מיושנת על אף היותה מכונית חדשה, צג המידע העליון של המאזדה מצליח להעביר את המידע על הטמפרטורה היטב. גם איכות המתגים ומיקומם עדיפים במאזדה. הקרוז היא אמנם קפיצת דרך ניכרת לעומת קודמתה האופטרה בכל הנוגע בהנדסת אנוש, אך המאזדה היא המוקפדת יותר מבין השתיים החל בהנדסת האנוש ובאפשרויות לכיוון המושב וכלה בעוצמת הרעש של המזגן.

 

מאזדה 3. העתק של תא הנוסעים של מאזדה 6 מאזדה 3. העתק של תא הנוסעים של מאזדה 6 צילום: תומר הדר

 

עימות שלישי: נוחות וביצועים

 

עכשיו שיירת המשפחתיות נוסעת דרומה. למאזדה יש 105 כוחות סוס וארבעה הילוכים בתיבה האוטומטית. לקרוז יש 112 כוחות סוס ושישה הילוכים. לשתיהן יש מנגנוני העברת הילוכים ידנית בתיבה. למרות נחיתות ההספק, המאזדה מובילה בתאוצות. טוקבקיסט מספר 19 (נעה מתל אביב) יכתוב ש"אלה לא מכוניות מירוץ". נכון, אבל תמיד טוב לדעת שיש די כוח כדי לעקוף. טוקבקיסט מספר 23 (רוני מרמת גן) יסביר שבשביל פקקי תנועה ונסיעה פעם בחודש לחיפה צריך אוטו נוח ושקט.

 

ובכן, הנסיעה בקרוז רועשת יותר, בייחוד כשהסל"ד יותר מ־3,000. ריבוי ההילוכים בתיבה אינו מסייע. בעצם הוא גורע, כי התיבה עסוקה לעתים קרובות בחיפוש אחר ההילוך המתאים. נוסף על כך, התנהגות הכביש של המאזדה רהוטה יותר. לא מדובר כאן רק ביכולת ספורטיבית, אלא גם ביכולת שיכוך של מהמורות ושיבושים.

 

מאזדה 3. מפגינה התנהגות כביש טובה, אפילו מהנה מאזדה 3. מפגינה התנהגות כביש טובה, אפילו מהנה צילום: תומר הדר

 

בעוד שהמאזדה מפגינה התנהגות כביש טובה, אפילו מהנה, הקרוז מתקשה להתמודד עם שיבושי כביש רציניים, בייחוד במהירות גבוהה. בעוד שהמאזדה מצליחה לנתק את הנהג מהכביש אך עדיין לאפשר לו מידה סבירה של מעורבות באמצעות בלמים חדים, שיכוך מהמורות טוב והיגוי מדויק, הקרוז רק מנתקת. התנהגות הכביש שלה אמנם עולה לאין שיעור על זו של האופטרה, אך עדיין מדובר במכונית שיכולתה אינה משתווה לזו של המאזדה.

 

שלב הסיכומים

 

עכשיו מגיע סוף המבחן. מחברת המסקנות הכחולה עמוסה במלל. המאבק כאן צמוד מאוד ולכל מכונית יש נקודות חובה ונקודות זכות. צריך להתעלם משיקולים רגילים, כגון ביצועים או התנהגות ספורטיבית, ולהתמקד באיכות הכיסא והריפוד, במידת הריווח שיש במושב האחורי ובצריכת הדלק. ובכן, הקרוז היא מכונית רכה יותר. יש לה מושבים מפנקים ותא נוסעים מעט מרווח יותר. אך מדובר במכונית שעדיין חסר לה קצת פיניש, קצת השקעה בפרטים הקטנים שיכולה להפוך אותה למכונית טובה ממש. הדבר ניכר במיוחד בהנדסת האנוש, בהתנהגות הכביש ובמידת הרעש של המנוע.

 

המאזדה היא המוקפדת מבין השתיים. יש לה תא נוסעים איכותי יותר, הנדסת אנוש עדיפה ויתרון ביצועים ניכר, לא כל שכן צריכת דלק עדיפה, נושא קריטי עקב התייקרות הדלק. טוקבקיסט מספר 4 (אלחנן מתל אביב) קובע שמכונית צמודה צריכה לעשות הכל: לנסוע לדודה בחיפה וגם לעמוד בפקקים; לא להיות מכונית מירוץ אבל לספק ביצועים סבירים; לא להיות לימוזינה, אבל לספק נוחות טובה; ולא להיות לקסוס, אבל להיות חסכונית ומושקעת. המאזדה עונה על תיאור זה באופן הטוב ביותר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x