$
שוק ההון

לקראת הנפקת פייסבוק: מיהם המרוויחים הגדולים?

מסמכי ההנפקה של פייסבוק מציינים מיהם המשקיעים שימכרו את עיקר המניות עם ההנפקה ויהפכו למולטי-מיליונרים. דסטין מוסקוביץ ושון פרקר, עם זאת, דווקא שומרים כרגע על המניות

הראל עילם 14:21 04.05.12

 

פייסבוק עדכנה במהלך סוף השבוע את מסמכי ההנפקה שלה לקראת הנפקתה בבורסת הנאסד"ק מאוחר יותר החודש. החברה הודיעה שהיא תנפיק 8.5% מהמניות שלה לפי שווי שנע בין 28 ל-35 דולר למניה - מה שיעניק לה שווי שוק של 60 עד 75 מיליארד דולר, בניגוד להערכות האנליסטים המוקדמות שדיברו על שווי שוק של 100 מיליארד דולר.

 

אבל מסמכי ההנפקה גם מראים מיהם בעלי המניות המובילים, שכבר הודיעו על כוונתם לממש חלק מהאופציות שלהם ולמכור את אחזקותיהם. מארק צוקרברג, שיאלץ לשלם אחרי ההנפקה מס בגובה מיליארדי דולרים על האופציות שברשותו, עומד לממש 30 מיליון מתוך 533 מיליון המניות העומדות לרשותו, בשווי שיכול להגיע ליותר ממיליארד דולר. רוב הכסף מיועד לכסות את המס שיצטרך לשלם במסגרת הנפקת החברה.

 

אחרי המכירה, צוקרברג יחזיק ב-27% ממניות החברה ושווי הנכסים שלו יהיה למעלה מ-20 מיליארד דולר, מה שיהפוך אותו למולטי-מיליארדר הצעיר בעולם. הוא ימשיך להיות בעל המניות הגדול בחברה ועדיין יחזיק ב-57% מזכויות ההצבעה, בגלל מבנה המניות והאופציות בפייסבוק.

 

קרן ההון סיכון אקסל תמכור 38 מיליון מניות אבל עדיין תמשיך להיות קבוצת ההשקעות עם האחזקות הגדולות ביותר בחברה, עם 7.6% מהמניות. אחרי אקסל נמצא דסטין מוסקוביץ, שלא ימכור אף אחת מהמניות שלו במהלך ההנפקה (אם כי מכר חלק מהן בעבר, בשוק הפרטי). הוא יחזיק ב-6.2% מהמניות. גם שון פרקר ימשיך להחזיק בכל המניות שברשותו, ולא הודיע שהוא מתכוון לממש את האופציות שלו. לפרקר יש כעת 68 מיליון מניות בשווי של למעלה מ-2 מיליארד דולר.

 

קבוצת ההשקעות הרוסית DST תמכור 26 מיליון מניות, תכניס בין 730 ל-920 מיליון דולר אבל עדיין תחזיק, אחרי המכירה, ב-5% מהחברה. גם גולדמן זאקס, מיקרוסופט וקרנות ההון סיכון אלביישן, גריילוק, מריטק, טייגר כלובל והמשקיעים פיטר ת'ייל ומארק פינוקס וריד הופמן ימכרו לפחות מיליון מניות כל אחד ואחת.

 

להיכן החברה הולכת?

 

בו זמנית פייסבוק ממשיכה לצמוח, ורשמה ברבעון הראשון של 2012 הכנסות דומות לכל הכנסותיה השנתיות ב-2010, עם עליה של 44% בהיקף ההכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עיקר הכנסותיה של פייסבוק עדיין מגיעות מפרסום, וברבעון האחרון החברה הכניסה 9.51 דולר ממשתמש ממוצע בצפון אמריקה, לעומת 4.86 באירופה ו-1.79 ברחבי העולם.

 

זאת הפעם הראשונה שפייסבוק חשפה את הכנסותיה מפרסום לפי אזור ומדינה. מהנתונים האלו ניתן ללמוד שבעוד שעיקר משתמשי פייסבוק הם מחוץ לארצות הברית, ארה"ב היא עדיין מקור ההכנסות העיקרי של הרשת החברתית. אבל חשוב מכך, אנו למדים שלחברה יש עדיין מקום לצמיחה בהיקף הכנסותיה. לפייסבוק יש כיום כ-900 מיליון משתמשים ואינה רושמת יותר צמיחה בכמות המשתמשים בעולם המערבי, אבל אם היא תצליח לשפר את המוניטיזציה שלה באסיה ובאירופה לרמה דומה ארצות הברית, היא תעלה את הכנסותיה בצורה משמעותית.

 

עד אז, פייסבוק ממשיכה לשפר באופן משמעותי את הרווחיות שלה, והצליחה להוריד את הוצאות התפעול שלה בשנה האחרונה למרות העליה בהיקף ההכנסות. שולי הרווח של פייסבוק עלו מ-36% ב-2011 ל-53% ברבעון הראשון של 2012 - מה שהופך את פייסבוק לאחת מהחברות הרווחיות והיעילות בשוק הטכנולוגיה.

 

עתיד הפרסום בפייסבוק

 

מנהלת התפעול של החברה, שריל סנדברג, אמרה כי החברה עומדת להיות יעד הפרסום האסטרטגי ליותר מ-70 מיליון עסקים ברחבי העולם. "בכל יום בפייסבוק יש לנו פעמיים את החשיפה הכוללת של אמריקן איידול", אמרה סנדברג.

 

עם זאת, פייסבוק מתקשה להגביר את קצב הצמיחה שלה בשוק הפרסום - באופן יחסי, הכנסותיה מפרסום צמחו ב-36% בלבד בשנה האחרונה. הכנסותיה מתשלומים וערוצים אחרים, למשל, כגון פייסבוק קרדיטס, צמחו ב-97% וניתן להניח שבעתיד יהיו קטר הצמיחה של החברה.

 

אבל כרגע, לפי סנדברג, עתיד פייסבוק נמצא במובייל. "זהו מקור צמיחה חיוני עבור פייסבוק", אמרה, והוסיפה גם שהחברה עוד לא קרובה לנצל את הפוטנציאל שבפלטפורמת הפרסומות החדשה יחסית שלה, סיפורים ממומנים.

x