$
IT בעולם

בניוף: "באורקל לא רצו שישמעו אותנו"

מנכ"ל סיילספורס ומנכ"ל אורקל לארי אליסון היו פעם חברים טובים, אבל המאבק על המיליארדים שטמונים במעבר של המחשוב לענן יצר סכסוך מתוקשר בין השניים. בראיון ל"כלכליסט" אומר בניוף כי המלחמה הזו היא הדבר הכי טוב שקרה לו

הראל עילם 09:1129.11.11

"אם למדנו משהו מהאביב הערבי, זה שאף אחד לא יכול לשלוט במסר. מי שינסה, ייכשל. חברות שלא יתעוררו ויתעדכנו יתמודדו מול מהפך". כך אומר מארק בניוף, מנכ"ל ומייסד חברת שירותי הענן סיילספורס, בראיון ל"כלכליסט".

 

בניוף לא מתייחס דווקא לטלטלות בעולם הערבי, אלא לסכסוך שלו עם מנכ"ל אורקל לארי אליסון. באוקטובר האחרון התעורר השוק המנומנם של תוכנות לארגונים גדולים, לאחר ששתיים מהחברות המובילות בו, אורקל וסיילספורס, התכסחו ביניהן בצורה פומבית. אליסון, "הילד הרע" של תעשיית הטכנולוגיה, החליט לחבל בהרצאה של בניוף, מי שהיה במשך שנים סגנו, חברו ותלמידו - לפני שפרש והקים חברה מתחרה.

 

בניוף היה אמור, כהרגלו זה כמה שנים, להעביר הרצאה בפתיחת הכנס השנתי של אורקל. זמן קצר לפני תחילת הכנס הורה אליסון להעביר את ההרצאה של בניוף סמוך לנעילת האירוע, כשרוב המבקרים כבר לא נמצאים. אורקל טענה שמדובר בשינוי לוגיסטי בלבד, ובניוף החליט לשאת את הנאום במסעדה ששכר מול משרדי הכנס. לפי מבקרים רבים הנאום היה מוצלח במיוחד.

 

מה גרם לך להחליט לשאת את הנאום בכל מקרה?

"אורקל חשבו שהם יכולים לשלוט במסר. אבל היום, עם המהפכה החברתית, מדהים כמה מהר אדם או חברה יכולים להפיץ את המסר שלהם. מה שעשינו בכנס של אורקל היה דוגמה נהדרת ליוזמה חברתית".

 

"אי אפשר לקנות פרסום כזה"

 

אליסון הציג בכנס שירות ענן של אורקל, שאמור להתחרות ישירות מול סיילספורס. בניוף מבקר את פיתוח הענן של אורקל, שנועד ליצירת "ענן פרטי" לחברות ולא שירות מקוון כמקובל בשוק. בשבוע שעבר, בעקבות דו"ח פיננסי מאכזב של סיילספורס, איבדה החברה 21% משווייה בתוך שבוע, ומאז בניוף מנסה לכבות שריפות, להרגיע את המשקיעים ואומר לכולם - "תסמכו עליי".

 

האם אתה חושב שאליסון עשה את הצעד הנכון בביטול הנאום שלך, בהתחשב בכך שאורקל הכריזו על שירות ענן משלהם?

"אני חושב שאורקל לא רצו שהקהילה שלהם תשמע את המסר שלנו. אנחנו נהנים מצמיחה והצלחה בקרב הלקוחות שלנו, וזה הפך את הכנס שלנו למפגש הגדול ביותר בתעשייה וזיכה אותנו בכמה לקוחות גדולים במיוחד. אורקל רצו לשמר את המסר הישן שלהם, אבל אנחנו ראינו שאי אפשר לעצור את הענן. אני לא יודע אם לארי קיבל את ההחלטה הנכונה, אבל היא היתה החלטה מצוינת עבורנו: מאות מאמרים נכתבו עלינו והופעתי בעשרות ערוצים. ברשתות חברתיות זה היה אפילו גדול יותר: ביום ההרצאה שלי, חצי מכל התגובות במדיה החברתית שעסקו בכנס של אורקל התרכזו דווקא בסיילספורס. זה מדהים. אי אפשר לקנות פרסום כזה!".

 

אמרת שאליסון ביטל את ההרצאה שלך כי הוא כעס על הביקורת שלך נגדו. אתה עומד מאחורי הטענה הזו?

"הבעיה העיקרית היא שאורקל לא בנתה את המוצרים שלה מראש עבור הענן, ולא בנתה אותם מחדש לענן. זה הזמן הכי מרגש בתעשייה שלנו, זו תקופה של התחדשות, שיתוף פעולה ורשתות חברתיות, ואורקל ממשיכה לדבר על אותן מערכות ישנות. חברות רבות אומרות שהן נכנסות לענן, אבל מה שהן מנסות למכור זה לא ענן. המודל של אורקל מבוסס על חומרה יקרה. אבל ענן לא מגיע בקופסה. כמו שסמנכ"ל הטכנולוגיות של אמזון אמר פעם: 'אם אתה צריך לקנות עוד חומרה, זה לא ענן'".

 

עד כמה אתה קרוב לאליסון? האם היריבות העסקית ביניכם השפיעה על החברות שלכם?

"לארי הוא המורה שלי וחבר טוב. אין בינינו יריבות".

 

מה למדת ממנו?

"למדתי דברים רבים. הוא לימד אותי שהישגים מונעים על ידי אמונה. בימים האפלים ביותר של אורקל, כל עובד, לקוח, אנליסט ואפילו החברים הקרובים ללארי פקפקו ביכולתו להציל את החברה. גם בסיטואציות הקשות ביותר, האמונה של לארי לא התערערה. הוא לימד אותי לעולם לא לתת לאחרים את הכוח שלך. אני תלמיד קשוב".

 

האם אתה רואה את סיילספורס מציעה גם שירותים לצרכנים, ולא רק לארגונים ולעסקים?

"אנחנו רואים יותר חדשנות מגיעה מהשוק הצרכני, ואנחנו מסתכלים לשם כדי לקבל השראה. עם זאת, הלקוחות שלנו הם ארגונים. זה לא ישתנה. לצערי בשוק הארגוני לא התקדמו בהתאם לשינויים הרדיקליים שאנו רואים בעולם המחשוב. במקום לאמץ טכנולוגיות בתחום החברתי, במובייל ובענן, חברות ממשיכות לטפח את הפרות החולבות שלהן - שדרוגים קטנים ונטולי חדשנות, שיצרו מערכות מסורבלות ויקרות שקשה לשנות".

 

איפה אתה רואה את סיילספורס בעוד חמש שנים?

"נמשיך להוציא עוד אלמנטים חברתיים וכן פיצ'רים לסלולר ולענן. אלו שלושת היסודות לעשור הבא של עולם המחשוב".

 

"השוק העסקי עובד בגישה מיושנת"

 

בניוף מאמין מאוד ברשתות חברתיות ובאלמנטים חברתיים. סל התוכנות של החברה כולל את DreamForce 2011, המאפשר יצירת רשתות חברתיות פנימיות ומערכות ניהול לקוחות (CRM), שבהן הלקוחות יכולים לתקשר עם העובדים דרך הרשת והעובדים יכולים לנהל עם הלקוחות קשר אישי וחכם.

 

מה חסר בכלים החברתיים הקיימים?

 

"אנחנו נמצאים בעידן חדש. היום יש יותר משתמשים ברשתות חברתיות מאשר בדוא"ל. רבע מהזמן שאנו מחוברים לרשת מוקדש לרשתות חברתיות. היום אתה יודע מתי החבר שלך נכנס למסעדה, מה הוא קונה או מה הוא חושב. אבל כל הפיתוחים האלו לא הגיעו לשוק העסקי. חלק מכך נובע מהגישה המיושנת של בתי עסק, שממשיכים לעבוד באותה דרך. זה נכון במיוחד בבחירת התוכנה. האפשרויות שלנו היום מוגדרות ומוגבלות על ידי תוכנות כמו SharePoint. אבל הן נוצרו הרבה לפני שאנשים ידעו מה זה 'ניוזפיד'. הלקוחות שלנו חברתיים, העובדים שלנו חברתיים, אבל העסקים לא.

 

"אנחנו צריכים שהכלים העסקיים שלנו ידביקו את הפער מול הכלים הצרכניים, אבל אי אפשר פשוט להשתמש בכלים הצרכניים. לשוק העסקי יש צרכים יותר מורכבים. כיום יש לך שירותים חדשים שנוצרו עבור המטרה הזו, והם ישנו את השוק העסקי בדיוק כמו פייסבוק. הם צריכים להיות חכמים יותר, להשתמש בכלים ובמוצרים הקיימים, ולנצל את כל האפשרויות שקיימות באינטרנט. חברות כמו KLM וטויוטה משתמשות היום בכלים כדי להבין את הלקוחות שלהן ולתקשר איתם".

 

באוגוסט רכשתם את נוואחו הישראלית. תרכשו עוד חברות ישראליות?

"אסטרטגיית הרכישות שלנו נועדה להאיץ את היכולת שלנו לספק פתרונות חברתיים לארגונים. נמשיך לבצע השקעות ורכישות כאשר זה הגיוני".

 

איך נוואחו מתקשרת לאסטרטגיה ארוכת הטווח שלכם?

"זאת חברה מדהימה, עם מנהיגים מצוינים וטכנולוגיה חדשנית. הם מציעים לנו שירותי הצפנה שלקוחות רבים שלנו כבר משתמשים בה. שילובה של נוואחו בפורטפוליו שלנו נותן ללקוחותינו עוד סיבה לאמץ את חבילת השירותים שלנו ולהרגיש בטוחים לגבי החלטתם לעבור לענן".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x