הלקוחות של סלקום דיברו פחות, שילמו פחות - אבל הרווח הנקי עלה
הרווח הנקי עמד ברבעון השלישי על 332 מיליון שקל - עלייה של 14.9%. ההכנסות עלו ב-3.2% ועמדו על 1.7 מיליארד שקל ברבעון. עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום: "תוצאות חיוביות אלה מיוחסות למאמצינו לייצר מקורות הכנסות חדשים בעוד אנו ממשיכים בצעדי התייעלות"
שני רבעונים לפני הפחתת דמי הקישוריות, ובסלקום ממשיכים להציג עסקים כרגיל – החברה הציגה היום (ד') עוד רבעון שיא בהכנסות ובפרמטרים פיננסיים אחרים, למרות הירידה בהכנסה הממוצעת ללקוח, שנרשמה גם אצל המתחרה פרטנר אך עדיין אינה מורגשת בתוצאות פלאפון. בשורה התחתונה מציגה החברה רווח של 322 מיליון שקלים, עליה של כ-14.9% לעומת הרבעון המקביל, המהווה רווח של 3.36 שקלים למניה.
עם זאת, נראה כי הדירקטוריון של סלקום מבקש לתגמל את המשקיעים ובעלי השליטה שהביעו בה אמון לאורך מאבקה המתמשך כנגד הרגולטור, ולא לשמר את רזרבות הרווח שלה לקראת השנה הבאה, והחברה הודיעה כי תחלק דיבידנד הגדול מהרווח לרבעון, בסך 400 מיליון שקלים. הדיבידנד יחולק ב-29 בדצמבר, והיום הקובע יהיה ה-15 בדצמבר.
עדיין מתכוננת לבג"ץ
תזרים המזומנים הפנוי של החברה הסתכם בכ-513 מיליון שקלים, 13% יותר מהרבעון המקביל. ההון העצמי, המורכב בעיקר מרווחים שהחברה לא חילקה, עמד בסוף הרבעון על כ-426 מיליון שקלים.
מנכ"ל החברה, עמוס שפירא, הודיע עם פרסום הדו"חות כי החברה לא נסוגה מכוונתה להגיש עתירה לבג"צ כנגד הפחתת דמי הקישוריות בסלולר, האמורה להיכנס לתוקפה ב-1 בינואר 2011. כזכור, גם מנכ"ל פרטנר, יעקב גלברד, אמר אתמול ל"כלכליסט" כי החברה תעתור בנושא בזמן הקרוב.
סלקום גייסה ברבעון השלישי של השנה כ-35 אלף מנויים נטו, לעומת 37 אלף מנויים בפרטנר ו-18 אלף מנויים בפלאפון. יש לציין כי בכל חברות הסלולר כל קו, כולל כזה המשמש מודם סלולרי שנוסף למשתמש קיים, נרשם כ"מנוי", ולפיכך מספרים אלו אינם משקפים את כמות הלקוחות.
רק לקוחות פלאפון שילמו יותר
עובדה זו גם מסבירה, בין השאר, את הירידה בהכנסה הממוצעת מהמנויים שרשמה סלקום (וגם פרטנר), כאשר מנוי של החברה שילם ברבעון השלישי בממוצע 145.9 שקלים, לעומת תשלום ממוצע בסך 150.4 שקלים ברבעון השלישי של 2009. בסלקום תולים את הירידה במספר ימי הפעילות הקטן יותר ברבעון (עקב החגים) ובשחיקת התעריפים. גם מספר דקות השיחה ירדו, עקב חגי תשרי, ועמדו ברבעון האחרון על 334 דקות, לעומת 338 דקות ברבעון המקביל.
גם פרטנר דיווחה על ירידה בדקות השימוש ובהכנסה הממוצעת ממנוי, אולם בפלאפון, מאידך, עדיין ממשיכים לראות גידול בהכנסה הממוצעת ללקוח, וברבעון האחרון הוא גדל ב-2 שקלים, ולקוחותיה דיברו 8 דקות יותר. הגידול בפלאפון בסעיפים לאורך הרבעונים האחרונים נובע בעיקר מלקוחות ששדרגו את מכשיריהם לרשת החדשה של החברה, מוציאים יותר על חבילות הגלישה, ומשוחחים יותר הן בעת השהות בחו"ל עם מכשירם, והן כאפקט פסיכולוגי של שימוש במכשיר מתוחכם יותר.
שיעור הנטישה הרבעוני בסלקום קטן, ועמד על כ-4.6%, לעומת כ-4.9% ברבעון המקביל. לשם השוואה, אתמול דיווחה פרטנר כי שיעור הנטישה שלה דווקא גדל, מ-4.2% ל-5%. בשתי החברות הסבירו כי הנטישה נובעת מעזיבה של מנויי פרי-פייד ומנויים רגילים עם בעיות גביה.
סלקום: הסמארטפונים הקפיצו את ההכנסות
הכנסותיה של סלקום ברבעון השלישי הסתכמו בכ-1.73 מיליארד שקלים, עליה של 3.2% לעומת הרבעון המקביל. בחברה מסבירים כי הגידול בהכנסות כלל החברה הגיע מעליה בהכנסות ממכירת מכשירים, שהסתכמו ברבעון הנוכחי בכ-220 מיליון שקלים, גידול של כ-20.9% לעומת הרבעון המקביל. את העליה בהכנסות ממכשירים מסבירים בחברה, בדומה למתחרותיה, במכירת יותר מכשירי סמארטפון, שעלותם הממוצעת גבוהה יותר.
ההכנסות משירותי התקשורת שמספקת החברה גדלו באופן מינורי בשיעור של 1.1%, והסתכמו בכ-1.51 מיליארד שקלים, כאשר עיקר העליה משוייכת לגידול בהכנסות משירותי ערך מוסף, כלומר חבילות גלישה לטלפונים ומודמים סלולריים, שירותי תוכן והודעות SMS, שצמחו בכ-25% לעומת הרבעון המקביל. בחברה מסבירים כי בנוסף לשחיקה בתעריפים, ברבעון השלישי השנה התרחשו חגי תשרי, והישראלים עבדו פחות ולכן גם דיברו פחות.
סלקום חסכו על המעבדות
בסעיף ההוצאות על מכירות ושירותים רושמת סלקום קיטון של כ-2.1% לעומת הרבעון המקביל, וברבעון הנוכחי הסתכמה עלות המכירות והשירותים שלה בכ-838 מיליון שקלים. בסלקום טוענים כי החיסכון הושג באמצעות התייעלות בתהליכים שונים, בין השאר העברת מערך תיקוני המכשירים למעבדות אזוריות במקום לתקנם במספר גדול יותר של מעבדות מקומיות.
בהוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות נרשמה עליה מינורית, ואלו הסתכמו בכ-356 מיליון שקלים, לעומת 351 מיליון שקלים בתקופה המקבילה. את העליה מסבירים בחברה בהגדלת מצבת אנשי המכירות והשירות של החברה, בין השאר כתוצאה מרכישת פעילות רשת דינמיקה בחודש אפריל השנה. את העליה בהוצאות השכר והשכירות קיזזה במקצת ירידה בהוצאות הפרסום – כפי שנחשף לאחרונה ב"כלכליסט", צמצמו חברות הסלולר באופן משמעותי את תקציב הפרסום שלהן בשנת 2010, כאשר סלקום ופלאפון היו המקטינות העיקריות של היקפי הפרסום בענף.
שיעור ה-EBITDA הגיע ל-41.4%
הרווח הגולמי הסתכם בכ-891 מיליון שקלים, עליה של 8.8%, והיווה כ-51.5% מההכנסות. הרווח התפעולי צמח ב-14.1% והגיע ל-534 מיליון שקלים. בסעיף ההכנסות לפני מיסים, ריבית, פחת והפחתות (EBITDA) רשמה החברה גידול של 9.3%, ואלו הסתכמו בכ-716 מיליון שקלים. שיעורו של ה-EBITDA מסך ההכנסות הגיע ל-41.4%, לעומת 39.1% או 40% (בנטרול הפרשה חד פעמית בגין תביעה כנגד משרד התקשורת בנושא אגרת תדרים) ברבעון המקביל.
ירידה בהפרשי ההצמדה למדד המחירים לצרכן איפשרה לסלקום להקטין את הריבית על תשלום האג"ח שלה, אך פגעה גם ברווח על עסקאות הגנה על המדד. בשורה התחתונה רשמה החברה קיטון של כ-27.9% בהוצאות המימון שלה, שהסתכמו בכ-88 מיליון שקלים ברבעון. החברה שילמה כ-114 מיליון שקלים במיסים ברבעון הנוכחי, לעומת 57 מיליון שקלים ברבעון המקביל, אולם, כזכור, באותו רבעון בשנת 2009 זכו החברות להקלות במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית, שאיפשר להן להנות מהכרה בהכנסת מס חד פעמית.


