$
מדיה

בלעדי ל"כלכליסט": כחלון הוציא תזכיר חוק להקמת רשות תקשורת

שר התקשורת ביקש מהרשות השנייה, ממועצת הכבלים והלוויין וממשרד האוצר להגיב על התזכיר עד 15 באוגוסט. לראשונה כלל גם את רשות השידור בתוכנית האיחוד

מיכל תוסייה כהן 07:0111.08.10

שר התקשורת משה כחלון החליט להחזיר לשולחן הדיונים את איחוד הרגולציה על אמצעי התקשורת בישראל ברשות תקשורת אחת - רעיון המוכר בכינויו "ברית המועצות". כך נודע ל"כלכליסט". לאחרונה הוציא משרד התקשורת תזכיר חוק חדש לרשות לאומית לתקשורת, שישולב בחוק התקשורת ומטרתו להסדיר את ההפעלה והניהול של הרשות החדשה. כחלון שלח את תזכיר החוק לרשויות הפיקוח על התקשורת, בהן הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, מועצת הכבלים והלוויין ומשרד האוצר, וביקש לקבל תגובות והערות לתזכיר עד 15 באוגוסט. לראשונה כולל כחלון גם את

אמיר גילת, יו"ר רשות השידור אמיר גילת, יו"ר רשות השידור

רשות השידור בתזכיר החוק - עד כה דובר על איחוד מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה בלבד. הטלוויזיה החינוכית, אשר נמצאת תחת סמכותו של משרד החינוך, לא מוזכרת בתזכיר כחלק מרשות התקשורת, וכפי הנראה תמשיך לפעול באופן עצמאי בשלב זה.

 

כחלון אמר בתחילת השבוע ל"כלכליסט" כי "רשות תקשורת אחת תהיה יעילה יותר מהמצב הקיים שבו כל רשות פועלת בנפרד, ותייתר גם את משרד התקשורת". עם זאת, עדיין לא ברור תחת איזה משרד ממשלתי תשב רשות התקשורת - האוצר או התמ"ת.

 

"ברית המועצות" הוא כינוי לשני מודלים שונים של איחוד מועצות לפיקוח על גופי התקשורת בישראל: המודל המקורי הראשון כלל את האיחוד של מועצת הכבלים והלוויין ומעוצת הרשות השנייה. המודל השני הוא "הרשות הלאומית לתקשורת", הכוללת את איחוד שתי המועצות עם משרד התקשורת. שני הרעיונות, פעם במודל הראשון ופעם במודל השני, מתגלגלים במסדרונות משרד התקשורת

מנשה סמירה מנשה סמירה צילום: אלכס קולומויסקי

והכנסת כבר משנת 1996, אך מעולם לא הגיעו לכדי מימוש. כמה ועדות, בהן ועדת בועז, ועדת סמסונוב וועדת מרדכי, המליצו על הקמת רשות לאומית לתקשורת, אך בכל פעם הביאו לחצים פוליטיים או חילופי שלטון לנפילתו של החוק, עיכובו או הוצאתו מחוק ההסדרים.

 

איחוד הרשויות נתפס על ידי שרי התקשורת כ"תיק" רציני ובעייתי, שעדיף להתרחק ממנו, לתת לשר התקשורת הבא לשבור את הראש. הסיבה המרכזית לחוסר היכולת להקים רשות תקשורת אחת היא ההבדלים הגדולים בין שתי הרשויות המרכזיות - מועצת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין, שמביאים להתנגשויות בלתי נמנעות. ההבדל הגדול ביותר הוא התקציב הכספי - הרשות השנייה שמפקחת על ערוץ 2, ערוץ 10 ותחנות הרדיו האזוריות מחזיקה בתקציב של כ־60 מיליון שקל ובכ־60 עובדים בשנה. זהו גוף גדול ממדים שמפרסם את עצמו, עורך כנסים, מחלק מלגות ועוד. מועצת הכבלים, לעומת זאת, אף שהיא שמפקחת על כ־50 ערוצים מקומיים ומאה ערוצים זרים, היא גוף צנוע יותר עם תקציב של כ־3 מיליון שקל וכעשרה עובדים בלבד.

 

השר כחלון מנסה כעת לשלב גם את מליאת רשות השידור והוועד המנהל של הרשות תחת תזכיר החוק החדש, דבר אשר עלול לעורר התנגדות בקרב עובדי הרשות שהתרגלו לפעול כגוף עצמאי.

 

מנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה אמר אתמול בתגובה ליוזמתו החדשה של כחלון: "סביבת התקשורת הנוכחית מחייבת שינוי, יותר מאי

פעם. המשברים בהם נתונים חלק מגופי השידור, השינוי במאפייני צריכת התוכן והפצתו וכניסת שחקנים חדשים מצריכים רשות לאומית לתקשורת. ישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי בה מתקיים פיצול בין רשויות הסדרת השירותים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x