בלעדי ל"כלכליסט": יבואנית סוזוקי בוחנת הנפקה בבורסה בת"א
הנהלת מכשירי תנועה נפגשה עם חתמים כדי להנפיק לפי שווי של מיליארד שקל. ככל הנראה, הנדל"ן לא ייכלל בהנפקה. הרווח הנקי של החברה מוערך ב־100 מיליון שקל בשנה
יבואנית מכוניות נוספת בדרך לבורסה בתל אביב. ל"כלכליסט" נודע כי חברת מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, קרייזלר ופורשה, מנהלת בימים אלה פגישות עם גופים מובילים בשוק החיתום מתוך כוונה להנפיק את החברה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל.
הרווח הנקי של מכשירי תנועה מוערך ב־100 מיליון שקל לשנה, כשירידת שער היורו היטיבה עם החברה שחלק ממכוניות סוזוקי שהיא מייבאת מיוצר באירופה. לבד משלושת הדגמים, שסוזוקי מהווה את עיקר ההכנסות מהם, מייבאת מכשירי תנועה את צמיגי בריג'דסטון ופיירסטון, וכן ציוד מכני מתוצרת קומצ'ו היפנית ומלגזות של ייל.
על פי הערכות, ההנפקה לא כוללת את נכסי הנדל"ן של הקבוצה ברחבי הארץ, אולם תכלול את המרכז הלוגיסטי הגדול של החברה בצומת ראם. אחזקה נוספת של החברה היא 35% מחברת האוטובוסים מטרופולין, כמו גם אחזקה במטרודן ובמפעל הרכבת רכב בנצרת.
מכשירי תנועה ומכוניות נוסדה ב־2004 כפיצול של מכשירי תנועה שהוקמה ב־1949. בעלי המניות בהקמה היו צבי נטע, המנכ"ל הנוכחי, וקרן בוקסנבאום־נטע. בסוף 2004 רכש ארנון מילצ'ן 50% ממניות החברה שהיו בידי נטע תמורת כ־40 מיליון דולר, אבל ב־2008 מכר אותן בחזרה לנטע תמורת כ־100 מיליון דולר, ולפי שווי של כ־200 מיליון דולר, כך שבידיו נותר רווח של כ־60 מיליון דולר בארבע שנים.
כעת, שווי ההנפקה, אם אכן תצא לפועל, יהיה גבוה בכ־30% מהשווי שבו רכש נטע את מניותיו של מילצ'ן. במחצית 2010 מכרה החברה כ־6,000 מכוניות סוזוקי חדשות, ותפסה את המקום הרביעי מבין היבואנים אחרי יונדאי, מאזדה וטויוטה.
לא ברור מהו המניע של מכשירי תנועה במהלך היציאה להנפקה, אולם ניתן לציין כי על ענף יבואני הרכב מרחף צל היבוא המקביל שעלול לפגוע ברווחי החברות. עוד נציין כי יבואנית רנו, שמוחזקת בידי משפחת קרסו, בדקה גם היא בשנה האחרונה את אופציית ההנפקה, אולם החליטה שלא להשלימה.
צבי וילדר, דובר חברת מכשירי תנועה, אמר כי "צבי נטע אכן נפגש עם שלושה חתמים לבדוק את הנושא, אך התקבלה ההחלטה שלא להנפיק בשלב זה".


