$
עולם

בריטניה: סטארבקס מאבדת גובה לעומת המתחרות

ההפסד של סטארבקס בבריטניה עלה ב־2009 ל־9.9 מיליון ליש"ט, מ־1.9 מיליון ליש"ט ב־2008. קוסטה קופי הבריטית צמחה ב־8.5%. סטארבקס: "הנתונים משקפים את שיא המיתון. סללנו נתיב ברור לרווחיות בבריטניה"

סוכנויות הידיעות 22:55 11.07.10

 

הפסדי רשת סטארבקס בבריטניה גדלו לכמעט 10 מיליון ליש"ט בשנה, על רקע מאבקי שליטה שמנהלת רשת הקפה האמריקאית מול קוסטה קופי הבריטית, שנמצאת בבעלות ווייטברד.

 

סטארבקס קופי הולדינגס, החטיבה הבריטית של ענקית הקפה האמריקאית, רשמה הפסד של 9.9 מיליון ליש"ט ב־12 החודשים שקדמו לספטמבר האחרון, לעומת הפסד של 1.9 מיליון ליש"ט ב־2008. בניגוד לכך, היקף המכירות של קוסטה צמח ב־3.9% ב־12 החודשים שקדמו לנובמבר האחרון, ולפי דיווחים אחרונים עלה בינתיים קצב הצמיחה של קוסטה ל־8.5%.

 

ביצועי סטארבקס משקפים חששות שהעלה מנכ"ל הרשת הווארד שולץ לפני שנה, כשמסר הערכות קודרות לגבי כלכלת בריטניה. "השוק שמדאיג אותנו ביותר הוא מערב אירופה, ובאופן מיוחד בריטניה", ציין. "היא נמצאת בסחרור". כאשר נשאל אז לגבי חששותיו הגדולים ביותר, השיב שולץ כי הם "אבטלה ומשבר הסאב־פריים, במיוחד בבריטניה, ואני סבור גם כי ביטחון הצרכנים באופן מיוחד בבריטניה נמוך מאוד", אמר. התבטאות זו של שולץ עוררה אז את זעמו של שר העסקים הבריטי לורד מנדלסון. "מדוע הבחור הזה משמיץ את המדינה?", אמר, "מי לעזאזל הוא חושב שהוא?".

 

בתגובה לנתונים האחרונים אמר דובר מטעם סטארבקס: "נתונים אלה המשנה שעברה משקפים את תקופת שיא המיתון ואת ההשקעה העצומה שביצענו כדי להתמודד עם המצב. בעקבות זאת אנו נהנים ממספר שיא של לקוחות וממכירות יציבות בשנה האחרונה".

 

שוק הקפה בבריטניה נשלט יותר ויותר על ידי סטארבקס, קוסטה ובמידה פחותה יותר קפה נרו. לתחרות הקשה היתה תפנית חדה השנה, כאשר סטארבקס התלוננה בפני אגודת המפרסמים בעקבות קמפיין של קוסטה שבו נאמר: "צרכני סטארבקס מעדיפים את קוסטה", ו"שבעה מתוך עשרה אוהבי קפה מעדיפים את קוסטה". בחודש שעבר פסק איגוד המפרסמים כי תוצאות אלה התבססו על מבחני טעימה עיוורים וכי קוסטה פעלה במסגרת החוק.

 

בשנה החולפת שיפצה סטארבקס כמה מסניפיה בבריטניה, והיא תשקיע השנה בשיפוצים סכום כולל של 24 מיליון ליש"ט. הרשת מתמקדת בשירותים כגון גישה חופשית ל־WiFi, וכן בשדרוג פעילותה במסגרת יוזמות סחר הוגן. "סללנו נתיב ברור לרווחיות בבריטניה", מסר דובר מטעם הרשת. במקביל הציגה סטארבקס את מותג הקפה הנמס VIA Ready Brew, ובכוונתה להתרחב ל־30 תחנות דלק עד סוף הקיץ.

x