"עיריית מוסקבה פעלה כדי ליצור תחרות לא הוגנת"
לפי הטענות, העירייה לא היססה לחסום צירי גישה לנמל התעופה הגדול בעיר בשיא עונת התיירות, כדי לקדם נמל מתחרה שבבעלותה. עומסי התנועה פגעו בין היתר ברשת איקאה המאיימת להגיש תביעה משפטית
השחיתות בצמרת הממשל המקומי בבירת רוסיה שוברת שיאים, כך נדמה, וזאת על רקע חשד שלפיו עיריית מוסקבה פעלה לחסימת צירי הגישה לנמל התעופה הגדול בעיר, כדי להגדיל את מספר המשתמשים בשדה תעופה מתחרה הנמצא בבעלותה.
תחילת הפרשה בשבוע שעבר, אז נחסמו במפתיע שישה מתוך שמונת נתיבי התנועה בכביש המהיר המוביל אל נמל התעופה שרמטייבו, הנמצא מצפון־מערב לעיר. בנוסף נחסמו היציאות מהכביש במהלך שנועד למנוע מנהגים שנתקעו בפקקים לפנות לדרך חלופית, כפי הנראה.
מנכ"ל נמל התעופה מיכאיל וסילנקו פנה לראש עיריית מוסקבה יורי לוז'קוב בדרישה לספק הסברים על מהות החסימות, שהחלו ללא כל התראה מוקדמת. לדבריו, הנהלת הנמל לא היתה מסכימה למהלך זה בעיצומה של עונת הקיץ, כאשר מספר הנוסעים מזנק במאות אחוזים, ובפועל לא התבצעו בכביש כל עבודות שיפוץ. וסילנקו אף טען כי הסיבה האמיתית לסגירת הכביש היא ניסיון לנתב נוסעים לנמל תעופה מתחרה — וונוקובו, הנמצא בשליטת העירייה. לדבריו, העובדה כי בנמל זה נחנך בסוף השבוע טרמינל חדש מחייבת את הגדלת מספר הנוסעים בוונקובו, ופקקי הענק היזומים בדרך לשרמטייבו הם דרך ליצירת תחרות לא הוגנת.
בין הנפגעים הגדולים מהפרשה היא חברת התעופה הגדולה ברוסיה איירופלוט, עבורה מהווה שרמטייבו נמל הבית. גורמים בחברה טענו כי סך ההפסדים מיום אחד בלבד של חסימות תנועה הסתכמו ב־700 אלף יורו. "יותר מ־1,300 נוסעים איחרו לטיסות ונאלצנו להחזיר להם 75% ממחיר הכרטיס", העריך נציג חברת התעופה.
לדברי וסילנקו, בין המאחרים לטיסות היו גם טייסים ודיילי אוויר. הוא הוסיף כי פקקים שיתקו לא רק את תנועת הנוסעים היוצאת, אלא גם פגעו באלה המגיעים לבירת רוסיה. "חזרתי מהעבודה ולא יכולתי לנסוע בכביש, גם אילו הייתי רוכב אופנוע", כתב וסילנקו בבלוג שלו. בעיריית מוסקבה דחו כמובן את הטענות וההאשמות בדבר השחיתות, ומסרו כי החלו בעבודות תיקון הגשר ללא כל התראה מוקדמת בשל ליקויי בטיחות ובלאי שהתגלו בו.
פקקי הענק שהשתרכו בעיר במשך כמה ימים לא נעלמו מעיניה של צמרת הממשל הרוסי. בסוף השבוע הורה ראש הממשלה ולדימיר פוטין לסגנו, סרגיי איבנוב, לפעול לפתרון הבעיה בשיתוף העומדים בראשות העיר.
ואולם, עומסי התנועה הכבדים לא פגעו רק בפעילות שרמטייבו, אלא גם בתנועת הלקוחות במרכז מסחרי גדול הממוקם לאורך הציר המוביל לנמל התעופה. על פי הערכות ראשוניות, מספר הקונים פחת בכ־150 אלף איש במהלך חמשת הימים שחלפו מאז שנחסם הכביש לראשונה. הנהלת סניף איקאה במקום הודיעה כי נערכת לתביעה משפטית נגד עיריית מוסקבה; ב־1 ביולי פתחה הרשת במבצעיה העונתיים, אך במקום העלייה הצפויה בתנועת הקונים, מספרם פחת ב־30%.


