$
עולם

המשבר הגלובלי הגדיל את כוח הקנייה הנשי

ב"סקס והעיר הגדולה 2" המירו קארי וחברותיה את מחשבי המק במיני־לפטופים מעוצבים של HP. באקלים הכלכלי המאתגר של היום, חברות טכנולוגיה ופיננסים מתחילות להפנים את הפוטנציאל הטמון בחיזור אחרי נשים

רנה פורוהאר, "ניוזוויק" 22:53 15.06.10

 

צופי "סקס והעיר הגדולה 2" בוודאי הבחינו בשינוי קל באבזור של הבנות, ולא מדובר בנטישת נעלי מנולו בלאניק לטובת עקבים של כריסטיאן לובוטין. קארי וחברותיה המירו את מחשבי המק שלהן במיני־לפטופים מתוחכמים בעיצובה של ויוויאן טאם, המיוצרים על ידי HP. המכשירים מתאפיינים בעיצוב מרשים: הם נראים כמו תיקי איפור יפים ומעוטרים בציור של קלידי פסנתר.

 

נקודה חשובה יותר, לפחות מנקודת המבט של HP: פריטים אופנתיים נחשקים מגיעים עם תג מחיר. במקרה זה, מחיר הלפטופ מתחיל ב־599 דולר, פי שניים מהמחיר הממוצע בשוק. HP היא לא החברה היחידה שהבינה שאפשר להרוויח מחיזור אחרי נשים באווירה הכלכלית המאתגרת של היום.

 

עוד לפני פרוץ המשבר הגלובלי, כוח הקנייה של הנשים היה במגמת עלייה במדינות עשירות ועניות כאחד. המשבר רק האיץ את המגמה הזו, בייחוד בארצות הברית. הגברים האמריקאים איבדו יותר ויותר מקומות עבודה (התחומים שנפגעו במיוחד, כמו הסקטור הפיננסי והייצור, נחשבים למעוזים גבריים), בעוד נשים הקימו יותר חברות ופער השכר המשיך להצטמצם. בארצות הברית, ב־35% ממשקי הבית שבהם שני בני הזוג עובדים, הנשים מרוויחות יותר, עלייה מ־28% לפני חמש שנים.

 

המגמה הזו צפויה רק להתרחב והפרט המפתיע ביותר הוא שהחברות טרם עלו על זה. הסקטורים בעלי האוריינטציה הנשית ביותר, כמו מזון וביגוד, עושים כמיטב יכולתם כדי להיראות אטרקטיביים בפני קהל היעד העיקרי שלהם. כך למשל, הפרסומת לסבון דאב שהציגה את כל סוגי הגוף הנשי הביאה לזינוק של 600% במכירות, אך עדיין יש כמה תעשיות - מכוניות, טיולים, טיפול רפואי ומוצרי אלקטרוניקה - המזניחות נשים בתהליכי פיתוח המוצר ושיווקו, אף על פי שהן אלה שמקבלות את רוב החלטות הקנייה. בתחום הטכנולוגיה, הצלחתה של אפל עשויה להוביל לכמה שינויים. "אין זה מקרה שאפל היא החברה היחידה בתחום הטכנולוגיה שמרוויחה כסף", אומר מייקל סילברסטין, שותף במשרד הייעוץ BCG. "הם מייצרים מוצרים יפים, ולכן הם יכולים לגבות תמורתם סכומים גבוהים". לדבריו, אפל הוא המותג המועדף על נשים. כדאי לסקטור הפיננסי ללמוד מהם. לדברי סילברסטין, זהו התחום העיקרי שבו נשים טוענות כי העסקים אינם עונים על צורכיהן.

 

ליותר מ־70% מהנשים יש קרנות פנסיה והן מהוות את הקבוצה השנייה בגודלה של רוכשי בתים, אחרי זוגות נשואים. אסטרטגיות השיווק של רוב הבנקים אינן מכוונות ישירות לנשים, אף שדרך החשיבה הנשית בנוגע לכסף וחסכונות שונה - נשים נוטות להיות זהירות יותר מגברים ומעוניינות לקבל את כל ההחלטות הפיננסיות (כמו רכישת בית, תכנון הפרישה ובחירת מניות) עם בן הזוג.

 

סיטיבנק כבר עלה על הגל ופתח מחלקה בשם "נשים בע"מ", לאחר שהתברר ש־70% מהנשים עברו לבנק אחר אחרי מות הבעל מכיוון שלא שיתף אותן בקבלת ההחלטות. החטיבה מפתחת אסטרטגיות שמתמקדות באורח החיים הנשי (כמו חופשות לידה ותוחלת חיים ארוכה יותר). אין ספק שזהו מהלך חכם: הנשים ישלטו ברוב ההכנסה החדשה של העולם כבר בעשור הבא, והן יקנו הרבה יותר מוצרים מאשר נעלי עקב ב־800 דולר.

x