$
בארץ

פורשה קאיין טורבו: מפלצת אגו מרהיבה

קאיין טורבו החדשה של פורשה היא אולי לא הדבר הכי פונקציונלי בעולם, אבל היא בדיוק המכונית שהייתם לוקחים להראות לחבר'ה

שרון ביידר, סלוניקי 09:08 14.06.10

 

עיירות הקיט שמסביב לסלוניקי נראות עזובות. התושבים המקומיים נוקטים כנראה שביתה איטלקית עד שהדרכמה תחליף בחזרה את היורו ותחזיר להם את כוח הקנייה. נכון, אף אחד כאן עוד לא מת מרעב, אבל אי אפשר להאשים את מי שמופיע באזור בג'יפ יוקרתי של פורשה בעודף טקט.

 

ואם בטקט עסקינן, אז כנראה פספסנו בגדול. קאיין טורבו, רכב הכביש־שטח החדש של פורשה שבו הופענו באזור, הוא בטח לא הבחירה המתחשבת ביותר בזמן משבר כלכלי. מנגד, אם מסתכלים על התמונה הגדולה, לרכב הזה ממש אין במה להתבייש: בזכות קאיין - רכב השטח הראשון של פורשה - החברה בכלל קיימת.

 

מהדגם הקודם של קאיין הצליחה פורשה למכור כ־300 אלף כלי רכב ברחבי העולם מאז 2003 - 90 אלף מהם בארה"ב בלבד. מטרתה של פורשה, להגיע ללקוחות שאינם חובבי מכוניות ספורט בלבד, בהחלט הושגה.

 

לעדן את המאסה

 

אין מה להגיד, המראה של הקאיין החדש עושה את העבודה. חלק ניכר מהביקורת שספג הדור הקודם של הקאיין נגעה לממדיו של רכב השטח הגדול. בדור החדש, אנשי פורשה בילו זמן רב בניסיון לעדן את המאסה. כך, אף שהדגם החדש ארוך בכ־5 ס"מ, המכונית נראית פרופורציונלית וספורטיבית יותר.

 

פורשה קאיין טורבו
פורשה קאיין טורבו

 

כיצד זה קרה? מכסה המנוע התארך מעט, העיצוב הפך עגלגל יותר, פתחי האוורור הגדולים והמאיימים בפגוש הקדמי הוקטנו, וכעת מדובר ברכב שטח גדול שעושה את עצמו קטן. אבל אם מבחוץ העיצוב של קאיין החדשה הוא עניין של טעם, מבפנים השדרוג שנעשה ברכב הזה הוא מוצלח ומשמעותי. הקאיין החדשה מיוצרת באותו פס ייצור של מכונית המנהלים המוקפדת של פורשה, פאנאמרה, ולכן חלקו הקדמי של תא הנוסעים של קאיין כמעט זהה לזה של מכונית המנהלים, פרט לכפתורים האחראים למצבי הנסיעה בשטח. בדומה לפאנאמרה, גם בקאיין מי שיפתח את הארנק יקבל כל תוספת שניתן להעלות על הדעת, החל בבקרת שיוט מונחית רדאר, שבולמת את הרכב במקרה של אי־שמירת מרחק, וכלה בקטלוג מיוחד לבחירת צבעי התפרים במושבי העור הספורטיביים.

 

הגודל כן קובע

 

חלוקת מפתחות: על המפתח שלי כתוב "טורבו", קאיין טורבו. הקאיין שלי היא אתלטית. אחרי הדגם הקודם של קאיין, ששקל 2,350 ק"ג, עבר הדגם החדש דיאטה מוצלחת - והשיל 180 ק"ג ממשקלו. למרות זאת, ההספק נותר זהה: 500 כוח סוס. הרבה כוח, אפילו יותר מזה של מכוניות הספורט הצעקניות שהמקומיים ניסו לעמת מול קאיין המגודל בכבישים המתפתלים ביערות סביב סלוניקי.

 

למרות הכל, קאיין ניצח את היוונים. בהתחלה זו היתה מכונית ספורט גרמנית שהעזה לקרוא עליו תיגר. היא היתה נמוכה, קטלנית, עם אגזוזים בולטים ורועשים, אבל לקאיין זה לא ממש הזיז. הרכב הגרמני הוביל תחילה מלפנים, לא אפשר לעקוף ונסע במהירות מטורפת. אבל לקאיין, למרות המשקל ולמרות המאסה, יש הרבה יותר כוח.

 

פורשה קאיין טורבו
פורשה קאיין טורבו

 

אז נכון, הכוח של הקאיין לא זורם בצורה ליניארית ולפעמים הטורבו נותן מכת כוח שיכולה להפחיד נהג לא מנוסה, אבל במקרה הזה, מכת הכוח הפחידה דווקא את היווני. הקאיין מסרב לרדת לרכב הספורט הגרמני מהזנב גם בסיבובים: אספלט חדש, אספלט משובש, חצץ על הכביש, לקאיין זה לא ממש משנה, הוא ממשיך לאחוז בנחישות ולזנב ביווני. לקאיין טורבו יש בלמים מחומר קראמי שיכולים לעמוד בטמפרטורות רתיחה, ולמכונית הספורט של המקומי יש סתם בלמים טובים. המכונית של היווני כבר לא יכולה לבלום והקאיין חותך אותה בסיבוב וממשיך הלאה כשהיווני הולך ומצטמק במראה האחורית. הגודל כן קובע.

 

מבט מבפנים
מבט מבפנים

 

האם מומלץ, אם כך, לקחת את קאיין לסיבובים של שבת בבוקר בכבישים מסוכנים? לא בדיוק. לא מדובר כאן במכונית ספורט רזה או אפילו במכונית מנהלים מהירה, אלא ברכב כביש־שטח. אבל בפורשה יודעים היטב ששטח הרכב הזה לא יראה. כחלק מהדיאטה של המכונית בוטל הילוך הכוח שהיה מותקן בדגם הקודם ואפשר נסיעה בשטח קשה. למי שכן יתעקש להוריד לשטח רכב שעולה כמו דירה החליטו אנשי פורשה להשאיר כמה מערכות אלקטרוניות כגון מערכת שבולמת את הרכב במדרון ומגביהה את המרכב כדי לעבור מכשולים.

 

מרשימה, מפחידה

 

החוויה היוונית הסתיימה. שיווקו של קאיין המחודש נמצא בעיצומו בישראל, ועשרות מכוניות כבר נמכרו. רוב הקאיינים החדשים, פרט לגרסה הבסיסית ביותר, עולים עשרות אלפי שקלים יותר מן הדגמים שאותם הם מחליפים. האם המחיר מוצדק? ובכן, קאיין טורבו אינו רכב שבעלי ממון צריכים. הוא רכב שבעלי ממון רוצים. ואם כבר לרצות, אז למה לא את הטוב ביותר? וקאיין בהחלט עונה להגדרה: בכביש הוא מרשים מאוד ומציע ביצועים מפתיעים, שלא לומר מפחידים. הוא נראה מרשים ובפורשה אפילו דאגו שהסמל הבולט על ישבנו יהיה כה גדול עד שגם קצרי רואי יוכלו להבדיל בין הגרסאות. עבור רוכשים פוטנציאליים מדובר במפלצת מוצדקת - שאולי היא לא הכי פונקציונלית אך היא הכלי המושלם לניצחון במלחמות אגו.

  

פורשה קאיין טורבו

מנוע: בנזין, נפח 4,800 סמ"ק, הספק מרבי 500 כ"ס, מומנט מרבי 71.3 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 275 קמ"ש, זינוק מ־0 ל־100 קמ"ש ב־4.7 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 8.7 ק"מ/ליטר.

בטיחות: 10 כריות אוויר, ABS, טרם עברה מבחן ריסוק פומבי

ציון ירוק: טרם נקבע

מחיר: 1.29 מיליון שקל

x