דירוג או גימיק שיווקי?
יועצי ההשקעות צריכים לקחת בערבון מוגבל את הדירוגים של חברות דירוגי האשראי
אנשי השיווק והאסטרטגיה של חברת דירוג האשראי מידרוג מכירים את שוק ההון היטב ובעיקר את עקב האכילס שלו. המשווקים הממולחים למדו להכיר בשנים האחרונות את שוק תעודות הסל ואת רמת התחרותיות העזה שמאפיינת אותו. הם הבינו שתעודות סל, להבדיל מקרנות נאמנות, הם מוצר גנרי ביסודו וההבדלים בין המוצרים המתחרים בשוק הם מינוריים, כיוון שבתעודות סל אין מרכיב של ניהול השקעות הדורש מיומנויות מיוחדות.
כלומר, כדי להצליח בשוק זה, מנהלי תעודות הסל חייבים למצוא יתרונות יחסיים אחרים, שעיקרם בממשל התאגידי וניהול הסיכונים שלהם. דירוג מחמיא ודאי מהווה יתרון שכזה.
מנהל תעודות סל משליך את יהבו על היועץ בבנק, כדי שזה ימכור ללקוח את תעודת הסל שלו. מה יותר פשוט מלשכנע את אותו יועץ, בייחוד אחרי משבר פיננסי כלל עולמי, בעזרת הנפת דגל הדירוג הגבוה והמחמיא, המצביע על ממשל תאגידי וניהול סיכונים מושכל?
במידרוג החלו באחרונה לבקר אצל חברות תעודות הסל ולפתות אותם לרכוש, בתמורה לתשלום של כמה עשרות אלפי שקלים, "תעודת יושר" בה יוכלו לנפנף בפני יועצי ההשקעות בבנק. תכלית היא הגוף הראשון שבלע את הפיתיון ולא מן הנמנע שהמהלך ישחק לטובתו בגיוסים.
עם זאת, חשוב שיועצי ההשקעות וגם הלקוח הסופי יקחו בערבון מוגבל את הדירוגים הללו, הנסמכים על יכולות ניהול סובייקטיביות וקביעת אפקטיביות של מערך ניהול סיכונים, ועשויים להיות מושפעים מגודל הצ'ק.


