מרצדס E קלאס קבריולה: שמרנית בלי גג
הגיל הממוצע של רוכשי מרצדס בגרמניה הוא 56. דגם הקבריולה מסדרה E נועד לשנות את המאזן הדמוגרפי, אבל נראה שלמרות שפע הפינוקים - צעירים מהמאיון הנכון יעדיפו מכוניות ספורטיביות ונועזות יותר מאלו שמציע היצרן הוותיק משטוטגרט
יש מותגים שמבוגרים מאוד אוהבים: גלולות ויאגרה, כמוסות מגה גלופלקס ומכוניות מרצדס. תשאלו את קרדיט סוויס, שפרסמה לפני כמה חודשים מחקר שקובע שגילו הממוצע של רוכש מכונית מרצדס בגרמניה הוא 56. אבל במרצדס מסרבים להשלים עם קהל הלקוחות, שאמנם מצויד בארנקים נפוחים אך אינו תורם להצערת תדמיתו של המותג.
לשם כך הם גייסו שחקן חיזוק בדמותו של לוחם הדרכים מיכאל שומאכר, שנהפך לפנים של המותג. ובדיוק כמו אדם מבוגר שנאלץ להשקיע את מיטב כספו בחדרי כושר, בתוספי תזונה ובקרמים לפנים כדי להיראות צעיר יותר - גם מרצדס תשקיע השנה עשרות מיליוני יורו בקבוצת הפורמולה 1 שלה תחת ניצוחו של שומאכר.

אבל אם נשים רגע בצד את שומאכר, מכוניות מרצדס עדיין מתוכננות לקלוע בדיוק לצרכים של הרוכשים המבוגרים: הן מנתקות את הנהג מהכביש וגורמות לו להרגיש כאילו הוא ספון בקונכייה מבודדת שמשאירה בחוץ את טרדות היום־יום שכל פשוטי העם מסביבם צריכים להתמודד איתן, כגון רעש ובורות בכביש. ואם הנהג נזכר פתאום בימי נעוריו הפרועים ולוחץ על הגז, המרצדס תמהר לתקן את חוסר השפיות הזמני באמצעות מערכות אלקטרוניקה ששומרות בכל מחיר על אחיזת הכביש.
כמו ג'קוזי בשלג
אבל E קלאס קבריולה, כך טוענים הגרמנים חמורי הסבר, אינה מרצדס סטנדרטית. היא לא כמו מכוניות הקונכייה המבודדות שמיועדות ללקוחות מיושבים בדעתם. חלל הפנים, למשל, אכן ספורטיבי: בניגוד למכוניות קבריולה אחרות, שמתחשבות גם בילדים במושב האחורי ודואגות שיהיה גם מקום למטען. כשהגג מופשל אין ב־E קלאס הרבה מקום בתא המטען, ובמושב האחורי קשה לדחוס שני מבוגרים. אבל מי שמאחור לא באמת חשוב כאן, אלא הנהג והנוסע שלצדו, כי עבורם ארגנו המהנדסים משטוטגרט חוויה שמזכירה ישיבה בג'קוזי מהביל בלב הרי האלפים בזמן סופת שלגים: פתחי אוורור מיוחדים יוצרים "צעיף" של אוויר חם העוטף את צווארי הנהג והנוסע, כך שגם בזמן שהגג פתוח לא יהיה להם, חלילה, קר. במרצדס קוראים לפטנט הזה Airscarf.
פטנט אחר, שנקרא Aircap, נועד לשמש מעין מצחייה לנוסעים, ומבוסס על רשת דקיקה שממוקמת בין שתי משענות הראש במושב האחורי ואמורה לסייע בשמירה על הפריזורה של הנוסעים, גם כשהרוח בחוץ משתוללת ונכנסת דרך הגג המופשל. בנסיעת המבחן שערכנו בפלמה דה מיורקה, האביזרים האלה אכן הצליחו לגרש ביעילות את האוויר הקר של חודש מרץ שחודר לרכב הפתוח, אבל לא ממש שמרו על התסרוקת מפני הרוח. בקיץ, כשתיירים בריטים אדמדמי עור גודשים את האי הספרדי, המערכת אמורה לצנן את יושבי המרצדס באותה שיטה.

הקבריולה של מרצדס דומה באופן לא מפתיע לגרסת הקופה של המכונית. אף ששתיהן מתהדרות בהיותן חלק ממשפחת E קלאס היוקרתית, הן מבוססות למעשה על שלדת ה־C קלאס המשפחתית. המשמעות היא שיש בשתיהן פחות מרווח רגליים לנוסעים ולנהג בהשוואה לדגמי E הסטנדרטיים. בדגם המבחן שלנו לא היה סט נוסף של ידיות העברת ההילוכים מאחורי ההגה, כפי שמוצעים בדגמים אחרים של מרצדס בתוספת תשלום. לנהגים שאינם מורגלים לנהוג במרצדס התוספת הזו מומלצת במיוחד, כי היא מאפשרת להוריד הילוך בכניסה מהירה לסיבוב חד - בלי להוריד את הידיים מההגה.
"אתם לא סקנדינבים. אתם רגילים לשמש", הדיילת מציינת בנימוס מהול בחשש, אבל בכל זאת מציעה לנו קרם הגנה. בינתיים אין בו צורך: אנחנו סוגרים את הגג, משהו שלוקח 20 שניות ואפשרי גם בזמן נהיגה במהירות של עד 40 קמ"ש, ויוצאים לתור את האי. כשהגג נסגר, אנחנו מקבלים תנאי מחיה של מכונית קופה איכותית. הגג של E קבריולה הוא גג אקוסטי שאוטם את פנים המכונית בצורה כמעט הרמטית לרעשים, בניגוד מוחלט לאוושת הרוח שמורגשת היטב למרות "המצחייה" בנסיעה מהירה כשהגג פתוח. אגב נסיעה מהירה, E קבריולה לא בדיוק אוהבת נהגים ספורטיביים. היא כן יודעת איך להתנהל במהירות גבוהה במיוחד, ללא דרמה מיותרת, באופן שיגרום לבני 50 פלוס להרגיש כמו נהגים מנוסים בלי לגרום להם פרפורי לב, אך לצעירים, שמחפשים מכונית שיודעת איך להיענות בחדות לפקודות מהנהג - עדיף לחפש מכונית אצל יצרן אחר.
מנהל שמרן, לא נועז
בסופו של דבר, כשבאים לסכם את המעלות והמגרעות שלה, נראה שהבחירה של מרצדס במיכאל שומאכר היא אולי מהלך שיווקי חכם, אבל E קלאס קבריולה היא עדיין מרצדס טיפוסית, כזו שהולכת על בטוח ומתהדרת בעיצוב אלגנטי אך לא הרפתקני, בשיוט נינוח ללא השתוללות מציפת אדרנלין ובמרווח פנימי סביר ותא נהג שמרני (עם קצת מקום לנכדים מאחור). וכל אלה, מה לעשות, אינם החומר שממנו קורצו המכוניות שמככבות על שומרי המסך במחשביהם של צעירים ברחבי העולם, כאלה שחולמים - וחלקם גם מצליחים לרכוש - מותגים אחרים מאשר מרצדס. מנגד, גם במרצדס מבינים היכן נמצא הכסף הגדול. והתשובה נמצאת בחשבון הבנק של בני 56. למטרה זו E קלאס קבריולה בהחלט מספיקה.
מרצדס E350 CGI קבריולה
מנוע: בנזין, נפח 3,498 סמ"ק, הספק מרבי 292 כ"ס, מומנט מרבי 37.2 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 250 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־6.8 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 11.2 ק"מ/ליטר
בטיחות: 7 כריות אוויר, ABS, טרם עברה מבחן ריסוק פומבי
ציון ירוק: טרם נקבע
מחיר: טרם נקבע


