"בעלות גרמנית מצילה את תעשיית הרכב הבריטית ממוות"
כך לפי המנכ"ל היוצא של מותג הפאר רולס רויס. מנכ"ל בנטלי: "אנחנו בגרמניה לא מעריכים במיוחד את המהנדסים הבריטים"
"בעלות גרמנית סייעה להציל את תעשיית הרכב הבריטית ממוות" - כך אומר בראיון ל"סאנדיי טיימס" טום פרבס, המנכ"ל היוצא של יצרנית מכוניות הפאר רולס רויס, "ההנהלה הגרמנית ממציאה אותה מחדש", הוסיף.
דבריו של פרבס מעידים על תופעה אשר לבריטים רבים שעבורם שמרנות נמהלת לא אחת בגאווה לאומית יהיה קשה להודות בה: תעשיית הרכב בממלכה, שבה נולדו מותגים שהפכו שם נרדף ליוקרה - כגון יגואר, בנטלי ורולס רויס - תלויה כיום יותר מתמיד דווקא בגרמנים.
מלבד רולס רויס, חברות גרמניות מחזיקות כיום במותגים נוספים כגון בנטלי ו"מיני". אפילו בראש המותג יגואר לנד־רובר, הנמצא בשליטת תאגיד טאטא ההודי, מונה לאחרונה גרמני העונה לשם ראלף ספת' למנכ"ל. יוצאת דופן בשלב זה היא יצרנית מכוניות הספורט לוטוס, שבראשה עומד מנכ"ל שוויצרי במוצאו.
על אף החשש שליווה את ההשתלטות הגרמנית בקרב הציבור והפוליטיקאים הבריטים, עם נתוני ההצלחה קשה להתווכח. דוגמה מובהקת לכך היא מותג ה"מיני" שאינו מזוהה אמנם עם נישת רכבי היוקרה, אך בשנים האחרונות זוכה לעדנה מחודשת. מאז נרכש המותג על ידי ענקית הרכב ב.מ.וו נמכרו ברחבי העולם 1.7 מיליון יחידות, כ־30% יותר מכפי שהחברה הגרמנית העריכה בעת ההשתלטות.
בינואר האחרון דיווחה טאטא כי מכירות חודש ינואר האחרון של דגמי לנד רובר וריינג'־רובר גדלו פי שלושה לעומת החודש המקביל אשתקד. רולס רויס עמדה בהצלחה בתחזית המכירות ל־2009 שחצתה בהצלחה את רף 1,000 היחידות. בנטלי הצליחה גם היא לעמוד ביעדי המכירות על אף המיתון הקשה ששרר בכלכלה העולמית.
מה הסיבות לכך? "מכוניות הן בדמנו. כולנו גדלנו סביב מכוניות", מסביר ל"סאנדיי טיימס" אולריך אייקהורן, מהנדס רכב בבנטלי. "משפחתי אף מחזיקה בתחנת דלק". פרבס טוען כי "לגרמנים גישה טובה וציפיות גבוהות יותר. התרבות הגרמנית מתאימה יותר למשמעת הנדרשת בתעשיית הרכב". פרנץ יוזף פאפגן, המנהל את בנטלי, סבור דווקא שהסיבה טמונה באיכותם של המהנדסים הגרמנים. "אנחנו בגרמניה לא מעריכים במיוחד את המהנדסים הבריטים. לכן אנחנו משלמים להם פחות".


