טויוטה תוקפת חושפי ליקויים
ענקית הרכב היפנית תציג עדויות שלפיהן עובד לשעבר שמסר מסמכים לרשויות סובל מבעיה נפשית. לקוחות בארה"ב טוענים כי הטיפול בתקלה במוסכי החברה לא פתר את הבעיה שבגינה הוזמנו לתיקון
ענקית הרכב היפנית טויטה, שנאלצה בשבועות האחרונים להזמין לתיקון למעלה מ־8 מיליון כלי רכב מתוצרתה ברחבי העולם, יוצאת להגנה על שמה הטוב. החברה, הנחשבת ליצרנית המכוניות הגדולה בעולם, תקיים השבוע בארה"ב שני אירועים עבור כלי התקשורת, ובמסגרתם תצא להגנת כלי רכב מתוצרתה שתקלות בהם גרמו לפי הערכות להאצה בלתי נשלטת.
באירועים ישתפו נציגי אלף מספקי החברה. במהלכם תציג טויוטה חוות דעת של מומחים, ובהם ראש מחלקת חקר תעשיית הרכב באוניברסיטת סטנפורד, שלפיהן המקור לתקלות שגרמו למותם של כמה בני אדם אינו טמון במערכות האלקטרוניות של המכוניות - כפי שנטען במחקר עצמאי שפורסם בשבוע שעבר בארה"ב. המחקר, שגובש על ידי פרופסור להנדסה מאוניברסיטת אילנוי, קובע כי מחשבי הרכב לא איתרו את התקלות שהביאו להאצה.
"המחקר הוא בדיחה", אמר מקור בטויטה ל"וול סטריט ג'ורנל". לדבריו, המחקר נכתב במהירות רבה מבלי שאמינות ממצאיו נבחנה כראוי. בהודעה רשמית מטעם החברה היפנית נאמר כי ממצאי הדו"ח "אינם מציאותיים".
בנוסף, החברה היפנית מתכננת לטעון כי אחד מיועציה המשפטיים לשעבר שהעביר מסמכים פנימיים חסויים לידי חוקרים בארה"ב סובל ממחלת נפש. החברה תציג מסמכים שמוכיחים לטענתה כי העובד, דימיטריוס בילר, לוקה בנפשו, וכי תפקודו המקצועי היה גרוע. עוד טוענים בטויוטה כי בילר עצמו הוא זה שכתב את המסמכים והעבירם בעצמו לרשויות, וכי האמור בהם - שהתקלות היו ידועות, אך הוסתרו מהציבור - הוצא מהקשרו.
בין בילר לטויוטה מתנהל מאבק משפטי בחודשים האחרונים בעקבות תביעות הדדיות שהגישו הצדדים. לטענת בילר, הוא היה נתון לאיומים מצד ענקית הרכב. מנגד טוענת טויטה כי בילר הפר חובת סודיות כלפיה.
"טויוטה החליטה להסיר את הכפפות", אמר מקורב לחברה ל"וול סטריט ג'ורנל". "זו תהיה מגננה רבת־עוצמה, והיא אף עשויה להחריף". בשבוע שעבר נערך שימוע בקונגרס האמריקאי שבו נטלו חלק מנהלים בכירים בטויטה. עם זאת, כמה חברי קונגרס טענו ביום שישי האחרון כי טויוטה טרם ערכה בדיקה מקיפה לתקלה ואף לא סיפקה הסברים משכנעים לכך.
בתוך כך, עשרות נהגים בארה"ב שרכביהם תוקנו במוסכי טויוטה דיווחו לאחר מכן על הישנות התקלה. מנתונים רשמיים בארה"ב עולה כי בימים האחרונים אף אירעו כמה תאונות שבהן נפצעו שלושה בני אדם, שנגרמו עקב האצה בלתי מבוקרת ברכבי טויוטה שהוחזרו לתיקון על פי הזמנת היצרנית. "נראה כי הפתרון שהציעה טויוטה אינו עונה כראוי על הבעיה", נאמר בהודעה מטעם הרשות האמריקאית לבטיחות בכבישים המהירים.


