איך הצליח אייזיק דבח במקום שבו ישי דוידי נכשל?
בקיץ 2007 נהנתה תפרון מגב חזק ומשווי שוק שהיה גבוה בכ־57% מזה של דלתא. אתמול דיווחה דלתא על תוצאות מצוינות ל־2009 ותפרון התגאתה בהסדר עם הבנקים. סיפורו של מהפך ניהולי
חברות דלתא ותפרון שיגרו אתמול לבורסה שתי הודעות: תפרון דיווחה על סגירת הסכם פריסת החובות שלה, ואילו דלתא דיווחה על תוצאות מצוינות ל־2009. זה לא תמיד היה ככה. דלתא האפרורית, שבדיוק החליפה ידיים, נסחרה בקיץ 2007 סביב שווי שוק של 522 מיליון שקל וכיום נסחרת לפי שווי של 857 מיליון שקל. לעומת זאת, תפרון נהנתה מאבק כוכבים ומבעלי שליטה ששוק ההון ידע להעריץ. שווי השוק שלה עמד באותה תקופה על 824 מיליון שקל. היום היא נסחרת בשווי שוק של 37 מיליון שקל בלבד. איך שתי חברות הפועלות בתחום דומה התנהגו בצורה הפוכה כל כך? התשובה לכך מסתתרת, כנראה, בקומת ההנהלה.
ההבדל הוא בהנהלות
בעוד תפרון מתגאה בסגירת הסדר הלוואה עם הבנקים הגדולים - מה שמסיר בינתיים את האיום המיידי על עתיד החברה - דלתא גליל, שבשליטת אייזיק דבח, משלימה מהפך כואב בן שלוש שנים, שהחזיר את החברה לפסים של רווחיות.
ההבדל נעוץ בהתנהלות שתי החברות בשלוש השנים האחרונות. בעוד דלתא הקפידה על התייעלות דרמטית, תפרון קפאה על השמרים ולא ביצעה התייעלות חריפה. בניגוד לדלתא, תפרון גם לא הוציאה את מרבית הייצור שלה מישראל. מי שחתום על ההתייעלות המסיבית בדלתא הוא דבח שנכנס לחברה והתחיל להשריש תוכנית התייעלות כואבת. התוכנית כללה הוצאת קווי ייצור מישראל וירדן, סגירה של מגזרים לא רווחיים בעיקר בבריטניה, פיטורים אגרסיביים (ב־2009 פיטרה דלתא 840 עובדים ברחבי העולם - נ"ס), שינוי מדיניות המלאי של החברה ושינוי התרבות הארגונית בכל הנוגע לזמני אספקה.

תוצאות ההתייעלות ניכרו היטב בדו"חות החברה אתמול. דלתא סיימה את 2009 עם רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 7.7 מיליון דולר לעומת הפסד של 26.4 מיליון דולר ב־2008. שינוי במודל העסקי בשוק הבריטי תרם למעבר מהפסד תפעולי של 15.5 מיליון דולר ב־2008 ו־5.9 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2008 להפסד תפעולי של 5.3 מיליון דולר ב־2009 ולאיזון תפעולי ברבעון האחרון של 2009.
תזרים המזומנים של החברה השתפר מרמה של 16 מיליון דולר ב־2008 ל־41 מיליון דולר ב־2009 והחברה הקטינה בכ־50 מיליון דולר את החוב הבנקאי שלה. השיפור ברווחיות הושג למרות שדלתא התמודדה השנה עם ירידה בביקושים כתוצאה מהמשבר העולמי, מה שבא לידי ביטוי בקיטון של 8% בהכנסותיה לרמה של 572.5 מיליון דולר.
בקרוב הדיבידנד
לדלתא אין מדיניות דיבידנדים אולם בשיחה עם "כלכליסט" רמז דבח כי תחילת חלוקה צפויה בקרוב. "אנחנו חושבים על חלוקת דיבידנד, בחרנו עדיין לא לעשות את זה ברבעון הנוכחי, אבל אנחנו בהחלט נשקול את זה שוב בעתיד. תוכנית ההתייעלות עשתה טוב לחברה ואנחנו מתכוונים להמשיך איתה קדימה ובעיקר לייצב את החברה", אמר דבח והוסיף: "לא נרצה שוב מורדות וגם עליות כמו שהיו לנו בעבר. מרבית צעדי ההתייעלות המשמעותיים כבר התבצעו, שיירים נראה גם ברבעון הראשון של 2010".
לדברי דבח, כשהפך לבעל השליטה, הבין שהחברה חייבת להתייעל כדי לצלוח את האתגרים: "הדרייב שלי היה תקציבי. לקחתי על עצמי את המשימה לנסות להחזיר את דלתא למה שהיתה לפני 2004, להעצים את חלקם של בעלי המניות ולהחזיר את דלתא להיות חברה גלובלית שאנחנו גאים בה. לא ידענו שיהיה משבר כלכלי, אבל כן ידענו שאנחנו חייבים להיות תחרותיים יותר, שאנחנו צריכים להתמודד עם הייצור הסיני ושיש לנו עודפי מלאי. ידענו שאנחנו חייבים להיות יותר גמישים ויותר יעילים ושהחברה נכון לאז כבדה מדי".
יש לך הסבר לקשיים שאליהם נקלעה תפרון?
"המודל של תפרון שונה משלנו. הם מייצרים בישראל ואנחנו הרבה פחות, כך שאנחנו לא רואים בהם מתחרים ישירים ולכן קשה לנתח את הפעילות שלהם. אני כן יכול לומר שיש לנו אינטרס שגם הם יצליחו, ואנחנו אפילו מנסים לעזור להם כשאנחנו יכולים".
לדברי דבח, החברה מבקשת לבצע רכישות אסטרטגיות באמצעות ההון שגייסה לאחרונה: "הכיוון שלנו הוא לקנות מותגים. לא לקנות מפעלים וגם לא חברות שעושות פרייבט לייבל. על הבסיס הזה חתמנו לאחרונה עסקה גדולה לרכישת מותג, שאנחנו עדיין לא יכולים לפרט את שמו אבל מדובר במותג בינלאומי, ונדע בתוך חודש־חודשיים אם הוא ייצא אל הפועל".


