סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

על סוגי עמדות טעינה

המדריך לעמדות טעינה: איזה סוגים קיימים, מהם ההבדלים ואיך הם משפיעים על מהירות הטעינה?

המעבר לרכב חשמלי טומן בחובו חיסכון כספי משמעותי בעלויות הטעינה ביחס לעלויות התדלוק, את זה כולנו יודעים. אך ככל שהפופולריות של הרכבים החשמליים גדלה, כך גדל היצע עמדות הטעינה ועימו נוצר בלבול אפשרי בין האפשרויות השונות. בשורות הבאות נעשה סדר ונכיר את עמדות הטעינה השונות: ישנם 4 סוגים של עמדות טעינה, הנבדלים זה מזה בטכנולוגיה, בעוצמה ובמהירות ההטענה.
2 צפייה בגלריה
עמדות טעינה לרכב חשמלי
עמדות טעינה לרכב חשמלי
ביטוח לעמדת טעינה לרכב חשמלי
(pexels-kindel-media)
Mode 1 – שיטה שאינה מיועדת לרכבים חשמליים
שיטה זו מיועדת להטענה באמצעות שקע רגיל, ללא הגבלת זרם או הגנה כלשהי. מכיוון ששיטה זו אינה מיועדת לטעינת רכבים חשמליים, לא נרחיב במילים.
Mode 2 – עמדת טעינה ניידת
שיטה זו מאפשרת להטעין את הרכב החשמלי באמצעות שקע רגיל, ע"י כבל הטעינה המסופק בערכה שמגיעה עם הרכב. על מנת להגן על הרכב בזמן הטעינה, כבל ההטענה מכיל קופסה או התקן בקרה עם הגבלת זרם מובנית. חלק מהמטענים הניידים מגיעים עם בורר זרם, שמתחיל ב- 6 אמפר ויכול להגיע ל- 16 אמפר. על המטענים הנמכרים בישראל להגיע עם שקע כוח המותאם לתקן הישראלי, וכולל הגבלה לזרם חד פאזי ו- 16 אמפר. במידה שהמטען אינו עומד בתקן הישראלי, יש להגביל את הזרם ל- 10 אמפר ואת זמן הטעינה לשעתיים.
כדי להבין איך טכנולוגיית הטעינה של Mode 2 פועלת, צריך להבחין בין שני סוגי זרם: AC (זרם חילופין) ו- DC (זרם ישיר). מה ההבדל בין שני סוגי הזרם? הזרם שמגיע מרשת החשמל הביתית הוא תמיד בצורת AC. לעומת זאת, הרכב החשמלי יכולים לאחסן מתח חשמלי בצורת DC. כאשר מדובר בעמדת הטעינה הניידת, ההמרה מזרם AC לזרם DC מתבצעת באמצעות ממיר הממוקם בתוך הרכב החשמלי: כבל החשמל מעביר משקע חד פאזי מתח AC לרכב, שממיר אותו למתח DC לצורך הטענת הסוללה.
כמה זמן לוקח להטעין את הרכב? בהנחה שהקיבולת של הסוללה תהיה 50 קילוואט (KW) וההספק המירבי של העמדה הניידת הוא 3.68KW, משך הטעינה צפוי לעמוד על 13.59 שעות.
Mode 3 – עמדת טעינה קבועה
עמדת טעינה המקובעת לקיר, ומספקת עוצמת טעינה גבוהה יותר ביחס לעמדת הטעינה הניידת. גם עמדה זו מספקת זרם AC, המומר לזרם DC ברכב עצמו. העברת החשמל מתבצעת באמצעות מערכת חד פאזי או מערכת תלת פאזי. ההבדל בין שתי המערכות הוא בהספק: בעוד פאזה אחת נועדה להעברת חשמל בעומסים נמוכים יותר (כגון הרשת הביתית), מערכת תלת פאזי מיועדת למקומות שבהם נדרשת כמות גבוהה יותר של חשמל, דוגמת חניונים, בתי עסק ובתים משותפים. בעוד שחלק מעמדות הטעינה מותאמות לחד פאזי וחלק לתלת פאזי, כיום ישנן עמדות טעינה שיודעות להתאים את עצמן לשני הסוגים בהתאם לסוג המערכת שנמצא בשימוש.
כמה זמן לוקח להטעין את הרכב? לפי סוג המערכת, ההספק המירבי של עמדת טעינה קבועה נע בין 7.36 קילוואט כאשר מדובר בחד פאזי, ועד 22 קילוואט במקרה של תלת פאזי. בהתאם לכך, הטענה מלאה של סוללה בנפח 50 קילוואט תיארך 6.79 שעות (חד פאזי) ו- 2.27 שעות (תלת פאזי).
מה המחיר של עמדת טעינה קבועה? העלות הכוללת מורכבת ממחיר העמדה עצמה ומחיר ההתקנה. מחיר עמדת הטעינה נע בין 2,500-3,500 ₪, בעוד שהמחיר הבסיסי של התקנת עמדת הטעינה מתחיל בכ- 1,000 ₪, ועשוי להעלות בהתאם להוספת אלמנטים שונים דוגמת הוספת מפסק ללוח החשמל, חציבת תעלות בקיר בטון או מתיחת חוט חשמל מלוח החשמל לעמדת הטעינה (ככל שהעמדה תהיה רחוקה יותר מהלוח, כך העלות תהיה גבוהה יותר).
Mode 4 – עמדת טעינה מהירה
זוהי עמדת טעינה קבועה, שעושה שימוש בזרם DC: בעמדה זו ההמרה מזרם AC לזרם DC מתבצעת בעמדת הטעינה עצמה, כך שמתבצעת לרכב טעינה ישירה של זרם DC. ההספק של עמדת טעינה זו גבוה בהרבה ביחס לסוגי העמדות האחרות, והוא יכול לנוע בין 30 ל- 350 קילוואט (עד פי 15.9 מההספק המירבי של עמדת טעינה קבועה). בשל הספק הטעינה הגבוה, עמדות טעינה מסוג זה מצוידות במערכות קירור המבוססות אוויר או מים והן מצריכות תשתיות נרחבות. כתוצאה מכל אלו עלות הקמתן של עמדות טעינה מהירה היא גבוהה, ולרוב הן ימוקמו במקומות ציבוריים.
כמה זמן לוקח להטעין את הרכב? בהתאם לגובה ההספק (30-350 קילוואט), ניתן לבצע הטענת סוללה בקיבולת של 50KW בפרק זמן שנע בין פחות מ- 10 דקות ל- 1.67 שעות.
סוגים נוספים של עמדות טעינה
לצד 4 סוגי העמדות שסקרנו, ישנם סוגים נוספים של עמדות טעינה. אחד מהם היא עמדת טעינה היברידית המבוססת מימן, ללא חיבור לרשת החשמל. תחנות מסוג זה צפויות להיות מותקנות במהלך השנים הקרובות במרכזי קניות ברחבי ישראל. הטכנולוגיה בתחנות אלו מאפשרת הפקת חשמל ממימן באפס פליטות פחמניות. סוג נוסף הן עמדות טעינה נגישות לאנשים עם מוגבלויות.
2 צפייה בגלריה
להטעין את הרכב בראש שקט
להטעין את הרכב בראש שקט
להטעין את הרכב בראש שקט
(pexels-kindel-media)
התקנתם עמדת טעינה ביתית?
כך תגנו על הכיס מפני נזקים אפשריים
לעמדת טעינה ביתית יש יתרונות רבים: היא מאפשרת לטעון את הרכב החשמלי בנחת ובנוחות, מהרגע שהגעתם לחנייה הביתית. בנוסף, עלות הטעינה זולה בהרבה ביחס לעלות התדלוק של רכבי בנזין מקבילים. למרות שעמדת הטעינה אמורה להכיל מגוון מנגנוני בטיחות, היא עדיין חשופה לסיכונים כמו התלקחות או שריפה בזמן הטעינה. נזקים מסוג זה עלולים לחשוף את בעלי העמדה הביתית לכיסוי הנזקים שנגרמו לרכוש צד שלישי ולרכבים סמוכים. היקפם של נזקים אלו יכול להגיע למאות אלפים ואף למיליוני שקלים, ובתרחישים מסוג זה הכיסויים בפוליסת המבנה או בביטוח הרכב עלולים שלא להספיק.
כדי להגן על הכיס במקרים מסוג זה, חשוב לרכוש ביטוח לעמדת טעינה. הפניקס מעמידה לרשותכם ביטוח עמדת טעינה לרכבים חשמליים, המכסה נזקים שאירעו לצד שלישי (נזקים לגוף, לרכבים ולרכוש) כתוצאה משימוש בעמדה בעת טעינת הרכב. הביטוח מכסה בנוסף גם נזקים שנגרמו לעמדת הטעינה עצמה בעת טעינת הרכב. על מנת להגן על הכיס במקרה של נזק נרחב, ביטוח לעמדות טעינה של הפניקס כולל כיסוי צד ג' מוגדל בשווי של עד 10 מיליון ₪.
ובשורה התחתונה: אחרי שהכרנו את סוגי עמדות הטעינה השונים, כל שנותר להתקין את עמדת הטעינה המתאימה ולהטעין את הרכב בראש שקט, בעזרת ביטוח לעמדת טעינה.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות