סגור

גיימינג
ההנפקה הגדולה בבורסת סיאול: מפתחת PUBG רוצה לגייס 5 מיליארד דולר

חברת קראפטון שאחראית למשחק שהגדיר את ז'אנר הבאטל-רויאל תנפיק לפי שווי של 25 מיליארד דולר, אבל תצטרך להוכיח שיש לה יותר מלהיט אחד. בשנת 2020 היא הכניסה כ-1.5 מיליארד דולר, הודות למשחק הפופולרי והיא צפויה לבסס עליו שני משחקים חדשים וסדרות אנימציה

חברת קראפטון (Krafton) שעומדת מאחורי להיט האקשן הבינלאומי PlayerUnknown’s Battlegrounds (או PUBG בקיצור) מתכננת לגייס כ-5 מיליארד דולר בהנפקה, שצפויה להיות הגדולה אי פעם בקוריאה הדרומית, לפי שווי של 25 מיליארד דולר.

יצרנית המשחקים הקוריאנית דיווחה אתמול (ד') כי ביום ההנפקה המתוכנן, ה-9 ביולי, היא תציע כעשר מיליון מניות ששווין ההתחלתי של יעמוד על בין 409 ל-498 דולר, כל אחת. החברה, שנקראה בעבר בלוהול (Bluehole), נוסדה בשנת 2007, אולם רק כעשור לאחר מכן עם השקת המשחק PUBG, היא זכתה להצלחה גדולה ראשונה.

2 צפייה בגלריה
 PlayerUnknown's Battlegrounds משחק מחשב קראפטון PUBG תמונה 2
 PlayerUnknown's Battlegrounds משחק מחשב קראפטון PUBG תמונה 2
PlayerUnknown's Battlegrounds. הלהיט הגדול של קראפטון
(קראפטון)

על אף שהוא לא היה המשחק הראשון מסוגו, PUBG עזר לז'אנר הבאטל-רויאל לזנק לרמת פופולריות חדשה, ובעקבותיו גם הגיע פורטנייט, שהפך להיות פופולרי אף יותר. באטל-רויאל הוא משחק יריות שבו כל השחקנים צריכים לחסל זה את זה, בין אם כיחידים ובין אם כקבוצות. שמו של הז'אנר נלקח מהמותחן היפני "באטל רויאל" משנת 2000, שבו תלמידי חטיבת ביניים נשלחים לאי בודד, שבו עליהם להילחם זה בזה עד המוות.
למרות שפיתחה והפיצה משחקים נוספים למחשבים, לקונסולות ולמובייל, עיקר ההכנסות של קראפטון מבוסס על ההכנסות מ-PUBG, שממשיך ליהנות מקהל שחקנים פעיל ורחב. מאז השקתו, מכר המשחק יותר מ-75 מיליון עותקים במחשב ובקונסולות. גרסת freemium למכשירים ניידים הושקה בשנת 2018, וזכתה עד היום ליותר ממיליארד הורדות. החברה מתכננת להרחיב את יקום התוכן של PUBG בעזרת שני משחקים חדשים, ותוכניות רשת מצוירות.
הענקית הסינית טנסנט רכשה את זכויות ההפצה בסין וחלק מקראפטון
על פי דו"חות החברה, הכנסותיה של קראפטון הסתכמו בשנה שעברה ב-1.67 טריליון וון, או כ-1.47 מיליארד דולר - חלק מכך, הודות למגפת הקורונה. החברה גם זוכה לתמיכה כלכלית מענקית המשחקים הסינית טנסנט (Tencent), שרכשה את זכויות ההפצה של המשחק בסין וחלק מהבעלות בקראפטון. לאחרונה, רכשה החברה יצרנית משחקים קוריאנית מתחרה בשם דרימושן (Dreamotion), תמורת סכום שלא נחשף. מיליארד דולר וחצי הוא לא סכום פעוט, אך הוא מתגמד בהשוואה להכנסות של אפיק, יצרנית פורטנייט - שגרפה 9 מיליארד דולר בשנתיים הראשונות להשקת המשחק. במשפט המתנהל נגד אפל, העיד טים סוויני, מנכ"ל אפיק, כי החברה הרוויחה 5.1 מיליארד דולר בשנת 2020.

2 צפייה בגלריה
PlayerUnknown's Battlegrounds משחק מחשב קראפטון PUBG
PlayerUnknown's Battlegrounds משחק מחשב קראפטון PUBG
PlayerUnknown's Battlegrounds
(קראפטון)

אנליסטים לא משוכנעים האם שוויה ההנפקה של קראפטון מוצדק - וכעת יהיה עליה להוכיח שהיא לא רק יצרנית של להיט אחד, אלא מסוגלת לפתח אפיקי הכנסה חדשים. "לקראפטון יש הרבה מזומן והיא מגייסת מיליארדים נוספים דרך ההנפקה", אמר האנליסט צ'וי ג'ין-סונג בשיחה עם בלומברג. לדבריו, "אין בשוק הרבה אופציות טובות לרכישת מפתחי משחקים. סביר להניח שקראפטון תנסה לבצע מיזוגים ורכישות בתעשיית הבידור".
בנוסף, החברה בעצמה הודתה כי השקעה בה טומנת בחובה סיכונים: "למרות ניסיוננו המוצלח בכניסה לשווקים זרים, ניסיון העבר שלנו לא מבטיח את הצלחתנו בעתיד, בהינתן הבדלי השפה, התרבות, הנוהג והסביבה המשפטית והרגולטורית", כתבה קראפטון בתשקיף שפרסמה.