סגור
ועידת שוק ההון 2022 יובל כהן מייסד ושותף מנהל פורטיסימו
יובל כהן מנהל קרן פורטיסימו (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
תחום חדש לפורטיסימו: משקיעה 40 מיליון דולר בסימפלקס

הקרן רוכשת 40% מחברת המידול התלת־ממדי לפי שווי מוערך של 50 מיליון דולר לפני הכסף, ובשלב שני 30% נוספים לפי שווי מעט גבוה יותר. סימפלקס, שממפה ערים באמצעות תצלומי אוויר ברזולוציה גבוהה מזו של גוגל מפות, עקפה את מובילת השוק אופק תצלומי אוויר

ערים חכמות למעלה: קרן ההשקעות פורטיסימו נכנסת להשקעה של כ־40 מיליון דולר בתחום המידול התלת־ממדי. ל"כלכליסט" נודע כי הקרן חתמה על עסקה לרכישת השליטה בחברת סימפלקס (Simplex). ההשקעה תיעשה בשני שלבים: בראשון יירכשו 40% מהמניות ובשני 30% נוספים באמצעות מימוש אופציה שמקבלת הקרן ובשווי גבוה מעט מהשווי הראשוני, שגובהו לא נמסר אולם על פי הערכות יעמוד על כ־50 מיליון דולר לחברה. הכסף ייכנס לקופת החברה.
סימפלקס עוסקת באיסוף מידע באמצעות צילומים ממטוס, ממפה אזורים בתלת־ממד ומאפשרת ללקוחותיה להשתמש במיפוי לצרכים שונים — בעיקר לסיור וירטואלי תלת־ממדי בשטח — וזאת באמצעות תוכנה שפיתחה. התמונה שמעבירה החברה דומה לאלה של גוגל מפות, אבל בהבדל אחד — בעוד שגוגל מציגה רזולוציה של חצי מטר, בסימפלקס הרזולוציה היא של 3 ס"מ, כך שהתמונה ברורה, שימושית וטבעית הרבה יותר, ומזוויות נגישות יותר.
סימפלקס הוקמה לפני תשע שנים בידי אבי אפללו ושני מדענים מהטכניון, ד"ר שחר ברנע וד"ר זיו שרגאי. המוצר הראשוני, שהיה פשוט בהרבה, התפתח לטכנולוגיה ליצירת מודל תלת־ממדי של ערים שלמות יחד עם פלטפורמת SaaS לתכנון עירוני, ערים חכמות וניהול אבטחה באמצעות כלי ניתוח וגישה לשכבות מידע רבות על גבי פלטפורמה גיאוגרפית מדויקת.
המערכת של סימפלקס הצליחה לעקוף בנישה המדוברת את אופק תצלומי אוויר, שהיתה מונופול, וכיום שולטת סימפלקס שולטת בשוק הישראלי, בעיקר באמצעות התקשרות עם גופים כמו משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, שירותי ביטחון, וחברות תשתית, הנדסה, אדריכלות ונדל"ן. המערכת של סימפלקס מאפשרת, למשל, למשתמש לשקלל את כל תוכניות הבנייה באזור מסוים ולקבל הדמיה של המראה שיתגלה ממרפסת של בניין שנמצא בבנייה 10 שנים מאוחר יותר. החברה מוכרת את התוכנה לגוף הרוכש ורושמת הכנסות גם מליווי של המשתמש בהמשך.
ההשקעה של פורטיסימו אמורה לשמש להרחבת פעילות סימפלקס, להמשך פיתוח המוצר, לכניסה לשווקים בינלאומיים חדשים ולפיתוח פלטפורמות נוספות למיפוי ויצירת מודלים תלת־ממדיים. בכוונת החברה לגייס עובדים מקצועיים נוספים לפיתוח פתרונות חדשניים, במטרה להאיץ את תוכניות הצמיחה שלה. החברה ששולטת בשוק הישראלי נכנסה באחרונה לשווקים חדשים בארה"ב, צ'ילה, ניגריה ואיחוד האמירויות.

1 צפייה בגלריה
אינפו החברות הבולטות בפורטפוליו הנוכחי של פורטיסימו
אינפו החברות הבולטות בפורטפוליו הנוכחי של פורטיסימו
החברות הבולטות בפורטפוליו הנוכחי של פורטיסימו

מכירות סימפלקס נאמדות בעשרות אחדות של מיליוני שקלים בשנה, ופוטרטיסימו מתכוונת להעביר אותה למכירות של מאות מיליונים. הקורונה פגעה בפעילות החברה בחו"ל, ואם ב־2019 עמד נתח ההכנסות מחו"ל על 40%, הרי שב־2021 הצטמק הנתח הזה ל־10% בלבד מההכנסות. החברה מעסיקה 30 עובדים במרכזה שבהרצליה.
ההשקעה היחידה בחברה, בהיקף של כמה מיליוני שקלים, נעשתה ב־2018 בידי המשקיע הפרטי אריק בנון, שפועל בעיקר בתחום הסייבר. לפורטיסימו אין נוכחות בעולמות שבהם פועלת סימפלקס, וזו כניסתה הראשונה לתחום.
אפללו, המכהן כמנכ"ל סימפלקס, אמר ל"כלכליסט" כי "ההשקעה תסייע להרחבת החדשנות הטכנולוגית בתחום התלת־ממד, פיתוח כלים נוספים להעשרת מערכת ה־SaaS ויישום פתרונות מבוססי בינה מלאכותית. הפיתוחים יאפשרו התרחבות לשווקים משמעותיים נוספים כמו ביטוח, תחבורה חכמה, משחקי מחשב וסביבות מטאוורס. אנו שואפים להפוך למובילי שוק בפיתוח פלטפורמת תלת־ממד ייחודית שתעניק פתרונות מתקדמים ללקוחות מגוונים בכל רחבי העולם".
פורטיסימו קפיטל נוסדה ב־2004 בידי יובל כהן, והיא מתמקדת ברכישה ובהשקעה בחברות טכנולוגיות ותעשייתיות בעלות פעילות גלובלית ופוטנציאל צמיחה. פורטיסימו גייסה עד היום 2.6 מיליארד דולר במסגרת שש קרנות מגופי השקעה מוסדיים ופיננסיים מישראל, ארה"ב ואירופה.