סגור
מאגר המים העליון של תחנת הכוח ב הר גלבוע
מאגר המים העליון של תחנת הכוח. מייצרת 2.5% מהספק החשמל הארצי (צילום: אלבטרוס)

סולל בונה ואלקטרה תובעות 119 מיליון שקל משלוש חברות ביטוח

חברות התשתיות תובעת את הראל, מנורה מבטחים ואיילון בשל נזקים שנגרמו בפרויקט הידרו־אלקטרי בגלבוע

שותפות אלקטרה סולל בונה הגישה תביעת ענק של 119 מיליון שקל נגד חברות הביטוח הראל, מנורה מבטחים ואיילון בעקבות נזקים בפרויקט תחנת כוח הידרו־אלקטרית בגלבוע.
התביעה הוגשה בבית המשפט המחוזי לוד באמצעות עו"ד ד"ר קובי קפלנסקי. על פי התביעה, למרות שחברות הביטוח שלחו שמאים להערכת הנזק לפני כמה חודשים, הם עדיין לא פנו אל אלקטרה סולל בונה על מנת לפצות אותה ואף לא שיתפו אותה בהערכות הנזקים לפי השקפתם.
אלקטרה סולל בונה EPC היא שותפות בין סולל בונה, אלקטרה בנייה ואלקטרה אלקו. השותפות הוקמה על מנת לשמש קבלן ראשי בפרויקט אגירה שאובה גלבוע. שותפות EPC משמשת הקבלן הראשי של תחנת האגירה, בעוד PSP, חברה בבעלות שיכון ובינוי (25%) ואלקטרה (25%) נשכרה כקבלן משנה, בחוזה של 1.5 מיליארד שקל.
תחנת הכוח ההידרו־אלקטרית פועלת בשיטת אגירה שאובה ומבוססת על שני מאגרי מים – האחד במרומי הגלבוע והשני בעמק בית שאן, בקרבת קיבוץ רשפים. הפרש הגובה בין שני המאגרים הוא 500 מטר. המים נשאבים מהמאגר התחתון אל המאגר העליון בשעות הלילה ומוטלים חזרה על מנת לייצר חשמל לאורך היום עבור חברת חשמל. הטורבינות מייצרות חשמל בהיקף של 300 מגה־ואט, שמהווים 2.5% מהספק החשמל הארצי בשעות העומס.
באפריל 2020 התגלו בתוך הטורבינות חלקי מתכת שמקורם בשסתומים שהשתחררו יחד עם יריעות האיטום. היריעות והמתכת שהתערבבו במערכת הפנימית גרמו נזק רב לטורבינות. כתוצאה מכך, היה צורך להחליף את ליבת הטורבינות שסופקו על ידי ענקית הטכנולוגיה האמריקנית ג'נרל אלקטריק.
בתביעה נטען כי בעקבות הנזקים שהתגלו, החלה PSP בהליך תיקונים בין היתר גם מול ענקית הטכנולוגיה ג'נרל אלקטריק שסיפקה את הטורבינות. בנוסף שכרה החברה את המהנדס נחמן ברנפלד כשמאי פרטי שהעריך את הנזקים ב־30 מיליון דולר. עד כה שילמה EPC מכיסה 8.5 מיליון דולר על מנת לתקן את המתקן והיא אמורה לשלם 6 מיליון דולר נוספים.
לנוכח הנזק שנגרם למתקן, הראל ומנורה מבטחים שלחו כאמור שמאי מטעמם. על פי התביעה הראל נעזרה במשרד השמאות רוברט מרכוס ומנורה במשרד השמאים טוסמן. הראל היא החברה שסיפקה את פוליסת ההקמה בעוד מנורה מבטחים סיפקה את פוליסת הביטוח ההפעלה (איילון אחרית על 5% מפוליסה זו).
זו אינה תביעת הביטוח הראשונה אותה הגישה אלקטרה סולל בונה נגד הראל. בפברואר 2022 תבעה הראשונה את חברת הביטוח בעקבות שריפת ענק שהתחוללה במתקן במרץ 2019. השריפה עקבה את הקמת הפרויקט במשך זמן של כמעט שנה.
קפלנסקי שייצג את אלקטרה סולל בונה גם בתביעה זו טען כי למרות שהראל ביטחה את הקמת הפרויקט, פנייה אל חברת הביטוח לקבל תגמול על ההפסדים שנגרמו מהעיכוב, הביאה לפיצויים מופחתים. על פי התביעה, הראל קיזזה מהפיצוי הביטוחי 94 מיליון שקל בעקבות תנאי ההסכם בין הצדדים. החברה סירבה לנמק מדוע גרעה את הסכום מהפיצוי. בתביעה זו נערכים כעת הליכים מקדמיים בין הצדדים והדיון הבא במשפט ייערך ביולי 2023.
מחברות הביטוח לא נמסרה תגובה.