סגור

בלעדי
רשות שוק ההון בודקת האם קופות מפעליות המנוהלות באי.בי.אי גבו דמי ניהול אסורים

נבדק חשד כי הקופות המפעליות, שהשקיעו בקרנות אלטרנטיביות של אי.בי.אי, גבו מעמיתיהן דמי ניהול כפולים, זאת חרף העובדה שהשקעה בקרנות של אי.בי.אי הופכת אותו ל"צד קשור". אי.בי.אי: "לחברת ניהול התיקים לא היתה כל השפעה"

האם הקופות המפעליות פעלו בניגוד עניינים וגבו דמי ניהול שלא כחוק מהחוסכים? בימים אלו רשות שוק ההון, בראשות משה ברקת, מבצעת בדיקה הנוגעת לקופות מפעליות שמקבלות שירותי ניהול השקעות מבית ההשקעות אי.בי.אי, וזאת בשל החשד שנגבו דמי ניהול כפולים מהחוסכים של הקופות המפעליות, וזאת בעקבות השקעה בקרנות אלטרנטיביות של אי.בי.אי.
קופות מפעליות הן מוצרים פנסיוניים לכל דבר שמנהלות את החסכונות של עובדים המאוגדים בהסתדרות לפי מגזרים (עובדי מדינה, עובדי רשויות מקומיות, רופאים, אחים ואחיות, הנדסאים וכן הלאה), והציבור הרחב לא יכול להצטרף אליהן. נכון להיום ישנן 30 קופות מפעליות שמנהלות כ־120 מיליארד שקל.
הקופות אינן מנהלות את ההשקעות שלהן בעצמן, אלא מקבלות שירותי השקעות מהגופים המוסדיים השונים. הקופות המפעליות גובות מהחוסכים דמי ניהול נמוכים במיוחד של 0.35%-0.14%, בעוד שהממוצע בענף הגמל עומד על 0.7%. דמי הניהול הנמוכים נגבים בזכות דמי הניהול הנמוכים במיוחד שגובים בתי ההשקעות מהקופות המפעליות עבור שירותי ניהול ההשקעות. אלו עומדים על פחות מ־0.1%.
שירותי ניהול השקעות לקופות מפעליות מסופקים על ידי אי.בי.אי, מור, ילין לפידות, הראל, אינפיניטי, אלטשולר שחם, פסגות ומיטב דש. ככל הידוע הרשות אינה מבצעת בדיקות הנוגעות לקופות מפעליות שמקבלות שירותי ניהול השקעות מהגופים המוזכרים, למעט אי.בי.אי.
אי.בי.אי, שמנוהל על ידי דייב לוביצקי, מנהל השקעות עבור חמש קופות מפעליות — קרן עובדי המדינה, קרן עגור של המורים העל יסודיים, קרן רום של עובדי הרשויות המקומיות, קרן מינהל של עובדי המינהל, וקרן של הסתדרות האקדמאיים במדעי הרוח והחברה. בשלוש הקופות האחרונות, שירותי הניהול מסופקים יחד עם גופים אחרים, בהם פסגות ואינפיניטי. ההון המנוהל בקופות אלו עומד על קרוב ל־18 מיליארד שקל מתוך נכסים בשווי כולל של 45 מיליארד שקל ש־אי.בי.אי מנהל.
3 צפייה בגלריה
משה ברקת יושב ראש רשות שוק ה הון
משה ברקת יושב ראש רשות שוק ה הון
יו"ר רשות שוק ההון משה ברקת
(צילום: עמית שעל)

התקנות העמומות

הקופות המפעליות המדוברות ביצעו השקעות של 127 מיליון שקל ב־5 קרנות השקעה אלטרנטיביות של אי.בי.אי, שהוקמו כשותפויות השקעה באיי קיימן, והן משקיעות בעיקר בתחומי האשראי (הלוואות צרכניות) ונדל"ן מניב בחו"ל, בעיקר בארה"ב וברומניה.
לפי התקנות, קופות יכולות לגבות דמי ניהול עודפים של 0.25% מהלקוחות עבור השקעה בקרנות אחרות, אך אסור שדמי ניהול אלה, שנקראים הוצאות ישירות, ישמשו לתשלומי עמלות לגופים קשורים - וכאשר בית השקעות מעניק ניהול השקעות לקרן מפעלית, הוא נחשב לגוף קשור. במילים אחרות, הרשות בודקת דמי הניהול העודפים שנגבו מהחוסכים בקופות המפעליות שמנוהלות על ידי אי.בי.אי שימשו לתשלום ל־אי.בי.אי עבור ההשקעה בקרנות האלטרנטיביות שלו.
כמו כן, ישנה עמימות בכל הנוגע להגדרת צד קשור, דוגמת הסיטואציה שבה אי.בי.אי לא מעניק שירותי ניהול השקעות לבדו לקופה המפעלית. במצב שכזה ניתן לא לראות במוסדי צד קשור ולשלם לו דמי ניהול, כך שסביר להניח שהבדיקה של הרשות נוגעת לקופות שמקבלות שירותי ניהול השקעות מ־אי.בי.אי בלבד. אך הבדיקה של הרשות עשויה להוליד גם גבולות גזרה בנושא הזה.
3 צפייה בגלריה
דייב לובצקי מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי
דייב לובצקי מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי
דייב לובצקי מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי
(צילום: יחצ)

מסך ניגודי העניינים

המצב שבו כמה גופים מעניקים שירותי השקעות לקופה מפעלית אחת הוא נפוץ, ולפי בכיר שמנהל השקעות בקופה מפעלית, מדובר במעין יד רוחצת יד שמשתלמת למוסדיים. לדבריו "זו שיטה מעולה. בית ההשקעות מנהל השקעות עבור קופות מפעליות בדמי ניהול אפסיים, אבל בפועל דמי הניהול האפקטיביים גבוהים יותר. זאת מאחר שביכולתו לשווק לקופה המפעלית מוצרים אלטרנטיביים בניהולו. האם אותו גוף מנהל את קרן האשראי הטובה ביותר? לא בטוח. האם הוא מנהל את קרן הנדל"ן הטובה ביותר? אני בספק".
לפי בכיר אחר בתעשייה, מתן שירותי ניהול השקעות על ידי כמה מוסדיים מאפשרת למסך ניגודי עניינים. "זה דיל מעצבן מאוד. יש מנהלים שקונים דרך ועדת ההשקעות של הקופה המפעלית את הקרן של המתחרה, שיושב איתם באותה ועדת השקעות, ובתמורה המתחרה רוכש את הקרן של המנהל השני". וכאמור, הדבר מאפשר לשלם דמי ניהול.
זו לא הבדיקה הראשונה מסוג זה שהרשות מבצעת. ב־2021 גילתה הרשות שבהכשרה ביטוח גבו דמי ניהול כהוצאות ישירות, לצורך תשלום לבתי ההשקעות אלטשולר שחם ומור, בצורה המנוגדת לתקנות ואילצו את החברה להשיב לחוסכים 5.6 מיליון שקל. ובאופן כללי, ברקת אינו שבע רצון מרמת הניהול של הקופות המפעליות. בשנה שעברה ההסתדרות ביקשה מהרשות לאפשר לקופות להשיק מוצרי חיסכון נוספים, כדי להגדיל את ההכנסות שלהן, אך ברקת התנה את קבלת האישור בכך שהקופות ישפרו את הממשל התאגידי שלהן.
ב־אי.בי.אי מדגישים כי הבדיקה לא מתנהלת נגד בית ההשקעות, אלא נגד הקופות המפעליות. אולם בית ההשקעות עומד במרכז חקירה אחרת. לפני חצי שנה חקרה רשות ני"ע את לובצקי, את היו"ר עדו קוק ויו"ר חברת החיתום פועלים אי.בי.אי רון ויסברג בחשד לשימוש במידע פנים ששימש לרכישת מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי טרם רכישתו על ידי הפניקס. עוד קודם לכן, במאי 2021, רשות ני"ע מצאה ליקויים בהתנהלות חבר הבורסה של אי.בי.אי שהמיר מטבעות דיגיטליים בלי לבדוק מקורם.
לפי הרשות, גם לאחר שהליקוי התגלה, ההמרות המשיכו להתבצע. אירוע משמעותי נוסף התרחש בתחילת 2018 כשבית הההשקעות רשם הפסד של 35 מיליון שקל בעקבות לקוחות שסחרו באמצעותו באופן ממונף במדד הפחד, וללא כיסוי, והפסידו סכומים גדולים של כסף. כל אלו לא העיבו על מניית אי.בי.אי שעלתה ב־81% בשנת 2021, זאת לאחר שב־2020 עלתה בקרוב ל־60%. בית ההשקעות נסחר כיום לפי שווי שוק של 1.2 מיליארד שקל, קרוב לשיא של כל הזמנים.

"אי.בי.אי לא מעורב"

מ־אי.בי.אי נמסר כי "ההשקעות בקרנות ההשקעה האלטרנטיביות של אי.בי.אי בוצעו בשיקול דעת ועדות ההשקעה של הקופות המפעליות עצמן, בהסתמך על מומחים בלתי תלויים מטעמן. בחלק מהמקרים ההשקעות בוצעו אף על ידי מנהל תיקים אחר. לחברת ניהול התיקים של אי.בי.אי לא היו כל מעורבות וכל השפעה על החלטות השקעה אלו. על כן, השקעות אלה אינן מהוות חלק מתיק ההשקעות של הקופה שמנוהל על ידי חברת ניהול התיקים ולא נגבים בגינן דמי ניהול במסגרת התיק המנוהל. ישנם עשרות גופים מוסדיים שאינם קשורים לאי.בי.אי שמושקעים בקרנות האלטרנטיביות של אי.בי.אי".