סגור
תמיר כהן מנכ"ל שיכון ובינוי
תמיר כהן מנכ"ל שיכון ובינוי (צילום: עמית שעל)

שיכון ובינוי במאבק מול ממשלת אוגנדה על ערבות של 6.6 מיליון יורו מהעשור הקודם

הערבות ניתנה בגין פרויקט תשתיות כבישים שביצעה החברה ב-2016; שיכון ובינוי מצמצמת בשנים האחרונות את פעילותה באפריקה וסבלה בחודשים האחרונים מקשיים בפעילותה בניגריה ובאתיופיה

ב-2016 השלימה SBI, החברה הבת של שיכון ובינוי שפועלת באפריקה ובאמריקה הלטינית, פרויקט לשחזור ושיפוץ כבישים באוגנדה. כעת מסתבר שהפרויקט אומנם הושלם אך עדיין לא תם, וזאת מכיוון שהחברה נדרשת כעת לשלם פיצויים על ערבות שניתנה בגינו בסך של 6.6 מיליון יורו (26 מיליון שקל).
זאת במסגרת תביעה שהגיש התובע הכללי באוגנדה כנגד תאגיד הנשלט על ידי SBI וכנגד בנק שהעמיד לה בעבר את הערבות, בטענה כי זו בוטלה שלא כדין, ולכן הן נדרשות בתשלום פיצויים, לרבות השבת סכום הערבות.
מדובר בפרק נוסף במאבק בין החברה ובין ממשלת אוגנדה בנוגע לליקויי בנייה שנוצרו, לטענת הממשלה המקומית, בפרויקט שביצעה SBI. כחלק מההתקשרות המקורית בין הצדדים הועמדה לפרויקט אותה ערבות ביצוע בסך 6.6 מיליון דולר. זו נועדה להבטיח כי במקרה שיתגלו ליקויי בנייה בפרויקט, תתקן אותם החברה. למימושה נקבעה תקופת בדק שנמשכה עד לפברואר 2018.
בפברואר 2022 , וחרף סיומה של תקופת הבדק וביטול הערבות משום כך, פנתה הממשלה האוגנדית לבנק בדרישה לפרוע אותה. החברה התנגדה לדרישה בטענה כי מילאה את כל התחייבויותיה, כי הערבות כבר בוטלה, וכן כי ממשלת אוגנדה מחויבת על פי ההסכם ביניהן להפנות את בקשת המימוש להליך גישור. בית המשפט האוגנדי דחה את בקשתה של שיכון ובינוי לעצירת ההליכים מטעמו של משרד האוצר האוגנדי. בהמשך החלו הצדדים בהליך הגישור, אך באוקטובר 2022 הודיע משרד האוצר האוגנדי על כישלונו והמשיך במאמציו לחילוט הערבות, כעת כאמור בתביעה להשבתה.
שיכון ובינוי פועלת במגזרי הקבלנות תשתיות ובנייה בישראל בארה"ב ובאפריקה, לצד יזמות נדל"ן, אנרגיה וזכיינות. פעילות הקבלנות היא העיקרית שלה ואחראית למירב הכנסותיה - 1.5 מיליארד שקל ו־75% מסך ההכנסות בינואר-ספטמבר 2023.
החברה פועלת באוגנדה, באמצעות SBI, מזה שנים רבות, בעיקר בתחום תשתיות התחבורה, כשבסוף 2022 הגיעו הכנסותיה המצטברות מהפעילות בביצוע בה לכ-1.2 מיליארד שקל, מהם כ-185 מיליון ב-2022 עצמה.
בנוסף לסכסוך הנוגע לפרויקט זה, ביוני 2022 הודיעה רשות המיסים האוגנדית על כוונתה לממש ערבות של 4.9 מיליון דולר (18 מיליון שקל) הנוגעת לתשלום מכס על ציוד שרכשה החברה לצורך ביצוע פרויקטים במדינה. כשבתגובה לכך החלה החברה לפעול לביטול חובת התשלום ולביטול הערבות.
בתשעת החודשים הראשונים של 2023 נהנתה שיכון ובינוי מהכנסות של 6.2 מיליארד שקל, תוך שיפור של 18% מהיקפן בתקופה המקבילה. אך הרווח הגולמי מהן ירד ב-29%. זאת בעיקר בגין ירידה ברווחיות בפעילות קבלנות התשתיות בישראל וקשיים בפעילותה באפריקה. בין היתר, הפסקת עבודות להקמת כביש באתיופיה שהובילה להפסד של כ-135 מיליון שקל (34 מיליון דולר, עקב מצב החירום במדינה, אירועי אלימות ומחסור במלט), לצד התייקרויות בעלויות חומרי הגלם וירידה בהיקפי הפעילות.
בנוסף סבלה החברה מפיחות המטבע בניגריה שהוביל להפסדים של 166 מיליון שקל, כשהפסדים נוספים מכך צפויים להירשם גם ברבעון הראשון של השנה.
מכירת החזקותיה בחברת הזכיין בכביש אגרה בטקסס שהושלמה בספטמבר (רווח הון של כ-1.3 מיליארד שקל) הביאה לרווח תפעולי של כמיליארד שקל בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2023 ולרווח נקי של 554 מיליון שקל, ובנטרולה הייתה רושמת הפסד.