סגור

הבלבול והכעס של העובדים שנשלחו הביתה: יממת הפיטורים הכאוטית של קוינבייס

בורסת הקריפטו גייסה מתחילת השנה 1,200 עובדים, רק כדי לפטר מאות מהם תוך כמה שעות, חודשים ספורים לאחר שהצטרפו לחברה - בעקבות שינוי המגמה בשווקים והנפילות בערכי המטבעות הדגיטליים; לפי דיווחי העובדים שנשלחו הביתה, תהליך הפיטורים נעשה באופן מזעזע ופתאומי, כשעוד לפני ההודעה המסודרת נותקו מגישה למחשבים שלהם

אנדרו גראס עזר לגייס השנה בסביבות 200 עובדים לקוינבייס. עכשיו מרבית העובדים האלה, כולל גראס עצמו, כבר לא חלק מהחברה. בתהליך שחלק מהעובדים הגדירו כלא אישי ומזעזע, פלטפורמת המסחר בקריפטו הגדולה בארה"ב קיצצה ביום שלישי כ-18% מכח העבודה שלה, שהם בסביבות 1,100 עובדים, זאת על רקע הצניחה במחירי מטבעות הקריפטו והחמרה בתנאים הכלכליים.
מנכ"ל החברה בריאן ארמסטרונג חשף את החדשות במייל שנשלח לעובדים המפוטרים, אולם חלקם טוענים שלא קיבלו את המייל וגילו על הפיטורים דרך המדיה החברתית. עובדים אף סיפרו שהרמז הראשון לכך שמשהו אינו כשורה הגיע כשלא הצליחו להתחבר למערכות החברה.
גראס הופתע מההכרזה, שכן רק לאחרונה חזר מפגישה מחוץ למשרד עם כמה מהמנהלים של קוינייס באוסטין שבטקסס. כשהוא התעורר ביום שלישי, חבר לעבודה שלח הודעה קבוצתית שבה קרא לכל העובדים לבדוק את המייל לגבי מידע על הפיטורים. הוא ניסה להיכנס דרך המחשב אבל לא הצליח להתחבר. היה זה סיום פתאומי לתקופת עבודתו בחברה, במיוחד מכיוון שבשבועות האחרונים דווקא חיפש דרכים להגביר את קצב גיוס העובדים.
"בפרק זמן של 4 שבועות, ביליתי 80 שעות בריאיונות ובריאיונות המשך", סיפר גראס (43), מנהל בחטיבת חוויית הלקוח. השקעתי בזה הרבה זמן ומאמצים, ועכשיו כל האנשים האלה פוטרו".
גל הפיטורים הזה מייצג שינוי חד בתעשיית הקריפטו, במסגרתו חברות עוברות מהתרחבות להתכווצות בתוך ימים ספורים, זאת בתקופה שבה הביטקוין ממשיך לצלול לעבר רף ה-20 אלף דולר. עד לא מזמן, קוינבייס היו בעיצומו של מסע גיוס עובדים, ומספר העובדים במשרה מלאה צמח רק השנה ב-1,200. זאת אף שהמניה צנחה לעומת מחיר ההנפקה ב-2021. הדברים החלו להשתבש לפני כשבועיים כשמאות מועמדים שהתקבלו לעבודה גילו שהחברה משכה את ההצעה שלה.
בקוינבייס לא הגיבו על הדיווחים של העובדים הכעוסים והמתוסכלים, והפנו להצהרות קודמות מצד ההנהלה הבכירה. "אני מודע לכך שמניעת הגישה תרגיש כמו מהלך פתאומי ולא צפוי, וזו לא החוויה שייחלתי עבורכם", כתב ארמסטרונג בפוסט שפורסם בבלוג החברה ביום שלישי. "אולם, בהתחשב במספר העובדים שיש להם גישה למידע רגיש על הלקוחות, זו למרבה הצער הייתה הבחירה הפרקטית היחידה שהבטיחה שאף לא אדם אחד יקבל החלטה פזיזה שתפגע בעסק או בעצמו".
אוניב אגהה (32) התעורר בביתו בסן פרנסיסקו בשעה 7.30 בבוקר יום שלישי. הדבר הראשון שראה היה הודעת טקסט מאמא שלו ששאלה אם הכל בסדר. הוא לא היה בטוח על מה היא מדברת ולכן המשיך בשגרת הבוקר שלו, ופתח את ערוץ העבודה שלו בסלאק. הערוך לא פעל, גם מייל העבודה שלו או לפטופ העבודה לא התחברו
הוא נכנס למייל הפרטי אבל לא ראה שום הודעה מהחברה. הוא כן מצא זימון לפגישה מהמנהל שלו שנקבעה לשעה 6.30 בבוקר, והוא פספס כי ישן. אגהה, שעבד בקוינבייס במשך שנתיים וחצי, קודם כמהנדס תוכנה ולאחרונה קודם לפיתוח מוצרים, נכנס ללינקדאין כדי לגלות מה קורה. בסופו של דבר הוא קיבל מייל שהסביר את תהליך המעבר וטען שכשל במערכת גרם לכך שחלק מהעובדים המפוטרים לא קיבלו את המייל הראשוני על כך.
הוא בכלל לא ציפה לפיטורים. "הם כל הזמן נתנו לנו חיזוקים ואמרו שהחברה במצב טוב", סיפר. "אנשים אומרים שהכל טוב, ושנייה אחר כך מתברר ששום דבר לא טוב".
קוינבייס דיווחה במאי על הכנסות רבעוניות נמוכות מהתחזית, והזהירה שנפח המסחר עלול לרדת ברבעון השני לעומת הראשון. בחברה ניסו להציג תחזית אופטימית על אף הירידות בשווקים והצניחה במחיר המניה שלה. בתגובה לחששות הגוברים לגבי אבטחת נכסי הלקוחות, ארמסטרונג אמר בחודש שעבר ש"אין שום סיכון לפשיטת רגל", גם לא במקרה של אירוע "ברבור שחור".
מרבית העובדים של קוינבייס עובדים מרחוק, מה שיצר אתגר חדש למנהלי משאבי האנוש בעידן שבו מקובל יותר ויותר שעובדים חדשים לעולם לא מגיעים למשרד. כמעט ולא היו פיטורים מאז התאוששה הכלכלה מהסגרים של תחילת המגפה. , אך המצב הזה מתחיל להשתנות בתעשיות כמו קריפטו וטכנולוגיה.
"היו מקומות ספורים בלבד שבהם פיטרו עובד'ים, אז אנחנו נתקלים עכשיו בחברות שמנסות להבין איך לעשות את זה", אמר פיטר קאפלי, מרצה לניהול בבית הספרט וורטון באוניברסיטת פנסילבניה. "עם העבודה מרחוק, נהלים שהתאימו לעידן העבודה מהמשרד לא בהכרח יעבדו טוב בהקשר החדש הזה".
טימותי צ'אנג (23) שסיים לאחרונה את לימודיו באוניברסיטת דרקסל בפילדלפיה, עבד בקוינבייס כמהנדס תוכנה כשלושה חודשים לפני שפוטר. הרמז הראשון לזמנים הקשים היה הסיפורים על כך שהחברה משכה הצעות שהגישה למועמדים לעבודה. "פשוט לא ציפיתי שזה יקרה כל כך מהר, או שזה יפגע במהנדסים", בגלל החשיבות שלהם לחברה, אמר.
העבודה בקוינבייס נתפסה על ידו כצעד מוצלח לתחילת הקריירה, על אף שזו תעשייה הנחשבת בעלת סיכונים גבוהים יותר מאחרות. עם זאת, הדיווחים על הפיטורים כבר גרמו לחברות אחרות להתעניין בו, וקבעו לו מספר ריאיונות עבודה לשבוע הבא. "במצבים כמו זה כששוק הקריפטו בירידה, זה מאד משפיע על החברות המעורבות", הסביר צ'אנג. "אך בו זמנית, אני באמת מאמין במה שבנינו ובמה שכל שאר האנשים שנכנסו לעולמות ה- Web3 והקריפטו עושים".