סגור
שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט (צילום: Menahem Kahana/Pool via REUTERS)

יעד תקציב הביטחון: שלמות הקואליציה

משרד הביטחון קיבל עיגון להגדלות הרמטכ"ל, סמוטריץ' את הסמכויות במינהל האזרחי ביו"ש. מתי יגיע הפיצוץ?

בדרך לתקציב הביטחון הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל, שהיקפו עשוי להסתכם ביותר מ־80 מיליארד שקל, שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגנו על ציפורי הנפש זה של זה.
הגדלות הרמטכ"ל, תוספת לא חוקית שרמטכ"לים מעניקים לאנשי קבע פורשים בשיעור ממוצע של 9%, עולות למדינה 1.5-1.3 מיליארד שקל בשנה ונמצאות על שולחן בג"ץ, יולבנו, יישמרו ויעוגנו במסגרת תקציב הביטחון – חרף דעתו הנחרצת של סמוטריץ' כי מדובר בשחיתות.
הסמכויות במינהל האזרחי ביהודה ושומרון ובמתפ"ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים), שראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח במשא ומתן הקואליציוני ליו"ר הציונות הדתית סמוטריץ', יועברו אליו – חרף סלידתם של גלנט ומפקדי צה"ל ממהלך חסר תקדים שמכפיף את קציני צה"ל במינהל האזרחי לפוליטיקאי בעל עניין אידיאולוגי קיצוני בשטחים. "ייצור כלאיים מוזר שנועד לשמר את שלמות הקואליציה", היטיב להגדיר גורם ביטחוני אחרי ליל הדיונים בין רביעי לחמישי שעבר שבו סיכמו סמוטריץ' וגלנט את הסיכומים שמרצים זה את זה.
השאיפות של סמוטריץ' פגשו את השאיפות של גלנט ושל הרמטכ"ל הרצי הלוי שדחפו לתקציב ביטחון גדול. ב־2022 היקף תקציב הביטחון, לא כולל כספי הסיוע הביטחוני מארה"ב, עמד על כ־58 מיליארד שקל ומערכת הביטחון ביקשה את הגדלתו בכ־10 מיליארד שקל כשעל הפרק הצורך לכסות את ההתייקרויות שחלו בשנה האחרונה בעקבות עליית הריבית, האינפלציה וגם השחיקה של השקל מול שאר המטבעות.
בנוסף, עוד מיליארדים היו נחוצים למה שמכונה "מעגל שלישי" – שם קוד להיערכות למלחמה עם איראן והמשך המב"ם (המערכה שבין המערכות) שמתמקדת בעיקר בפגיעה בניסיונות ההתבססות של איראן בסוריה, תוך העברת נשק ורכיבים לדיוק הטילים והרקטות שבידי חיזבאללה. הסיכום שהושג מדבר על תקציב ביטחון עצום, שבסיסו בשנים הקרובות יהיה בין 68 ל–70 מיליארד שקל. בכל שנה נוספים לתקציב זה 3.8 מיליארד דולר, כספי סיוע שעל בסיסם ישראל רוכשת מטוסים, פצצות וטילים מהתעשייה האמריקאית, מה שמוביל לתקציב ביטחון של מעל 80 מיליארד שקל.
לא פחות מהגדלת תקציב הביטחון בשיעור ניכר, בצה"ל התעקשו על הסכמות תקציביות שיאפשרו לרמטכ"ל להחיל מ־2024 את התר"ש שלו, תוכנית רב־שנתית לחמש שנים שעל פיה צה"ל יתכנן את בניין הכוח ואת ההתעצמות אל מול האיומים, יגבש תוכניות אימונים לשימור כשירויות במערכי הסדיר והמילואים, יפתח ויזמין מערכות נשק חדשות מהתעשיות הביטחוניות.
מבחינת צה"ל, ההבנה עם סמוטריץ' שתלבין ותעגן את "הגדלות הרמטכ"ל" בתוך תקציב הביטחון היא הישג מרשים לפני עצמו. באוגוסט 2021, בעת שסמוטריץ' אפילו לא חלם שיהיה שר האוצר ושר נוסף במשרד הביטחון, הוא צייץ את דעתו הנחרצת בנושא: "הגדלות הרמטכ"ל' הוא שם מכובס לשחיתות ושוד הקופה הציבורית".
כעת נותר לראות כיצד כל הסיכומים על העברת הסמכויות לסמוטריץ' מתיישבים עם המציאות בשטח, וברקע המצב הנפיץ בגדה עד לכדי חשש לאינתיפאדה שלישית. בעת שנראה כי ההתעקשות של סמוטריץ' להחזיק בסמכויות אלה תיתן חסינות למאחזים לא חוקיים ולקיים תהליך של סיפוח זוחל.