סגור
בניינים ברחוב ביאליק תל אביב
בניינים ברחוב ביאליק בתל אביב (צילום: אוראל כהן)

הבטיחו להפחית זיהום אוויר בת"א, אך כבר 3 שנים לא מקיימים

מחלוקת בין העירייה למשרד התחבורה מונעת מת"א להפוך לאזור מופחת פליטות. בעירייה דורשים לבטל צו שמאפשר לכלי רכב מזהמים לנוע בעיר

המשרד להגנת הסביבה ועיריית תל אביב־יפו הכריזו לפני יותר משלוש שנים על תוכנית "עיר אוויר נקי" להפחתת זיהום האוויר מתחבורה, שמטרתה היא להפוך את העיר כולה לאזור מופחת פליטות. המשמעות: 40 אלף כלי הרכב המזהמים ביותר בישראל לא יורשו להיכנס לשטח העיר, אלא אם יתקינו מסננים שיפחיתו את הזיהום הקטלני שלו הם גורמים. אלא שמאז הצהרת העירייה דבר לא התקדם והתוכנית לא יצאה לפועל. הסיבה? מחלוקת בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב שלא נפתרה עד היום.
״התוכנית צפויה להביא לצמצום משמעותי בהיקף זיהום האוויר בעיר ותתרום להפחתה בשיעורי תמותה ותחלואה הנובעות ממחלות רבות הידועות כקשורות לזיהום אוויר״, אמרו בעיריית תל אביב בעת הצגת התוכנית. בעירייה סיכמו עם המשרד להגנת הסביבה על הקצאת 10 מיליון שקל לטובת הצבת מצלמות אכיפה בכל הכניסות לתל אביב - בדומה למצלמות הפועלות לאכיפה בנת״צים בעיר. מצלמות אלה אמורות היו לסנכרן את מספרי כלי הרכב הנכנסים לאזור עם רשימת משרד התחבורה המאגדת את הרכבים המזהמים ביותר.
אף שההכרזה פורסמה לציבור באוגוסט 2020, עד היום ישנה מחלוקת בין עיריית תל אביב למשרד התחבורה על ליישום התוכנית. ב־2009 פרסם המפקח הארצי על התעבורה צו המכריז על רוב הרחובות המרכזיים בערים הגדולות במרכז הארץ כ״דרכים חיוניות״. ההכרזה מונעת מהרשויות המקומיות בגוש דן לקבוע בתחומן הסדרי תנועה שיביאו לידי הפחתת זיהום אוויר, ולכן יכולתן לפעול בתחום מוגבלת מאוד.
בעיריית תל אביב דורשים ממשרד התחבורה לבטל את הצו כך שבכלל העיר – ללא הבדלי שכונות ואזורים – לא יוכלו לנוע כלי רכב מזהמים. במשרד התחבורה סירבו לכך וטוענים כי מטרת הצו היא למנוע פגיעה בשירות התחבורה הציבורית ובעבודות המטרו. בעירייה טוענים כי ביטול הצו מהווה תנאי ליישום התוכנית בכלל שטחי העיר ואילו במשרד התחבורה הסכימו לצמצם אותו בלבד, כך שתחבורה ציבורית וכלים החיוניים לעבודות המתבצעות בשטח העיר יוחרגו, לאחר שהעירייה תגיש תוכנית בנושא. השנים חלפו, אך פתרון לנושא אין.
זיהום האוויר בישראל הורג, לפי ההערכות, כ־2,500 בני אדם בשנה ונחשב לגבוה ביחס למדינות ה־OECD. תחבורה היא מקור משמעותי לזיהום והנזק הבריאותי בשל פליטות מענף התחבורה חמור במיוחד, שכן הרעלנים נפלטים לאוויר בגובה פני הקרקע ובתוך ריכוזי האוכלוסין בערים. בעיר כמו תל אביב, שאליה נכנסים כלי רכב רבים מדי יום, המצב חמור במיוחד. ישראל לא מצליחה לנתק את התלות ברכב הפרטי ומספר הרכבים רק עולה. ב־2022 גדל מספר הכלי הרכב בישראל ב־3.5% ובסך הכל נעים בכבישים כ־4 מיליון כלי רכב, 2.5 מיליון מתוכם פרטיים. תוכנית ״עיר אוויר נקי״ נועדה לטפל בכלי הרכב המזהמים ביותר ובכך להפחית לפחות חלק מהזיהום אליו חשופים תושבי העיר.
אזורים מופחתי פליטות מצליחים לצמצם את זיהום האוויר הכבד בערים ולהפחית תחלואה ותמותה מזיהום אוויר. יותר מ־320 אזורים כאלו פועלים בבריטניה, אירופה ויפן, ומחקרים בעולם כבר הצביעו על האפקטיביות של אזורים אלה בהפחתת תחלואה. סקירה חדשה, שפורסמה בכתב העת "Lancet Public Health", אספה מחקרים על תוכניות ברחבי העולם והראתה את השינוי שעברו האזורים שבהם הופחתה כמות המכוניות המזהמות, ובעיקר רכבי דיזל. חמישה מתוך שמונה מחקרים הראו הפחתה ברורה ומשמעותית בבעיות לב ומחזור הדם אצל המתגוררים באזור הנבדק לאחר יישום התוכניות. אלה כללו פחות אשפוזים בבית חולים, פחות מקרי מוות מהתקפי לב ושבץ מוחי ופחות אנשים עם בעיות לחץ דם. תוצאות אלו נרשמו בגרמניה, יפן ובריטניה.