סגור
חניה ב ירושלים
חניה בירושלים. צפוי זינוק של 21% בהכנסות מאפיק זה (צילום: Shutterstock)

בלעדי
עיריית ירושלים מתכננת להכפיל את תעריפי החנייה למבקרים בעיר

מחיר החניה בכחול־לבן למי שאינם תושבי העיר יהיה 12.6 שקל לשעה. ההעלאה צפויה להגדיל ב־13 מיליון שקל בשנה את הכנסות העירייה מחניה 

עיריית ירושלים מקדמת מהלך שיוביל להכפלת מחירי החניה לרכבים פרטיים הבאים לעיר, כך שמחיר החניה בכחול לבן בירושלים יעמוד על 12.4 שקל לשעה למי שאינם תושבי העיר. צעדים דומים נקטו כבר עיריות רמת גן ותל אביב.
מדיניות החניה החדשה נובעת בראש וראשונה מצורך כלכלי: ירושלים היא עיר בגירעון כרוני שממומנת על ידי תקציב המדינה באופן חריג: ב־2023 קיבלה העירייה "מענק בירה" מהממשלה בגובה 1.03 מיליארד שקל, וסכומים דומים ניתנו לעיר גם בשנים קודמות. הכפלת מחיר החניה לתושבי חוץ צפויה להביא לגידול של 13 מיליון שקל בהכנסות העירייה מדי שנה. כיום, הכנסות העירייה מחניה עומדות על 60 מיליון שקל בשנה והמשמעות היא שהצעד הזה יוביל לגידול בהכנסות מאפיק זה ב־21%. למרכז העיר מגיעים כ־50 אלף כלי רכב בכל יום והעלאת תעריפי החניה צפויה להוביל לירידה בכמות הרכבים הפרטיים הנכנסים לעיר, כמו כן הדבר יביא לשיפור באיכות חיי התושבים וצמצום זיהום האוויר.
אך עצם העלאת מחיר החניה מתאפשרת בעקבות חוק ההסדרים שעבר לפני כשנתיים ואיפשר לעיריות להעלות עצמאית את מחירי החניה. המהלך הנוכחי קיבל את אישור שרת התחבורה מירי רגב ושר הפנים משה ארבל. (בעבר יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן טען שימנע מעיריית תל אביב לקיים צעד דומה, ואף מצומצם יותר).
ברמת הפוליטיקה המוניציפלית, העובדה כי התנהלו לאחרונה בחירות לעירייה מובילות לכך שניתן לקדם צעדים "לא פופולריים" שיישכחו עד הבחירות הבאות. לכך יש להוסיף את נוכחות מוגברת של אג'נדות אורבניות־ירוקות בקואליציה החדשה של משה ליאון עם כניסת נציגים חדשים מצד רשימת האיחוד הירושלמי הליברלית (שילוב כוחות של יוסי חביליו, יש עתיד, מרצ, העבודה וחוזה חדש) ורשימת התעוררות שנכנסה הפעם לקואליציה. בעבר התנגד ליאון לקידום צעד כזה אף שהעירייה בחנה את יישומו גם בקדנציה הקודמת, אך מדיניות זו השתנתה כעת עם שינוי הרכב המועצה.
אחד האנשים שקידמו את המהלך הוא ערן בן יהודה, פעיל בקידום תחבורה ציבורית וחבר ברשימת האיחוד הירושלמי. לדבריו "ההחלטה להתחיל להתייחס אל החניה בעיר כאל משאב המצריך ניהול מתבקשת ונכונה ותיטיב עם תושבי העיר, עם העסקים בעיר".
מעיריית ירושלים נמסר כי זה "תיקון לחוק העזר העירוני, כמו שתוקן בתל אביב ובערים נוספות. בשנים האחרונות, פותח משמעותית מערך התחבורה הציבורית בעיר, בין היתר עם הפעלת קו הרכבת המהיר מירושלים להרצליה, דרך תל אביב; הרכבות הקלות בתוך העיר, הקמת נת"צים והפעלת חניוני 'חנה וסע'".