סגור
Dun's 100

הביקורת בפורטוגל על הליך ההתאזרחות אינה מוצדקת - דעה של מומחה

"בזמן האחרון פורסמו בפורטוגל דברי ביקורת נגד המיליארדר רומן אברמוביץ' וקהילת יהודי פורטו. כמי שמכיר את התבחינים ההיסטוריה וההליך אני יכול לומר שאין בביקורת ממש"

ע"פ פרסומים, איל ההון היהודי רומן אברמוביץ קיבל אישור לאזרחות פורטוגלית מהקהילה היהודית בפורטו, וכתוצאה מכך קמה ביקורת בפורטוגל על התאזרחותו. הביקורת התמקדה בכך שהבסיס לבקשת האזרחות הוא הוכחת זיקה משפחתית למגורשי ספרד, ושהאישור של הקהילה היהודית לא היה מבוסס, כיון שהסיכוי שמשפחתו של אברמוביץ היא מצאצאי מגורשי ספרד היא קלושה. כמו כן, עלו טענות על כך שרומן אברמוביץ תרם לקהילה היהודית ומימן פרוייקטים שונים, ולכן הקהילה הקלה בבדיקתו.
כעו"ד שעוסק בייצוג יהודים המבקשים אזרחות פורטוגלית, וגם כאזרח פורטוגל (וישראל כמובן), חשובה לי מאד תקינות התהליך, וגם הנראות התקינה והאסתטית. בפראפרזה לאמרה "הצדק צריך לא רק להיעשות, אלא גם להיראות", אני חושב שכל אישור מנהלי צריך להיות תקין וגם להציג נראות תקינה, שלא יטילו בו ובאמינותו ספק כלשהו. כעורך הדין הראשון שעסק ועוסק עוסק בהשגת אזרחויות פורטוגליות ברור לי שהביקורת על הקהילה ועל אברמוביץ היא שגויה מעיקרה, איננה עושה צדק, וגם פוגעת תדמיתית בפורטוגל.
ראשית, הענף המשפחתי של משפחת אברמוביץ נמצא בקטגוריה המתאימה. הוא אמנם מובהק פחות משל יוצאי צפון אפריקה או טורקיה, אך הוא ממש לא נמצא במסגרת המשפחות שזה בלתי אפשרי היסטורית עבורן. עיקר ביקורתי על המבקרים היא שגם אילו עניין היחוס ההיסטורי היה נכון כטענתם, עדיין הם מפספסים מאד.
לאדם בעל ממון כרומן אברמוביץ אין שום בעיה לקבל אזרחות פורטוגלית, במגוון מסלולים קיימים ומסודרים. כך למשל, יש את מסלול ה"גולדן ויזה", במסגרתו הוא - כמו כל אדם - יכול להשקיע בנדל"ן, קרן הון או בעסק בפורטוגל סכום של כחצי מיליון אירו, ובאמצעות זה לקבל אשרת תושב ובהמשך- אזרחות.
כהכללה, כל מדינה תשמח לקבל אדם בפרופיל של רומן אברמוביץ כתושב ואחר כך כאזרח שלהן וישלם מיסים כלשהם בארצם.


1 צפייה בגלריה
עו"ד אדם ידיד חדש
עו"ד אדם ידיד חדש
עו"ד אדם ידיד
(צילום: שלומי יהושע)


בסוף, מתוך כל שלל אפשרויות ההתאזרחות שפתוחות עבורו, בחר אברמוביץ במסלול שעושה צדק היסטורי עם צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל. ככל הנראה, כאדם יהודי הוא רואה חשיבות בעניין המשפחתי ובמצב ההיסטורי, וראה לנכון להגיש בקשת אזרחות באופן הסוגר מעגל היסטורי כבן לעם היהודי.
כלומר, אין לאברמוביץ שום צורך לתרום לקהילה היהודית ואין לקהילה שום צורך להקל בבדיקותיו. אברמוביץ כנראה תרם לקהילה היהודית, כשם שהוא תורם להרבה עניינים יהודיים בעולם, ואילו היה רבב בביסוס ההיסטורי של משפחתו הוא היה יכול בקלות להתאזרח באמצעות מבחר מסלולים אחרים.
עוד אוסיף, מעבודה יום יומית עם הקהילות היהודיות בפורטו ובליסבון, כי בחינת הצאצאות בשתיהן נעשית באופן יחידני ותוך שמירה וכיבוד הליך ההתאזרחות והמעמד המיוחד שפורטוגל כמדינה העניקה להן כנותנות האישור על היותו של המבקש צאצא למגורשי ספרד.
מעמדה של פורטוגל יקר לליבי, כי גם מוצא משפחתי משם, וגם כאיש מקצוע חשוב לי שכל התהליך יהיה מוסדר ומבוסס על עובדות. חשוב לי גם מעמדה של פורטוגל, ואחרי שחוקקה את החוק בשנת 2015 שעושה צדק עם צאצאי המגורשים, שהחוק הזה יניב את התנובה הרצויה שתועיל למדינה עם אזרחים חדשים שיש להם קשר היסטורי למדינה והעמוק והעושר התרבותי שהאזרחים החדשים, צאצאי המגורשים, יוסיף לה. לכן, אני עצמי מצטרף לכל ביקורת על הליכי התאזרחות שאינם מכובדים בעיני, כגון, הפיכת האזרחות הפורטוגלית למוצר, על ידי חברות משווקות מסוימות, אך בדיוק מאותה הסיבה, אני גם מתנגד לביקורת שאיננה מוצדקת, כמו בסיפור אברמוביץ.
מאת עו"ד אדם ידיד, שותף דוד ידיד, משרד עורכי דין ונוטריון