סגור
מגיש הטלוויזיה אבי כאכון בתוכנית כמעט שבת שלום
מגיש הטלוויזיה אבי כאכון בתוכנית כמעט שבת שלום (צילום: מתוך יוטיוב)

מגיש הטלוויזיה אבי כאכון: "חשבתי 200 פעם לפני שאמרתי כן למינוי לוועדת הערר"

כאכון מגיב לביקורת על המינוי שלו על ידי שר המשפטים יריב לוין לחבר ועדת ערר למיסוי מקרקעין, מבלי שיש לו את הרקע וההכשרה המתאימים: "ההחלטות שלי יהיו ישרות והוגנות, ולא כי עבדתי עם ההוא לפני שנה ועם אחר בעתיד". על הטענה שקיבל את המינוי בזכות קרבתו לליכוד: "אני חבר של כל הפוליטיקאים מכל המפלגות, אבל לא מקורב ולא יושב איתם בבתי קפה"

אנשי מקצוע בתחום המיסוי והשמאות מתחו בימים האחרונים ביקורת קשה על החלטתו של שר המשפטים יריב לוין למנות את השדרן, המגיש ומבקר המוזיקה אבי כאכון לנציג ציבור בוועדת הערר למיסוי מקרקעין בנצרת.
לוין החליט על המינוי למרות שכאכון אינו בעל רקע והכשרה מתאימים. מדובר בתפקיד שיפוטי לכל דבר, שכן ועדת הערר מהווה ערכאת ערעור (המקבילה לבית משפט מחוזי) על החלטות של רשות המסים בתחום מס שבח.
הוועדה מורכבת משופט, המשמש כיו"ר, ושני חברים נוספים, אחד מהם לפחות נציג ציבור. אמנם החוק לא קובע שנציג הציבור חייב להיות איש מקצוע בתחום מיסוי המקרקעין, אך לאורך השנים מונו לתפקיד אנשים בעלי הכשרה ורקע רלוונטיים: שמאי מקרקעין, רואי חשבון, ועורכי דין בתחום המיסוי.
כאכון, כאמור, אינו בעל הכשרה שכזו, להוציא חריג אחד. בשנים 2018-2008 הוא כיהן לאורך שתי קדנציות כחבר המועצה המקומית פרדס חנה כרכור. בין השאר, שימש גם כחבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וכחבר ועדת הביקורת של המועצה.
"מדובר במינוי הזוי", אמרו לנו מספר גורמים ששוחחנו עימם בתחום המיסוי, השמאות והמנהל הציבורי. כאכון, לעומת זאת, אמר ל"כלכליסט" כי דווקא העובדה שהוא אאוטסיידר שמגיע מחוץ לתחום תביא לכך שהוא יספק נקודת מבט אחרת בוועדת הערר, באופן נקי והוגן, שישרת טוב יותר את הציבור.

"המינוי הזה נשמע כמו בדיחה, זה תפקיד שיפוטי פר אקסלנס"

כאכון, בן 48, הוא תושב פרדס חנה-כרכור. הוא מציג את עצמו בטוויטר כ"מנחה בערוץ 12, שדר בגלי צה"ל, כתב ומבקר מוסיקה במאקו".
כאכון החל את דרכו בעולם התקשורת כצלם עיתונות, בהמשך החל להגיש פינות בערוץ המוסיקה (ערוץ 24), למשל בתוכנית "עולם הזוהר" של כדורגלן העבר איציק זוהר. לימים הוא החל להגיש תוכניות משל עצמו – בערוץ 20 ובערוץ 24. במקביל החל לכתוב על מוזיקה, ולפני כמה שנים הוא החל להגיש את התוכנית "כמעט שבת שלום" מדי יום שישי בערוץ 12, שבה הוא מארח אומנים, פוליטיקאים וסלבריטאים מזדמנים במקביל להגשת "ציפורי לילה" בגלי צה"ל.
"כאכון מעורבב טוב, הוא מכיר את כל הפוליטיקאים והזמרים", אמרו גורמים המכירים אותו היטב. בחודש יוני האחרון הוא אירח בתוכניתו את ח"כ מאי גולן מהליכוד, שכתבה לאחר מכן בטוויטר: "שמחתי להתארח בתוכניתו של חברי היקר לכבוד שבת ולכבוד יום הולדתו", והוסיפה כי "לפני כחצי שנה עם ישראל בחר שינוי. הוא מאס בשליטת השמאל, מאס ב'דיפ סטייט' ובשלטון הבג"ץ - ויותר מכל, הוא דרש צדק משפטי". כאכון שיתף את הציוץ.
לדברי גורם בשרות המדינה המעורה בפוליטיקה, "אבי כאכון מחובר עם לא מעט פעילי ליכוד. בגלל שהוא ישב בוועדה המקומית לתכנון ובניה אז יש לו רקע מסוים, ולכן כשהיה צריך למנות מישהו, הועדף פה מישהו שמחובר פוליטית".
בשיחה עם "כלכליסט" כאכון עצמו מספר על הקשר החם שלו לפוליטיקאים – אך מדגיש כי הם מכל הקשת הפוליטית. לדבריו, הוא התמודד לתפקיד בוועדת הערר ב"דרך המלך", ללא הפעלת קשרים או פרוטקציות, כחלק מניסיונותיו במשך שנים להתמנות לתפקידים ציבוריים שונים.
עו"ד מאיר נוסבאום, המייצג נישומים מול ועדות ערר למיסוי מקרקעין: "אני מופיע בוועדות ולא נתקלתי בדבר כזה תלוש מעולם. זו פגיעה באמון המוסד. כמייצג אתה טוען בוועדה טענות הנוגעות למיסוי. איך אדם שלא מהתחום יוכל לשמוע אותן ולפסוק?"
מינוי כאכון לוועדה, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 12, מעורר ביקורת רבה בקרב אנשי מקצוע. אחד מנשיאי לשכת רואי החשבון לשעבר אמר ל"כלכליסט" כי "ועדת הערר היא גוף שיפוטי לכל דבר, כמו ערכאה בבית משפט מחוזי. לפעמים את פסקי הדין לא כותב אפילו השופט, אלא אחד מנציגי הציבור. המינוי הזה נשמע כמו בדיחה, אבל זה בעיקר עצוב. זה תפקיד שיפוטי פר אקסלנס והרכב ועדת הערר מכריע בהחלטות מיסוי חשובות, ולכן אין ספק שחייבים לשבת שם אנשי מקצוע בעלי הבנה מעמיקה בתחום".
עו"ד מאיר נוסבאום המייצג נישומים רבים מול ועדות ערר למיסוי מקרקעין, אמר ל"כלכליסט" כי "מינוי כזה הוא הזיה. כל נציגי הציבור שהיו עד עכשיו בוועדת הערר הם שמאים, רואי חשבון ועורכי דין. נכון שתמיד שרים ממנים נציגי ציבור שמקורבים לפוליטיקאים, אבל צריך לעמוד ברף מסוים. אני מופיע בוועדות ערר ולא נתקלתי בדבר כזה תלוש מעולם. זו בעיני פגיעה באמון של המוסד. הרי כמייצג אתה טוען בוועדת הערר טענות משפטיות הנוגעות למיסוי, אז איך אדם שלא מהתחום יוכל לשמוע אותן ולפסוק?".
גם נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח חן שרייבר אומר ל"כלכליסט" כי "אין חולק על כך שבוועדות ערר חייבים לשבת בעלי מקצוע רלוונטיים המבינים היטב במיסוי ואלה בראש ובראשונה רואי החשבון".

כאכון: "עד היום הגשתי המון מועמדויות ואף אחד לא קיבל אותי"

בשיחה עם "כלכליסט" הגיב כאכון לראשונה לביקורת כלפי מינויו. הוא הדגיש כי "החוק לא קובע שנציג ציבור בוועדת הערר צריך רקע במיסוי או במקרקעין. נציג ציבור זה אדם שמסתכל בעין ובזווית אחרת על המקרים. אני לא צריך להיות איש מקצוע כדי להסתכל על אדם שבא לבקש דבר מסוים במיסוי מקרקעין או בכל דבר אחר".
לדברי כאכון, "במקומות כאלה יש את השופט שהוא האורים והתומים המקצועי. לצידו צריך להיות למשל מהנדס או איש מקצוע בתחום, אבל לבוא ולשים ביחד איתם שמאי או עורך דין כנציג ציבור זו בעיה. הרי מחר בבוקר כשהוא יסיים את התפקיד, מישהו מהחונטה יבוא ויעשה את זה. לכן בחיים לא תהיה שם הוגנות".
כאכון אמר כי "אם תביא מישהו שלא קשור בכלל לעולם הזה – אז זה יהיה אחרת. אם אני מחר בבוקר לא הולך להיות שמאי או מהנדס, אז ההחלטות שלי יהיו ישרות והוגנות, ולא כי עבדתי עם ההוא לפני שנה ועם אחר אעבוד בעתיד – זה הכי לא נקי שיש".
כאכון הוסיף: "לפני שקיבלתי את המינוי חשבתי 200 פעם, אבל אמרתי לעצמי 'אבי, איזה קטע שאף פעם לא היה אחד כזה, כי עד היום אחד מינה את השני, ואנשים כנראה פחדו למנות מישהו כמו אבי כאכון שהוא לא קשור לעולם הזה. אני שמח שהשר יריב לוין ראה את האינטרס של הציבור ולא את הקטע של חבר מביא חבר, והתחיל למנות נציגי ציבור כפי שלשון החוק אומרת, ולא לפי לשון החונטה. אם בלשון החוק היה כתוב שאיש מקצוע חייב לשבת שם – לא הייתי יושב שם".
איך נולד בכלל המינוי הזה לוועדת הערר?
"אני טיפוס שרוצה להתקדם, והגשתי לאורך השנים בקשות ומועמדויות כדי להתמנות לתפקידים כאלה ואחרים. הפעם התקשרו אליי ממשרד המשפטים, אמרו שהעלו את שמי ושהם בודקים. בהרבה פעמים אחרות אמרו לי בתפקידים שונים שבודקים, ולא חזרו אליי".
אבי כאכון: "לפני שקיבלתי את המינוי אמרתי לעצמי 'אבי, איזה קטע שאף פעם לא היה אחד כזה, כי עד היום אחד מינה את השני'. אנשים כנראה פחדו למנות מישהו כמו אבי כאכון שהוא לא קשור לעולם הזה. אני שמח שיריב לוין ראה את האינטרס של הציבור ולא את הקטע של חבר מביא חבר, והתחיל למנות כפי שלשון החוק אומרת, ולא לפי לשון החונטה"
מה אתה אומר על הביקורת שלפיה מונית כי אתה מעורבב בליכוד?
"את יריב לוין לא אירחתי בחיים. אני מארח פוליטיקאים מכל המפלגות ואירחתי גם את מרב מיכאלי מהעבודה ואת מרב בן ארי מיש עתיד. אני חבר של כל השרים וחברי הכנסת מכל המפלגות. אני טיפוס כזה, חבר של כולם ואוהב את כולם. דווקא את יריב לוין לא אירחתי בכל שש העונות שלי ב'קשת' וגם לא בערוץ 24 ב-250 תוכניות שעשיתי. אין אדם בממשלה שאני לא מכיר מתוקף תפקידי. אני הולך, אוהב לשמוע, מעורב בפוליטיקה, אני מכור לפוליטיקה".
1 צפייה בגלריה
יריב לוין שר ה משפטים
יריב לוין שר ה משפטים
שר המשפטים יריב לוין. "אני לא מכיר את אשתו או את האחים שלו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אז אתה אומר שאתה מקורב לכל הפוליטיקאים ולא רק מהליכוד? אוכל ושותה איתם.
"מה זה מקורב? אני מכיר אותם. אני לא יושב איתם בבתי קפה, לא אוכל ושותה איתם ולא מכיר את המשפחות. אני לא מכיר את אשתו של יריב לוין או האחים שלו, וכך גם לגבי אחרים. אני לא חבר של אף אחד. אני 15 שנה בתעשיית הבידור וחלק מהפוליטיקה זה הבידור, בטח בשנים האחרונות – ולכן אני מכיר את כולם ומכבד את כולם והם מכבדים אותי".
וכדי לקבל את המינוי הזה הפעלת את הקשרים שלך?
"בחיים לא, ואני לא מאמין בזה ובקשרים. עובדה שעד היום הגשתי המון מועמדויות לתפקידים – ואף אחד לא קיבל אותי, חוץ מלתפקיד אחר במשרד התרבות, שבמשך שבע-שמונה שנים ניסיתי להתקבל אליו".
כאכון אומר שהוא מתכונן כבר להתחיל את כהונתו בוועדה – אחת לשבוע במשך יום שלם, וכבר נקבעו לו 8 מועדים לישיבות בוועדה, והוא שוחח עם שופטת המחוזי בנצרת עירית הוד העומדת בראשה. "קבענו פגישה ואני אשב ואלמד את החומר. ההחלטות שלי יהיו לא רק בקטע המקצועי, אלא בקטע האנושי. בדקתי עם חברים מעולם השמאות וההנדסה ואמרו לי שזה בסדר גמור שאני אלך עם הקו הזה".
לסיכום, אמר כאכון שהוא לא מתרגש מהביקורת כלפיו: "דווקא התרגשתי שעשו עליי את הכתבה בחדשות. סוף סוף קיבלתי פריים טיים. מבחינתי זו הכנה לפריים טיים".
מטעמו של שר המשפטים יריב לוין נמסר בתגובה כי "מדובר במינוי מצוין, שעבר את אישור הדרגים המקצועיים על פי כל הכללים". דובר השר לא ענה על שאלות נוספות ש"כלכליסט" הפנה אליו לגבי המינוי.