סגור
פגיעה ישירה של רקטה בבית ב שלומי
פגיעה ישירה של רקטה בבית בשלומי

ביטוח התכולה לנזקי המלחמה: מה המצב הקיים ואיזו הרחבה מאפשרת רשות המסים

בחצי השנה שחלפה מאז פרוץ המלחמה שילמה קרן הפיצויים של הרשות כמיליארד שקל על נזקים, בעיקר נזק למבנים ולרכבים. אבל התשלום על פגיעה בתכולת הבית הוא מוגבל. כמה מגיע לכם אם חלילה הדבר יקרה? ואיך משיגים כיסוי מורחב? כלכליסט עושה סדר

קרן הפיצויים של רשות המסים אחראית לפצות על נזק ישיר שנגרם לרכוש של משקי בית בעקבות המלחמה, כגון פגיעת רקטה בבית או ברכב. כפי שפורסם בכלכליסט, בחצי השנה שחלפה מאז פרוץ המלחמה שילמה הקרן כמיליארד שקל על נזק, בעיקר נזק למבנים ולרכבים.
בעוד שהקרן מספקת פיצוי מלא על נזק למבנה או לרכב, הפיצוי על נזק שנגרם לתכולת הבית מוגבל בתקרה מסוימת. כלומר, משפחה שספגה פגיעה ישירה בביתה לא תקבל בהכרח פיצוי מלא על כל הרהיטים שנהרסו.
באתר רשות המסים מופיע מדריך שבו פירוט גובה התקרה לפי סוג הרכוש (רהיט, ביגוד, מוצרי חשמל וכו') וכן לפי גיל המבוטח ומצבו (רווק, הורה וכו'). תקרת הפיצוי אמנם מוגבלת אך אינה זניחה. כך לדוגמה, ילד עד גיל 18 יוכל לקבל פיצוי של עד 5,139 שקל עבור רהיטים שנהרסו, וזוג נשוי או הורה יחיד יוכל לקבל פיצוי עד לתקרה של 25,418 שקל. בסך הכל, הפיצוי ליחיד יכול להגיע עד ל-52,890 שקל, הפיצוי לזוג או להורה יחיד יכול להגיע עד 85 אלף שקל, והפיצוי לילד עד גיל 18 יכול להגיע ל-8,590 שקל.
למדריך המלא באתר רשות המיסים לחץ כאן.
בעוד שעבור רבים הכיסוי, גם אם לא יפצה בהכרח עבור מלוא הנזק, נותן מענה סביר, עבור חלק מהציבור - במיוחד עבור הציבור שגר בצפון או בדרום ופגיע יותר לנזקי מלחמה, וכן אנשים המחזיקים בחפצים, כמו פסנתר יקר במיוחד, הביטוח עלול שלא להספיק ולהותיר אותם עם נזק כלכלי משמעותי. לכן, ברשות המסים מאפשרים למי שמעוניין לבטח את עצמו בביטוח תכולה מורחב. אומנם הביטוח קיים כבר מאז 2007, אך ברשות מעולם לא שיווקו אותו מחשש לעורר פאניקה. כעת, בשל המלחמה שפרצה באוקטובר, ברשות פתחו בקמפיין כדי להכיר לציבור את האפשרות הזו.
מי שמעוניין בכיסוי המורחב של רשות המסים, ישלם פרמיה בשיעור של 0.3% מהשווי הנוסף של חפציו שהוא מעוניין לבטח, מעבר למה שכבר מבוטח בקרן, תחת תקרת שווי בסך 979,624 שקל. כלומר הפרמיה המקסימלית שתשולם בשנה היא 2,939 שקל. אדם המעוניין לבטח מכשירי חשמל ואלקטרוניקה בשווי 100 אלף שקל (מעבר לפיצוי שהוא כבר מקבל מרשות המסים, שיכול להגיע ל-30 אלף שקל לזוג נשוי או הורה יחיד) ישלם פרמיה שנתית בסך 300 שקל.
את הביטוח אפשר לעשות דרך טופס מקוון באתר רשות המסים, כאשר מרגע התשלום הביטוח נכנס לתוקף עד לסוף השנה, ללא אפשרות לבטלו. יש להבהיר שהביטוח בכל מקרה אינו מפצה על פגיעה בחפצי אומנות, תכשיטים, עתיקות ומזומנים.
חשוב להבהיר: הביטוח דרך קרן הפיצוי של רשות המסים הוא המוצר היחיד המפצה על נזקי מלחמה לרכוש, כיוון שביטוחי התכולה שחברות הביטוח בישראל מספקות לא מבטחים בגין נזקי מלחמה.
בשונה מפוליסות שנקנו מחברות ביטוח, שם החברות יוצרות קשר עם המבוטח בטרם מסתיים תוקף הפוליסה, במקרה הזה המבוטח צריך לפנות אקטיבית כדי לחדש את הביטוח. מנתוני רשות המסים עולה כי נכון ל-31.12.2023 בוטחו כ-1,100 איש בקרן, רובם הצטרפו לאחר השבעה באוקטובר. נכון לתחילת אפריל היו כ-900 מבוטחים, אך ברשות מצפים שלאור הקמפיין של השבוע האחרון, מספר המבוטחים יעלה. תשלום הפרמיה אינו יחסי, כלומר בין אם הלקוח רכש את הפרמיה בתחילת ינואר ובין אם בתחילת אפריל, הוא ישלם את אותו הסכום עד לסיומה בסוף השנה.