סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

פוסט טראומה בצבא: השינויים במדיניות וקבלת אחוזי נכות ממשרד הביטחון

פוסט טראומה בצבא היא נושא ששב ועולה בכותרות כבר שנים רבות. המצב הנפשי הזה מתפתח בקרב לוחמים קרביים רבים שעוברים אירועים לא פשוטים במהלך שירותם.

למרבה הצער, המאבק הנפשי הוא לא היחיד שנפגעי פוסט טראומה מתמודדים עמו; לצד המאבק היומי בפוסט טראומה, משוחררים רבים מוצאים את עצמם נאבקים במשרד הביטחון כדי לקבל אחוזי נכות ופיצויים כספיים. לאחרונה חל שינוי לטובה בכל הנוגע לתביעות על פוסט טראומה שחשוב להיות מודעים לו. אם אתם או מישהו מקרוביכם סובל מפוסט טראומה, כאן תגלו כיצד למצות את הזכויות בגין פוסט טראומה.
איך מאבחנים פוסט טראומה?
תביעות נגד משרד הביטחון מוגשות עבור מצבים גופניים וגם נפשיים. בשתי סוגי התביעות הללו, חשוב שיהיו קווים מנחים כדי לקבוע את המצב שממנו סובל התובע. כדי להגדיר את המצב באופן מדויק ככל שניתן, משרד הביטחון משתמש בספר בשם 5-DSM. בספר הזה (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM–5)) הפרעת פוסט טראומה מוגדרת כהפרעה שמתפתחת עקב אירוע דחק.
בכל הנוגע לפוסט טראומה בצבא, אלו ההגדרות לאירועי דחק לפי 5-DSM:
  • אירוע טראומתי ממקור ראשון – חשיפה ישירה לאירוע טראומתי
  • אירוע טראומתי ממקור משני – חשיפה לאירוע טראומתי שעבר אדם אחר, כמו פציעה של חבר ליחידה
  • חשיפה לפרטים של אירוע טראומתי – מקרים שבהם חיילים שומעים על מקרים קשים (נפוץ במסגרת הדרכות צבאיות)
שלושת אירועי הדחק האלו מובילים חיילים רבים לחוות פוסט טראומה. התסמינים של המצב הזה כוללים: תחושת חזרה לאירוע הדחק, בעיות שינה, סיוטים חוזרים ונשנים, הבעת רגשות קיצונית, חוסר מוטיבציה לקיים קשרים חברתיים, ועוד.
אם התסמינים האלו מופיעים, חשוב לבדוק האם מדובר בפוסט טראומה כדי לטפל במצב.
1 צפייה בגלריה
פוסט טראומה בצבא: השינויים במדיניות וקבלת אחוזי נכות ממשרד הביטחון
פוסט טראומה בצבא: השינויים במדיניות וקבלת אחוזי נכות ממשרד הביטחון
פוסט טראומה בצבא: השינויים במדיניות וקבלת אחוזי נכות ממשרד הביטחון
(עמית אופק)
תביעה למשרד הביטחון על פוסט טראומה
פוסט טראומה היא אירוע שנפוץ במיוחד אצל חיילים קרביים. המצב הנפשי הזה מפריע לתפקוד שגרתי, כמו הישארות במקום עבודה או קבלת השכלה, ולכן פיצויים כספיים הם חיוניים. הגשת תביעה על פוסט טראומה מאפשרת לקבל פיצויים כספיים שמסייעים במידה רבה.
לפני הגשת תביעות כאלו, חשוב לקבל חוות דעת מקצועית של פסיכיאטר מוסמך. איש מקצוע בתחום צריך לאבחן פוסט טראומה, ורק לאחר מכן ניתן להגיש תביעה נגד משרד הביטחון. אבחון על ידי צד שלישי, ללא קשר למשרד הביטחון, מאפשר לממש את הזכויות שנלוות למצבים של פוסט טראומה.
הליך התביעה במשרד הביטחון
לאחר קבלת אבחון של פוסט טראומה מידי צד שלישי, ניתן להתחיל בתהליך התביעה. בשלב הראשון יש להגיש טופס תביעה עם פרטי התובע לקצין התגמולים של משרד הביטחון. לצד הטופס הזה, יש להגיש חוות דעת מקצועית על פוסט טראומה, וראיות נוספות שתומכות בתביעה.
קצין התגמולים מלקט את כל החומרים הנדרשים, ומעביר אותם לפסיכיאטר או קבוצה של פסיכיאטרים מטעם משרד הביטחון. מדובר בשלב מכריע שבו המומחים מטעם משרד הביטחון קובעים אם התובע אכן סובל מפוסט טראומה.
בעבר, תביעות רבות מהסוג הזה "נפלו" כבר בשלב הזה. מדוע? בגלל הקושי להוכיח פוסט טראומה, ובעקבות טענות על מצבים מקדימים שאינם קשורים לצבא שהיוו טריגר לפוסט טראומה.
עד לפני זמן לא רב, נעשו בדיקות וחקירות מעמיקות לעברם של חיילים שהגישו תביעות נגד משרד הביטחון על פוסט טראומה. במקרים שבהם נמצאו אירועים או עדויות שונות על עבר "בעייתי", משרד הביטחון גרס שתובעים מבעיות נפשיות עוד לפני שירותם הצבאי. כתוצאה מכך, הייתה הסרת אחריות מטעם משרד הביטחון, שדחה תביעות על פוסט טראומה.
בשנים האחרונות, עקב מקרים קשים של פוסט טראומה שלא זכו להתייחסות ראויה, חל שינוי ביחס של משרד הביטחון. כיום ישנה הבנה שאם משרד הביטחון מגייס חיילים ליחידות קרביות, הרי הוא מצא אותם כשירים לשירות. אם כן, חיילים שמקבלים פרופיל וקב"א שמתאימים לשירות קרבי כשירים דיים לשירות. לכן, משרד הביטחון נוטל אחריות, חלקית לכל הפחות, על פוסט טראומה – גם במצבים שבהם יש לכאורה רקע "בעייתי" שמוביל למצב.
פוסט טראומה בצבא: הוועדה הרפואית
לאחר שהפסיכיאטרים מטעם משרד הביטחון קובעים שחייל סובל מפוסט טראומה, הם מגישים את חוות דעתם לקצין התגמולים. הקצין מעביר בתורו את התיק והמסקנות לוועדה רפואית. תפקידה של הוועדה הוא לקבוע אחוזי נכות אשר משפיעים על גובה הפיצויים.
ועדות רפואיות על פוסט-טראומה גם הקשו בעבר על חיילים בתביעותיהם. המעמד הזה אינו פשוט, בייחוד כאשר משוחררים צריכים להיזכר ולדבר על אירועים קשים. הוועדות כיום משנות את גישתן בנושא לאור המודעות הגוברת לקשיים של פוסט טראומתיים.
פוסט טראומה אחוזי נכות
תפקידה של הוועדה הרפואית היא לקבוע אחוזי נכות בהתאם לחומרת הפוסט טראומה שחווה התובע. אחוזי נכות של 9%-0% אינם מזכים בפיצויים כספיים. אחוזי נכות של 19%-10% מאפשרים לקבל פיצוי חד-פעמי בגובה של 53,000 ₪ עד 201,000 ₪. במקרים קשים של פוסט טראומה (20% נכות ומעלה), תובעים יקבלו תגמול חודשי. בנוסף, אחוזי נכות גבוהים מזכים בטיפולים נפשיים על חשבון משרד הביטחון, תגמול מחייתי (עבור אלו שאינם מסוגלים לעבוד), וזכויות נוספות.
במידה והנכה אינו מסוגל לעבוד עקב מצבו הנפשי, יוכל הנכה להגיש בקשה לתגמולים מיוחדים ולקבל מאין "משכורת חודשית" שהיא גבוה יותר מהתגמול עבור הנכות שנקבעה עבורו.
כיצד לממש זכויות לנכי צה"ל על פוסט טראומה?
הליך התביעה נגד משרד הביטחון על פוסט טראומה אמנם השתפר מעט, אך הוא אינו מושלם. המאבק המשפטי נגד משרד הביטחון אינו פשוט, ואין ערובה שתקבלו את מלוא הזכויות שלכם בתום התביעה.
כדי להגדיל את סיכוייכם לקבל אחוזי נכות בגין פוסט-טראומה, חשוב להיעזר בעורך דין משרד הביטחון. תיקי תביעה על פוסט טראומה הם סבוכים ודורשים דיוק והצגת עובדות באופן מקצועי. חיילים לשעבר אינם מכירים את השיטות לעשות זאת, אך עורך דין משרד הביטחון שמתמחה בתחום עושה זאת במקומכם.
עורך דין שכזה מסייע בכל שלבי התביעה: החל מליקוט חומרים רפואיים ועד לייצוג מול הוועדה הרפואית. כדי לממש את זכויותיכם, חשוב שתיעזרו בסיוע מקצועי, שזמין לכם בכל עת במשרד עורכי דין ידידיה-בלומהוף. לאחר פציעה במהלך שירותו ביחידת שלדג, ומאבק לקבל אחוזי נכות – עו"ד ידידיה בלומהוף החליט לרתום את ניסיונו האישי לטובת אחרים.
משרד עורכי דין ידידיה בלומהוף מתמחה באופן בלעדי בתביעות נגד משרד הביטחון. מלבד שירות מקצועי עם מומחים בתחום, במשרד תקבלו גם אוזן קשבת וליווי אדיב בתביעות מורכבות נגד משרד הביטחון. עורך דין בלומהוף שירת כלוחם ביחידת שלדג והוכר אף הוא כנכה צה"ל בגין פגיעה בכתף.
פוסט טראומה צבאית מלווה משוחררים רבים במשך כל חייהם. קבלת הכרה ממשרד הביטחון וקבלת אחוזי נכות הם חיוניים במקרים האלו. הגשת תביעות על פוסט טראומה היא אמנם תהליך לא פשוט, אך עם עורך דין מקצועי לצידכם, אתם תוכלו לממש את זכויותיכם ולקבל ייצוג מדויק מול הוועדות השונות.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות