סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

מסחר עצמאי בבורסה - אסטרטגיות ההשקעה המרכזיות

מסחר עצמאי בבורסה צובר יותר ויותר פופולריות בקרב הציבור בישראל ובעולם. הודות לשיפורים טכנולוגיים ולמהפכת המידע אותה הביא האינטרנט, משקיעים רבים בוחרים לנהל בעצמם את תיק ההשקעות שלהם ולדאוג לעתידם הכלכלי בעצמם.

מאת: שחף קן – משווק השקעות בכיר – מיטב טרייד
מסחר עצמאי בבורסה עשוי להתבסס על מספר אסטרטגיות השקעה מרכזיות וכל משקיע יכול לבחור בזו המתאימה או אף לשלב בין אסטרטגיות בהתאם לפרופיל הסיכון שלו, לצרכים ולנסיבות בחייו.
על החשיבות של השקעות
לפני שנצלול לאסטרטגיות השקעה חשוב להבין ולענות על השאלה – למה השקעה היא חיונית. הגדלת ההון באמצעות השקעות היא הדרך השכיחה והיעילה ביותר לשיפור רמת החיים שלנו. ההכנסה מעבודה מוגבלת בסך הזמן אותו אנו יכולים להשקיע בעבודה, ואילו השקעות הון היא סוג של הכנסה פסיבית. כלומר, הכסף מושקע ו"עובד" בשבילנו בכל זמן במשך היום ולאורך שנים ארוכות.
העוצמה של השקעות הון באה לידי ביטוי בהשפעתה של הריבית דה-ריבית. משמעה היא כי הגידול בחיסכון איננו ליניארי. לדוגמה תשואה של 5% לשנה במשך שנתיים על 10,000 ש"ח לא תגדיל את ההון ב-500 ש"ח בכל שנה, אלא בשנה הראשונה ב-500 ש"ח ואילו בשנה השנייה ב-525 ש"ח וכך הלאה. ההבדל, שרק נראה קטן, הוא משמעותי מאוד לאורך שנים ומאפשר להגדיל את ההון ולשפר את רמת החיים.
הסטטיסטיקה ארוכת השנים (עשרות ואף מאות שנים) של שוק ההון מצביעה על ההסתברות הגבוה לתשואה חיובית לאורך שנים ארוכות. ככל שטווח ההשקעה עולה כך רמת הסיכון והתנודתיות יורדת, מה שעשוי לספק למשקיעים ביטחון כבר בתחילת הדרך.
1 צפייה בגלריה
מסחר עצמאי בבורסה - אסטרטגיות ההשקעה המרכזיות
מסחר עצמאי בבורסה - אסטרטגיות ההשקעה המרכזיות
מסחר עצמאי בבורסה - אסטרטגיות ההשקעה המרכזיות
(FREEPIK)
ולמה מסחר עצמאי?
יש שתי דרכים מרכזיות להשקעה בשוק ההון. האחת היא באמצעות שירות ניהול תיקים מקצועי ואילו השנייה היא באמצעות מסחר עצמאי (להוציא את החשיפה לשוקי ההון באמצעות מוצרי חיסכון מובנים ותיק החיסכון הפנסיוני של הציבור בישראל).
מסחר עצמאי מאפשר למשקיע לנהל בעצמו את תיק ההשקעות בהתאם להעדפות ולצרכים שלו. להבדיל משירות ניהול תיקים הכרוך בעלויות דמי ניהול, במסחר עצמאי המשקיע אינו נדרש לשלם דמי ניהול (עבור ניהול ההשקעות) ואת ההשקעות הוא יכול לבצע באמצעות חבר בורסה (בית השקעות או בנק) ומערכת מסחר, פשוטה יחסית, דרכה ניתן לבצע את פעולות ההשקעה השונות. כאמור, ניתן גם לסחור דרך הבנק באמצעות פתיחת תיק ניירות ערך, אולם, יודגש כי במרבית המקרים המסחר דרך הבנק כפוף בעלויות ועמלות גבוהות משמעותיות ביחס להשקעה באמצעות חשבון מסחר עצמאי בבתי ההשקעות.
אסטרטגיות ההשקעה המרכזיות
ישנן אסטרטגיות מסחר רבות המתאימות לרמות שונות של משקיעים. אולם, בבסיס כל אסטרטגיה ישנה אחת משתי תפיסות בסיסיות לגבי ההשקעות – הגישה הפסיבית והגישה האקטיבית להשקעות. ניתן כמובן לשלב בין שתי הגישות או לבחור באחת מהן ולהשקיע בהתאם למאפיינים ולעקרונות שלה.
הגישה הפסיבית להשקעות הפכה פופולרית במיוחד בשנים האחרונות. מצדדי הגישה גורסים כי לא ניתן לתזמן את השוק, כלומר, לדעת מתי נכון לקנות או למכור נכסים בשוקי ההון. לכן ההשקעה האידאלית היא החזקה לאורך זמן של מניות או מוצרים סחירים אחרים. הגישה הפסיבית להשקעות מדגישה את חשיבות הפיזור והגיוון בתיק ההשקעות על פני בחירה מסיומת של נכסים מסוימים. בהתאם לגישה זו, מוצרי ההשקעה היעילים והאפקטיביים ביותר הם קרנות סל המספקות למשקיע חשיפה רחבה לעשרות ומאות נכסים בהתאם למדד או להרכב הנכסים אותה הקרן מייצגת. ההשקעה בקרנות סל היא זולה יחסית, פשוטה ויעילה.
הגישה האקטיבית להשקעות מדגישה את העקרון ההפוך מזו של הפסיבית. המשקיעים המחזיקים בתפיסה זו יעדיפו לבחור מניות או נכסים מסוימים על פני פיזור ההשקעה וחשיפה לשוק כולו. הבחירה בנכס כזה או אחר מתבססת על ניתוח של הנתונים הפיננסיים של החברה המועמדת להשקעה, על הסנטימנט בשווקים, נתונים מאקרו-כלכליים ועוד. הרעיון שבבסיס הגישה האקטיבית הוא שהשקעה סלקטיבית בכוחה להשיא תשואה גבוהה מזו של הממוצע בשוק ולכן ישנה חשיבות רבה לחקירה מעמיקה, הבנה כלכלית, צבירת ניסיון בשוק ועוד.
סיכום
מסחר עצמאי הוא אחת הדרכים היעילות להשקיע בחשיפה לשוקי ההון במטרה להגדיל את ההון העצמי ולשפר את רמת החיים. בין אם מדובר בגישה פסיבית או אקטיבית להשקעות, ישנן עוד אסטרטגיות מסחר רבות המתאימות ומבוססות על כל אחת מן הגישות וכל משקיע יכול להשקיע בהתאם למה שמתאים לו. הסטטיסטיקה העמוקה והשיח הפורה ברשתות החברתיות עשוי אף הוא לסייע למשקיע ללמוד, ולהתחיל להשקיע, החל בסכומי כסף קטנים ועד לסכומים גדולים.
אין לראות באמור ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות