סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

עיצוב פנים לחנויות מזון: 6 דגשים שכדאי להכיר

בית קפה, מאפייה, מסעדה, פאב או מרכול: לכל אחד מהם אנו נכנסים עם ציפייה לחוויה עשירה ובטן מלאה (גם אם את המצרכים נקנה ונכין בבית). מה האתגרים בעיצוב מנצח של חנות מזון? במאמר זה תמצאו שישה דגשים שחשוב שתכירו.

אדם שנכנס לחנות מזון "טועם" עם העיניים וחווה בצורה בלתי אמצעית ועל פי רוב, מתחת לרף המודע, את האווירה ואת המסר שהחנות רוצה להעביר. "עצם הרעיון של גיבוש קונספט עיצובי בא לתת מהות וצורה מודעת ומכוונת לאווירה ולמסר שייווצר בחנות ולכן זו התחנה הראשונה בעיצוב פנים לחנויות מזון" מסבירה לנו אלונה – אדריכלית ומעצבת פנים מ"סטודיו 180"
כמה שאלות שחשוב לשאול בתהליך האפיון:
  • מה "הסיפור" של החנות? למה צריך אחת כזו בעולם?
  • מי האנשים שהכי ייהנו להיכנס לחנות ולרכוש בה מוצרי מזון? (במילים אחרות, בשביל מי החנות הזו קמה)
  • מי האנשים שבסבירות הכי גבוהה ימליצו לחברים שלהם להגיע לחנות? (ברגע שהבנו איך עובד השיווק מפה לאוזן בחנות, זה נותן לנו את הבסיס להצליח בכל ערוץ שיווקי אחר).
1 צפייה בגלריה
עיצוב פנים לחנויות מזון: 6 דגשים שכדאי להכיר
עיצוב פנים לחנויות מזון: 6 דגשים שכדאי להכיר
עיצוב פנים לחנויות מזון: 6 דגשים שכדאי להכיר
(FREEPIK)
חוויה חושנית
"כבדו את החושים" זהו החוק הראשון בחנויות מזון. אוכל נוגע לנו בנימים העמוקים של הנפש. עיצוב חנות המזון חייב לקחת בחשבון כל אחד ואחד מהחושים:
  • מה הלקוחות יראו? איזו מין צבעוניות תשרת בצורה הטובה ביותר את הקונספט ואת סיפור המותג?
  • מה הלקוחות יריחו? בהקשר של מזון, ריח הוא אחד האלמנטים המשמעותיים ביותר בחוויה. היזכרו בפעם האחרונה בה התענגתם על ריח המאפים הטריים בשעה שעברתם על יד מאפייה בשעת בוקר מוקדמת. או הניחוח החזק של פולי קפה בבית הקפה האהוב עליכם. הסירו את הריח מהחוויה ואיבדתם משהו יקר ערך ביותר.
  • מה הלקוחות ישמעו? ולא מדובר רק על הפלייליסט. לכל מקום יש את המנגינה הייחודית לו. הסאונד של מכונת חיתוך הגבינות. מכונת הקפה. צליל שיחתם של העובדים. חוש השמיעה הוא חלק חשוב מחווית הצריכה בחנות מזון, וכל תכנית עיצוב חכמה ומוקפדת תדאג לנעימות והרמוניה בצליל של המקום.
  • מה הלקוחות יטעמו? כמובן שחשוב מאוד איכות האוכל המוגש. בנוסף, אחד מאמצעי קידום המכירות האפקטיביים ביותר הוא דוכן הטעימות של מוצר חדש. בעת עיצוב חנות המזון, כדאי לשקול מקום מיוחד עבור דוכן הטעימות, ובמידת האפשר להעניק לו צבעוניות שונה.
מסע הלקוח
עיצוב חנות המזון יבחן את הדרך שלקוח מסוים, ועדיף כמה סוגי לקוחות, יעשו במהלך שהותם בחנות.
כולם כמובן נכנסים דרך הכניסה (ויש חנויות עם יותר מכניסה אחת), אולם מאותה תחנה יש פיצול אפשרי לכמה כיוונים. הרעיון העיצובי הוא לאפשר ללקוחות חוויה של רציפות בעת מילוי עגלת הקניות שלהם. גם כאן, כדאי לצאת מתוך מחשבה על טיפוס הלקוח העיקרי או המרכזי של המקום, או כמה סוגים של לקוחות מרכזיים. מהי הדרך שתהיה עבורם נעימה וקוהרנטית מחד, ומאידך שלא יפספסו הזדמנות להיחשף להצעות חדשות עבור מוצרים שהם לא מכירים או לא מכירים במידה מספקת.
היקף הדיאלוג
עולם המזון הוא עולם עשיר ומורכב. בכל שבוע מתפרסמים מחקרים חדשים על סוגי מזון ועל התועלת הבריאותית בצריכתכם. במידה וחנות המזון שלכם מעוניינת להעשיר את הידע של הלקוחות (ושל העובדים) ולהעניק להם תוכן בעל ערך שעשוי להגדיל את ערך הקנייה שלהם, ואולי אפילו להפוך אותם ללקוחות מרוצים ונאמנים, כדאי להקדיש זמן לנושא הדיאלוג בין החנות ועובדיה, לבין הלקוחות:
  • שילוט: מעבר לשילוט ההכוונה הסטנדרטי, ניתן להוסיף טקסטים מאירי עיניים בשפה תמציתית אודות מוצר או סוג מזון כלשהו. הטקסטים עשויים להיות בעלי ערך מעשי או חווייתי, כגון ביטויים מעוררי השראה.
  • הדרכה: ניתן להכשיר אחד או יותר מעובדי החנות להעניק ייעוץ ללקוחות המעוניינים בכך. מניסיון, דבר זה מעניק טעם אחר לחוויית הלקוחות, וערך מוסף עבורם.
הצעות מיוחדות
אחת מהדרכים של חנות מזון לגוון ולייצר תנועה דינמית במרחב היא בהצעות המיוחדות. זה יכול להיות יצירה של "באנדל" הכורך יחדיו מספר מוצרים לערכה אחת, או בפרסום למוצר חדש, או בדגש ייחודי הניתן למוצר קיים. במסגרת התכנית העיצובית כדאי להקדיש מחשבה כיצד להקים בקלות ובמהירות מרחבים להצעות מיוחדות, כגון דוכן טעימות וארון מדפים, כוננית או כוורת המעוצבים בצבעוניות המותג.
טריות או לא להיות
משחר ימי האנושות טבוע באדם האהבה והתשוקה למזון טרי. מצד הפחתת הכאב, מזון טרי מקטין את הסיכון בקלקול ומכאן מעניק לנו ביטחון. מצד העונג, מזון טרי הוא "חי" יותר ומעניק לגוף תחושה של חיות וחיוניות. בפשטות, מזון טרי הוא טעים יותר (אם לרגע נשים בצד סוגי מזון שדווקא משביחים עם הזמן, כגון יין וחלק מהגבינות).
כל תכנית עיצוב מוקפדת ומקצועית מנסה להדגיש כמידת האפשר את יתרונות חנות המזון, ובהקשר הזה כדאי לתת את הדעת כיצד להבליט את טריות המזון כיתרון מוחשי עבור הלקוח.
אחת מאסטרטגיות שיווק שניתן לחשוב עליה בהקשר של טריות מזון למשל, ניתן להוסיף שלט עם טקסט שנותן מידע על טריות המזון. ניתן לשלב אלמנט ריחני להדגשת הטריות. יש חנויות מזון שבמסגרת מדיניות החזרת המוצרים שלהן מצאו הזדמנות להדגיש את הטריות "במידה והמזון אינו עומד ברף הטריות הנדרש הינכם מוזמנים להחזיר אלינו ונחליף את המוצר" וכו'.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות