סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

עין יבשה – למה זה קורה? איבחון וטיפול בעיניים יבשות

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מבינים שיש להם בעיה כרונית של עיניים יבשות, זה מציק וזה כואב אך ניתן לטפל בזה לאחר איבחון אצל רופא עיניים מומחה, לכל המידע תמשיכו לקרוא.

עין יבשה היא בעיה נפוצה ולעיתים קרובות כרונית, המתרחשת כאשר הדמעות אינן מבצעות את תפקידן כראוי. עם כל מצמוץ של העפעפיים, דמעות מתפשטות על פני השטח הקדמיים של העין, המכונה קרנית. הדמעות מספקות שימון וסיכוך, מפחיתות את הסיכון לדלקת עיניים, שוטפות חומרים או גופים זרים ושומרות על פני השטח חלקים וצלולים.
עודפי דמעות בעיניים זורמים לתעלות ניקוז הממוקמות בפינות הפנימיות של העפעפיים, המתנקזים לחלק האחורי של האף. ייצור הדמעות יכול להיות בכמות שאינה מספקת ואיכות הדמעות עלולה להיות ירודה. חוסר יציבות בדק הדמעות מוביל לנזק ופגיעה בפני שטח העין, במיוחד אם מתרחש למשך פרק זמן ארוך.
עיניים יבשות גורמות לתחושת אי נוחות והמטופל עלול לסבול מתחושות עקצוץ, גרד או שריפה בעיניים. יובש בעיניים יכול להחמיר בסיטואציות מסוימות כמו בעת שהייה בחדר ממוזג, תוך כדי רכיבה על אופניים או לאחר התבוננות ממושכת במסכים.
טיפולים בעיניים יבשות יכולים לעזור להשיב את תחושת הנוחות בעיניים והם כוללים טיפולים בשורש הבעיה שהביאה ליובש יחד עם טיפול סימפטומטי. טיפולים אלה יכולים לכלול שינוי באורח החיים ושימוש בתחליפי דמעות.
1 צפייה בגלריה
איבחון וטיפול בעיניים יבשות
איבחון וטיפול בעיניים יבשות
איבחון וטיפול בעיניים יבשות
(Shutterstock)
מהן הסיבות לעיניים יבשות?
סרט הדמעות שלנו מורכב משלוש שכבות: שכבה שומנית, שכבה מימית ושכבת מוצין. שילוב זה שומר על פני שטח העיניים משומנות, חלקות וצלולות. בעיות בכל אחת משכבות אלה צפויות לפגוע בתפקוד הדמעות ולהביא ליובש בעיניים.
הסיבות לתפקוד לקוי של סרט הדמעות הן רבות וכוללות שינויים הורמונליים, מחלות אוטואימוניות, דלקת כרונית בעפעפיים (בלפריטיס), מחלת עיניים אלרגית ועוד. כאמור, על מנת שלא יהיו מספיק דמעות צריכה להיות פגיעה באיזון שבין ייצור הדמעות לבין הפינוי שלהן.
ירידה בייצור הדמעות
קיימות סיבות נפוצות לירידה בייצור הדמעות, הכוללות: הזדקנות, מצבים רפואיים שונים כמו תסמונת סיוגרן ומחלות אוטואימוניות שונות, מחלת עיניים אלרגית, בעיות בתפקוד בלוטת התריס וחסר בוויטמין A. גם שימוש בתרופות מסוימות (אנטי- היסטמינים, טיפול הורמונלי חליפי, נוגדי דיכאון, תרופות לטיפול ביתר לחץ דם ועוד) יכול להפחית את ייצור הדמעות.
חוסר רגישות תחושתית בקרנית יכול להיגרם עקב שימוש תדיר בעדשות מגע או להופיע לאחר ניתוח לייזר בעיניים , דבר שיכול להפחית את ייצור הדמעות, אך במקרים רבים מדובר בתהליך זמני וחולף.
אידוי דמעות מוגבר
השכבה השומנית של הדמעות מיוצרת על ידי בלוטות שנקראות בלוטות מייבומיאן הממוקמות בקצה העפעפיים. בלוטות אלו נוטות להיחסם יותר בגיל מבוגר, בקרב נשים או כשברקע מחלות עור כמו רוזצאה, אך חסימתן יכולה להופיע ללא כל גורם סיכון מוקדם ידוע.
סיבות נפוצות לאידוי מוגבר של דמעות כוללות בלפריטיס (דלקת עפעפיים), מצמוץ בתדירות נמוכה (למשל במחלת פרקינסון או בעת בהייה ממושכת במסכים), עפעפיים הפונים כלי חוץ (אקטרופיון) או כלפי פנים (אנטרופיון). גם תנאים סביבתיים כמו חשיפה לעשן, רוח ואקלים יבש עלולים להגביר את אידוי הדמעות ולגרום לתסמיני עיניים יבשות.
סימפטומים בדרך כלל יופיעו בשתי העיניים ועשויים לכלול
תחושת צריבה או גרד בעיניים, רגישות לאור, אדמומיות בעיניים, תחושת גוף זר או אי נוחות, קושי בהרכבת עדשות מגע, טשטוש ראייה, דמעת מוגברת (תגובת הגוף ליובש, בניסיון לייצר עודף דמעות כפיצוי) והתעייפות של העיניים.
כיצד מאבחנים עין יבשה?
עין יבשה יכולה להיות מאובחנת במהלך בדיקת עיניים שגרתית, ובמידה ועולה חשד ליובש יושם דגש בבדיקה על הערכת כמות ואיכות הדמעות המיוצרות. רופא העיניים צפוי לתשאל בנוגע לתסמינים ולסימפטומים עליהם מתלונן המטופל, בנוגע לרקע והיסטוריה רפואית כללית ועינית, תרופות קבועות או חדשות, חשיפה לגורמים סביבתיים ואורחות חיים שיכולים להציב את המטופל בסיכון לפתח עין יבשה.
לאחר האנמנזה ימשיך רופא העיניים בבדיקה חיצונית של העין הכוללת את מבנה ותקינות העפעפיים ודינמיקת המצמוץ. כמו כן תוערך הקרנית, עליה יכולים להופיע סימנים שונים המרמזים על יובש. ניתן להשתמש בצביעות מיוחדות שצובעות את הדמעות ומאפשרות לעקוב אחר זרימת וניקוז הדמעות ובנוסף צובעים ומדגישים שינויים על פני שטח העין.
סיבוכים של עין יבשה
אמנם עין יבשה היא בעיה שכיחה שלרוב מסתכמת באי נוחות והפרעה באורח החיים אך במקרים מסויימים כאשר המצב אינו מטופל עלולים להתפתח סיבוכים:
דלקות עיניים – אחד מתפקידי הדמעות הוא הגנה על העין מפני זיהומי. כאשר אין מספיק דמעות הסיכון לזיהום בעין עולה.
פגיעה בפני שטח העין – תפקיד נוסף של הדמעות הוא סיכוך. ללא סיכוך העפעף עלול להביא לשחיקה של משטח הקרנית עד כדי כיבים ואף אובדן ראייה במקרים חמורים.
טיפול בעין יבשה
טיפולים לעיניים יבשות נועדו להחזיר או לשמר את כמות הדמעות בעין על מנת למזער את היובש ואת תחושת אי הנוחות הנלווית, לשמור על בריאות העיניים ועל אורח החיים של המטופל ולמנוע התפתחות סיבוכים. הגישות העיקריות בניהול עיניים יבשות כוללות הוספת תחליפי דמעות , שימור הדמעות הקיימות, הגברת ייצור הדמעות וטיפול בדלקת עפעפיים (בלפריטיס).
דמעות מלאכותיות – לעיתים קרובות ניתן לנהל מקרים קלים של יובש בעיניים על ידי תמיסות דמעות מלאכותיות ללא צורך במרשם. ניתן להשתמש בהן לעיתים תכופות ולפי הצורך והן יכולות לסייע ולטפל באופן מיידי בחוסר הנוחות שנגרמת על ידי היובש. חשוב לציין שמומלץ להשתמש בדמעות מלאכותיות שאינן מכילות חומרים משמרים אשר עלולים לגרות ולהזיק לעיניים בשימוש רב ולאורך זמן. כמו כן ניתן להיעזר בג'ל לסיכוך העין, בעל פעילות אינטנסיבית וארוכת טווח יותר. מכיוון שנותר זמן רב יותר על פני שטח העין הג'ל עלול לגרום לטשטוש ראייה זמני , ולכן מומלץ לשימוש בעיקר לפני השינה.
שימור הדמעות בעיניים – הארכת משך הימצאות הדמעות הטבעיות בעיניים יכולה להפחית את הסימפטומים של עיניים יבשות. זה יכול להיעשות על ידי חסימת צינורות הדמעות שדרכם הדמעות מתנקזות. ניתן לחסום את תעלות הדמעות על ידי פלאגים זעירים מסיליקון אותם מניחים באופן לא פולשני במרפאה, במהירות ובקלות, וניתן להסירם במידת הצורך. במקרים חמורים יותר ניתן לבצע הליך כירורגי לסגירה לצמיתות של צינורות הדמעות.
הגברת ייצור הדמעות – רופא העיניים יכול לרשום טיפות עיניים המגבירות את ייצור הדמעות, וניתן ליטול תוסף תזונה של אומגה 3 שעשויה גם היא לעזור לייצור מוגבר.
טיפול בבלפריטיס (דלקת עפעפיים) – כאמור חסימת בלוטות השומן פוגעת ברכיב השומני של הדמעות לו תפקיד חשוב במניעת אידוי מהיר שלהן. על מנת לטפל בבלפריטיס חשוב להקפיד על ניקוי עפעפיים יום יומי על ידי מגבונים ייעודיים וביצוע קומפרסים חמים לעיניים.
מניעה - שינוי באורח החיים
גורמים רבים תוארו כבעלי חלק במחלת עין יבשה ושינויים בהם יכולים לסייע בהגנה על העין ולהפחית את תחושת היובש. לדוגמא, תרופות שונות יכולות לגרום ליובש בעיניים. על ידי התייעצות עם הרופא המטפל ניתן לנסות ולמצוא חלופה לתרופה אחרת אך חשוב לזכור שאין לבצע שינויים בטיפול התרופתי ללא היוועצות ברופא.
כמו כן הימנעות מרוח, עשן ומיזוג אויר, הגבלת זמן המסכים וביצוע הפסקות יזומות בכל פרק זמן מוגדר לצורך מנוחת העיניים. הרכבת משקפי שמש בעת שהיה בחוץ, הפסקת עישון, שתיית מים מרובה (8-10 כוסות ביום) ושינה מספקת , כל הנ"ל יכולים לסייע ולשפר מצב של עין יבשה.
רוצים לקבל מידע נוסף?
ניתן גם ליצור קשר במייל
או להתקשר למספר טלפון 03-3035030

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות