סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ו שר הביטחון יואב גלנט מסיבת עיתונאים 26.12.23
סמוטריץ' וגלנט (צילום מסך)

גלנט נגד סמוטריץ': "הוועדה לבחינת תקציב הביטחון - פוליטית"

שר האוצר עצר אתמול את קידום העסקה לרכישת שתי טייסות ב-35 מיליארד שקל, בטענה כי יש להקים קודם לכן את הוועדה לבחינת תקציב הביטחון. השר גלנט, החושש כי הוועדה תתמקד בכשלי הצבא ב-7.10, אמר היום כי "רק גורם מקצועי יבחן את תפיסת הביטחון"

"מדובר בוועדת חקירה פוליטית במסווה של ועדה מקצועית. שמים אנשים פוליטיים לדון בנושאים מקצועיים שחורגים מהסמכות. רק גורם מקצועי יבחן את תפיסת הביטחון" - כך אמר שר הביטחון יואב גלנט בדיון בוועדת חוץ וביטחון שהתקיים היום בנוגע להקמת ועדה לבחינת תקציב הביטחון. דברי גלנט בדיון מהווים תגובה לדברים שאמר אתמול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולפיהם "משרד הביטחון מסכל את הקמת הוועדה".
סמוטריץ' הטיל אתמול וטו על בקשת משרד הביטחון לכנס את ועדת השרים לענייני הצטיידות לצורך רכישת שתי טייסות בהיקף של 35 מיליארד שקל. שר האוצר מודה במכתב כי העסקה כבר סוכמה עקרונית לפני שנים, אך לדבריו, אין לקדם אותה מבלי שהוועדה הציבורית תוקם. עוד אמר כי ביצוע עסקאות רכש ענקיות מבלי שהוועדה קמה מהווה ניסיון "לקבוע עובדות בשטח, ולמנוע את הקמת הוועדה".
לדברי גלנט – ובהתבסס על שיחות עם מקורבים – המנדט הנוכחי של הוועדה וזהות חלק מחבריה עשויים להביא לכך שהיא תתמקד בכשלים המבצעיים של הצבא ב-7.10, ותסייע לממשלה ולעומד בראשה במאמציהם להסיר מעליהם את האחריות ולהעבירה לדרג הצבאי-מבצעי.
לפי הערכות, הביקורת של גלנט מופנית כלפי הכוונה למנות את האלופים במיל' יעקב עמידרור ויפתח רון-טל ואת תא"ל במיל' אפי איתם לחברים בוועדה. נציגי משרד הביטחון בוועדה צפויים להיות היועץ הכלכלי לרמטכ"ל לשעבר תא"ל מהרן פרוזנפר, ומפקד חיל האויר לשעבר, האלוף עמיקם נורקין.
גם אם יש ממש בדברי גלנט, נראה כי ההימנעות מהקמת הוועדה נובעת גם מהאינטרס התקציבי של אנשי משרד הביטחון וצה"ל. אינטרס זה מכתיב דחייה של הוועדה, ו"קביעת עובדות בשטח".
את ניסוח כתב המינוי של הוועדה מקדמת המועצה לביטחון לאומי בראשות צחי הנגבי, כתב המינוי נשלח למשרדי האוצר, הביטחון, וראש הממשלה והצדדים מתדיינים עליו. על אף שהנוסחים לא פורסמו, הרי שממכתבו של סמוטריץ' אתמול ניתן להבין את עמדת משרד האוצר בנוגע להיקף הדיונים בוועדה.
שר האוצר כתב כי "המלחמה מערערת הנחות יסוד רבות בתפיסת הביטחון, בתרחישי הייחוס, במענים הנדרשים בבניין הכוח, סדרי כוחות, התעצמות... ולכן נדרשים תיקוף או תיקון הנחות היסוד וקביעת עקרונות וסדרי עדיפויות עדכניים". כלומר, על אף שסמוטריץ' לא כותב כי יתקיים דיון בכשלי ה-7.10, התפישה המרחיבה שהוא מציג נתפשת בעיני גלנט – לכל הפחות בהופעתו היום בוועדת חוץ וביטחון – כפוטנציאל לדיון בעל משמעויות פוליטיות.
סמוטריץ' צייץ בתגובה לדבריו של גלנט בוועדת חוץ וביטחון: "ידידי שר הביטחון, אחרי הכשל הנוראי ב-7.10, דיון מקצועי וחשיבה מחדש על בניין הכוח והתעצמות צה״ל לשנים הקרובות זה לא פוליטיקה. זה חיוני ויבטיח שצה"ל ימנע את הטבח הבא וינצח בכל האתגרים הגדולים העומדים לפנינו". שר האוצר נמנע מלהזכיר את הדיון בתפיסת הביטחון ובתרחישי הייחוס - נקודות המחלוקת בין האוצר לבין משרד הביטחון.