סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

רגע לפני שהכל עולה באש - כך תשמרו על ביתכם מפני שריפות

ימי החורף נושאים עמם גשמי ברכה, אך גם מביאים עמם גל של שריפות שאת חלקן הגדול אפשר למנוע. מהם הגורמים המרכזיים לשריפות בבתים (בחורף ובכל עונות השנה), ואיך אפשר להקטין את הסיכון להתרחשותן?

מידי שנה מתרחשות בישראל כ- 50,000 שריפות: עפי נתוני רשות הכבאות, כשליש מהן (יותר מ- 10,000 שריפות) מתרחשות בתוך הבתים. בימי החורף הסיכון לשריפות עולה בעקבות השהות הרבה בבתים והקור – שמובילים לשימוש גובר באמצעי חימום. וזה לא הכול: בין השנים 2012-2021 מתו 26 ילדים כתוצאה משימוש באמצעי חימום שהתלקחו או שהובילו להרעלת פחמן, עפ"י נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים.
מהם הגורמים המרכזיים לשריפות בבתים? ישנן מגוון סיבות, שבהן שימוש לא נכון במכשירי חשמל, מכשירים תקולים, התנהלות לא זהירה, שכחה של מכשירי חשמל דולקים או רשלנות. גם התקנה ע"י מתקין לא מורשה יכולה להגדיל את הסיכוי לתקלה שתוביל לשריפה.
2 צפייה בגלריה
איזה פעולות יכולות למנוע שריפה בבית?
איזה פעולות יכולות למנוע שריפה בבית?
איזה פעולות יכולות למנוע שריפה בבית?
(שאטרסטוק)
איזה פעולות יכולות למנוע שריפה בבית?
בשלו בצורה בטוחה – מבשלים אוכל על הגז? הימנעו מהשארת הסירים על אש דולקת ללא השגחה. יש לסגור את הלהבה בסיום הבישול, ולוודא שאין בקרבת הכיריים חומרים דליקים. חשוב להרחיק חומרים דליקים גם מנרות או קומקום חשמלי, ולהניח אותם אך ורק על משטח השיש.
רכשו מוצרים בעלי תו תקן – ממוצרי חשמל שעומדים בתו תקן מטעם מכון התקנים הישראלי ועד ריהוט שמשלב חומרים מעכבי בעירה, להם יכול להיות תפקיד חשוב במקרה שפורצת שריפה.
גלו ערנות – תקלות מסוכנות במכשירי חשמל, שיכולות לגרום לדליקה, מלוות במקרים רבים בסימני אזהרה מקדימים. לכן, חשוב לגלות ערנות לסימנים כמו שינוי בצבעו של השקע החשמלי, ריחות לא נעימים שעולים מהמכשיר, תאורה מהבהבת ותחושת עקצוץ בעת מגע עם המכשיר החשמלי.
השתמשו במכשירי חשמל בצורה בטוחה – יש להימנע מהשארת מכשירי חשמל כמו מפזר חום ללא שימוש, במיוחד בחדרים סגורים. סיימתם להטעין את הטלפון הסלולרי? הקפידו להוציא את המטען מהשקע. בזמן השימוש, חשוב להרחיק את מוצרי החשמל מהריהוט ומכל חומר דליק אחר.
וודאו שהשקעים בטוחים – התקנת שקע מגן מים בחדרים רטובים, אמורה למנוע חדירת מים ואדים שיכולים לגרום לקצרים. ואם כבר מגנים על השקעים: במידה שיש בבית ילדים קטנים מומלץ להתקין מגן שקע, שימנע מהם לבוא עם השקע במגע מסוכן.
מעשנים? יש להימנע מעישון בסמוך לחומרים דליקים. בנוסף, חשוב להימנע מעישון על המיטה או הכורסא מחשש להירדמות. יש לוודא שכיביתם היטב את הסיגריה במאפרה, ולהימנע מהשלכתה לסל עם ניירות או חומרים דליקים. בנוסף, חשוב להרחיק מצתים וגפרורים מהישג היד של ילדים.
פרצה אש? אמצעים לגילוי מהיר והתמודדות יעילה
לצד הקפדה על כללי הזהירות המתבקשים, חשוב להצטייד בשלושה אמצעים שיכולים לסייע באיתור ובהתמודדות עם שריפה:
התקנת גלאי עשן – הגלאי מתריע על התפתחות אפשרית של שריפה, ויכול לסייע לכם לפעול לצורך כיבוי שלה או הימלטות מהירה. התקנת גלאי עשן מחויבת עפ"י חוק בבניינים חדשים בלבד, ולא בבניינים ישנים. במידת הצורך אפשר לקנות גלאי עשן בכל חנות לחומרי בניין, ולהתקינם באופן עצמאי בחדרים ובמבואה. כדי לוודא שהם יעבדו ברגע האמת, חשוב לבדוק את תקינותם פעמיים בשנה.
רכישת מטף כיבוי אש – בחלק מהבניינים יש מטפים בחללים המשותפים, למשל בחדר המדרגות או חדרי השירות, אך מומלץ שיהיה מטף כיבוי גם בבית. הימצאותו של המטף במקום נגיש בתוך הבית יכולה להיות קריטית, מכיוון שכאשר פורצת שריפה כל דקה יכולה להיות משמעותית.
התקנת מנעול פרפר בדלת הכניסה לבית – מנעול פרפר מאפשר הימלטות מהירה בעת שריפה: אין צורך להכניס מפתח לצילינדר כדי לפתוח את הדלת, מה שיכול להיות קריטי בעתות של לחץ שבהם לא מוצאים את המפתח.
2 צפייה בגלריה
כך תשמרו על ביתכם מפני שריפות
כך תשמרו על ביתכם מפני שריפות
כך תשמרו על ביתכם מפני שריפות
(pixabay )
ואם השריפה כבר גרמה לנזק?
הפעולות שסקרנו נועדו לצמצם למינימום האפשרי את הסיכוי להתרחשות שריפה, ולחילופין לספק כלים להתמודדות מיטבית במידה שהיא כבר פרצה. במקרה שפרצה שריפה, הכי חשוב לוודא שאף אחד לא נפגע. אך מה עושים כדי להגן מראש מפני תרחיש של שריפה שתסב נזקים כבדים לדירה? רוכשים מראש פוליסת ביטוח דירה – הכוונה היא לביטוח מבנה וביטוח תכולה שנועדו להגן על הבית מפני מגוון רחב של סיכונים, שבהם נזקי אש ושריפה: ביטוח מבנה נועד לכסות את המבנה וחלקיו, בעוד ביטוח תכולה מכסה רכוש שאינו חלק מהמבנה. ביטוח הדירה של הפניקס מעניק מקסימום הגנה על הדירה, כולל מגוון הרחבות בהתאמה אישית – והכול במחירים משתלמים.
ביתנו הוא מבצרינו. ביצוע הפעולות הנחוצות יאפשר לנו להגן עליו מפני שריפה או לפחות להתמודד איתה ועם נזקיה בצורה הטובה ביותר, בתקופת החורף ובעצם בכל יום בשנה.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות