$
ראש השנה 2015
איך זה עובד באמת ראש השנה גג כתבה

החוליות החזקות

מסע בעקבות האנשים החרוצים, היצירתיים והנחושים שמחזיקים את הכלכלה הישראלית, בניסיון להבין את המנגנונים שמעוותים את פועלם

נעמה סיקולר 08:2113.09.15

מאחורי כל החלטה כלכלית, עסקה פיננסית או שירות שאנו רוכשים מסתתרת שרשרת שלמה של אינטרסים - כלכליים חברתיים ופוליטיים

 

לפני חודשיים ניסיתי למכור את המכונית שלי. כל מי שראה את מודעת ה"למכירה" שהדבקתי על היונדאי ששירתה אותי נאמנה ארבע שנים, שאל אותי אם נפלתי על הראש. למה נראה לך שתצליחי למכור, שאלו אותי, ולמה את בכלל נכנסת לזה במקום ללכת לסוכנות הרכב הקרובה ולעשות טרייד־אין באמצעות הלוואה למכונית חדשה. הרי ממילא אף אחד לא יקנה ממך, בטח לא במחיר מחירון. בימים שלאחר מכן שמתי לב שבאמת לכולם יש מכוניות חדשות. לפחות זה הרושם מנסיעה בכביש.

 

לכתבות הפרויקט מהשטח:

 

למה כולם מסכימים להיכנס ללופ

 

מאיפה יש לכל האנשים האלה כסף למכונית חדשה? ברור שאין להם. אז למה כולם מסכימים להיכנס ללופ של הלוואות עתק לרכישת מכונית חדשה, שערכה רק יורד? ובכן, מישהו שכנע אותם שכדאי להם. אבל האם יש להם באמת ברירה?

 

כך נולד הפרויקט "איך זה עובד באמת" של "כלכליסט". רצינו להבין כיצד נולדו המנגנונים שקובעים כמה תעלה לנו מכונית ואיך נקנה אותה; כמה זמן תארך בניית דירה ואיך זה קשור למי שבונה אותה; כמה שעות נמתין בתור במיון ולמה זה קשור למדיניות התקצוב הממשלתית.

 

פועלי בניין בתל אביב פועלי בניין בתל אביב צילום: עמית שעל

 

כי החיים שלנו מורכבים מאינספור החלטות כלכליות, חלקן קטנות ויום יומיות, חלקן משמעותיות הרבה יותר. אבל מאחורי כל החלטה כלכלית, עסקה פיננסית או שירות שאנחנו רוכשים מהמדינה מסתתרת שרשרת שלמה של אינטרסים - כלכליים, חברתיים ופוליטיים. לרוב אנחנו נתקלים רק בגורם האחרון בשרשרת, זה שמוכר לנו את המוצר או השירות. אלא שמאחוריו מסתתרת שרשרת ערך ארוכה, חוקים, תקנות וכוחות שוק שמשפיעים על המוצר הסופי ועל מחירו לא פחות מהספק האחרון. לפחות חלק מהם ננסה לחשוף בעמודים הבאים.

 

ארבע שנים אחרי המחאה החברתית יצאו כתבי "כלכליסט" לשטח, אל יורם מאירי מגדל האגסים מראש פינה שמתפרנס בקושי למרות שהאגסים שלו נמכרים ב־11.5 שקל לקילו בסופרמרקט; אל רחל אברהם הגננת מבני ברק שמטפלת בילדים של משפחות מוחלשות ובעצמה חוששת באופן מתמיד מעתידה הכלכלי; אל ארנון אושרי ברפת בכפר ויתקין שחולק את רווחיו עם המדינה; וגם לחניון של חברת ליסינג שאליו מתנקזים המוני נהגים יום אחרי יום כדי לצאת ממנו עם רכב "יד ראשונה" פלוס הלוואה כבירה.

 

אין שורה תחתונה פשוטה

 

המסע הזה אינו מספק שורה תחתונה פשוטה. אין "רשע" אחד שאחראי ליוקר המחיה ואין כשל בודד שאותו צריך לתקן. המסע אכן מגלה אינספור עיוותים חוקיים, מימוניים וממשלתיים, אבל הוא בעיקר חושף סיפורים נפלאים ומרחיבי לב על אנשים חרוצים, יצירתיים ונחושים שמרכיבים את החברה ואת הכלכלה הישראלית, ומצליחים להפוך אותה בסופו של יום לדבר המופלא שהיא.

 

ככה זה עובד באמת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x