$
חסויות וזכויות שידור

החקירה נגד פיפ"א חושפת את "חברות שיווק הספורט"

החקירה של משרד המשפטים האמריקאי נגד פיפ"א, מפנה זרקור לתפקיד המרכזי שמשחקות חברות השיווק בזירת הספורט העולמית

שירות כלכליסט 13:2331.05.15

החקירה של משרד המשפטים האמריקאי נגד פיפ"א, מפנה זרקור לתפקיד המרכזי שמשחקות חברות השיווק בזירת הספורט העולמית.

 

החברות הללו פועלות כמו סוכנויות ניהול של אמנים: הן עובדות עם הספורטאים, הקבוצות וההתאחדויות כדי להשיג חוזי ספונסרשיפ ופרסום. בחלק מהמקרים הן קונות ומוכרות מחדש זכויות שידור וזכויות מכירת מרצ'נדייז. השמות הגדולים בארה"ב כוללים את IMG, שנרכשה בשנה שעברה על ידי סוכנות האמנים וויליאם מוריס, וליפרפילד ספורטס.

 

 

ספונסרשיפ של קוקה קולה בגמר המונדיאל. אי אפשר לוותר ספונסרשיפ של קוקה קולה בגמר המונדיאל. אי אפשר לוותר צילום: איי אף פי

 

 ארבע ליגות הספורט העיקריות בארה"ב: ליגת הכדורסל (NBA), ליגת הפוטבול (NFL), ליגת הבייסבול (MKB) וליגת ההוקי (NHL), מוכרות את זכויות השידור שלהן ישירות לערוצי השידור. אולם עבור אירועי ספורט רבים אחרים, מפוטבול מכללות ועד לטורנירי הכדורגל, סוכנויות צד שלישי הן אלו שלרוב מנהלות את מכירת ורכישת זכויות השידור והשיווק.

 

ההאשמות של משרד המשפטים נגד אחת מהחברות הללו – טראפיק ספורטס ממיאמי, שהחברה האם שלה טראפיק גרופ רשומה בסאו פאולו, ברזיל, מדגימה את הפוטנציאל לשחיתות.

 

מרבית המומחים מזהירים כי מלבד פיפ"א, שחיתות מסוג זה אינה נפוצה בארה"ב. העבירות הפליליות קורות לעיתים קרובות יותר כשחברות צד שלישי רוכשות את הזכויות במדינות קטנות יותר וכשהפיקוח הממשלתי אינו מהודק.

 

 

עסקאות מסוג זה לרוב מתנהלות בצורה כזו: חברת השיווק תשלם סכום קבוע לרכישת זכויות לאירוע ספורט. בשלב הבא החברה תנסה למכור את הזכויות הללו ברווח לתאגידים או ערוצי שידור.

 

"אם אני מכללה שיש לה קבוצת כדורגל, אני לא צריך למכור חוזי ספונסרשיפ או להפיק שידור רדיו – הוצאתי את כל זה למיקור חוץ", אומר ג'ים אנדרוז, סגן נשיא בכיר בחברת מחקר הספונסרשיפ IEG.

 

במקרה של טראפיק, הרשויות גורסות שהמנהלים שילמו לבכירי פיפ"א שוחד והטבות הנאה כדי להבטיח שטראפיק תרכוש את זכויות השיווק והשידור הנלוות לטורנירי כדורגל ולפדרציות הכדורגל בארה"ב ובמדינות אחרות באזור CONCACAF (צפון אמריקה, מרכז אמריקה ושל מדינות האיים הקריביים), שהיא שייכת לפיפ"א.

 

לדוגמה, לפי כתב האישום, מנהל בטראפיק שילם לנשיא פדרציית הכדורגל של ונצואלה שוחד של 1 מיליון דולר ב-2007 כדי להבטיח שהחברה תחזיק בזכויות השידור וחוזי הספונסרשיפ לקופה אמריקה, שבאותה שנה אירחה ונצואלה.

 

בכתב האישום נטען כי בשנות ה-90 כשהכדורגל הלך וצבר פופולאריות בארה"ב והשווי של הזכויות למשחקים עלו, המזימה התרחבה. "לאורך זמן, כל הטורנירים המרכזיים האלה הפכן להיות הרבה יותר משתלמים", מוסיף אנדרוז. "הקהל גדל, ואפשר לשדר לקהל בינלאומי בצורה קלה יותר מכפי שהיה לפני 20 שנה. פירוש הדבר שאפשר להרוויח יותר כסף".

 

מכתב האישום עולה כי טראפיק היא אחת מכמה סוכנויות שיווק ספורט המעורבות בשחיתות. חברות נוספות הן פול פליי, Torneos y Competenciasמארגנטינה וסוכנות שיווק שלא זוהתה בשמה מניו ג'רזי.

 

"כשמתחילים להתעסק עם סכומים גדולים של כסף, זה רק טבעי שיותר ויותר אנשים ירצו לקבל נתח", טוען קרלוס אדוארדו סילבה, מרצה לשיווק באוניברסיטת מקנזי בברזיל. "אולם, העסקאות הללו חשופות יותר מכפי שהיו בעבר, וקל יותר לחקור אותן".

 

מייסד טראפיק גרופ, ז'וזה האווילה, הודה באשמה בכמה סעיפי אישום. נשיא החברה בארה"ב אהרון דווידזון, הוא בין האנשים נגדם הוגש כתב אישום. האווילה הסכים לשלם חזרה 151 מיליון דולר, 25 מיליון דולר מתוכם העביר כבר בזמן הקראת כתב האישום.

 

ביום חמישי התמקמו שני מאבטחים בחזית המשרדים של טראפיק בשכונה יוקרתית בסאו פאולו. הם הרחיקו כתבים וצוותי טלוויזיה, ולא אפשרו לאנשים בלי הזמנה להיכנס למקום.

 

החברה לא מסרה תגובה לדיווח.

 

ריקארדו סילבה, שותף מייסד של MP & Silva, סוכנות שיווק ספורט מתחרה שאינה מעורבת בהאשמות, אמר כי זו הייתה משימה מתסכלת להתחרות בטראפיק באמריקה הלטינית. "התחרינו מולם בכמה מכרזים, ותמיד הפסדנו", הוא מספר. "באופן אובייקטיבי הייתה לנו הרגשה שלעולם לא נוכל להתחרות על אירועים כמו ליגת האלופות של CONCACAF.

 

ב-15 שנות הפעילות שלה, החברה שלו מעולם לא זכתה בחוזה שידור או רישוי אחד מ- CONCACAF או מקונפדרציית הכדורגל של דרום אמריקה, זאת בעוד שהיא זכתה בחוזים מפדרציות באסיה, באירופה ובמזרח התיכון, מדגיש סילבה.

 

"כולם ידעו שיש יחסים מועדפים בין CONCACAF וטראפיק, ובין הקונפדרציה של דרום אמריקה ופול פליי", הוסיף סילבה. "האם מערכת היחסים הזו הייתה מבוססת על אמון או על משהו אחר, איני יכול לדעת. אך זה היה ברור שאי אפשר היה להתחרות בהם".

 

עם זאת, קארי לקרום, מנהלת המרכז למנהיגות בספורט באוניברסיטת וירג'יניה קומונוולת', מציינת כי על אף שמכתב האישום נראה שהשוחד וטובות ההנאה היו נפוצים, השחיתות אינה פושה בתעשיית שיווק הספורט בארה"ב. "זה לא משהו שאנחנו נתקלים בו לעיתים קרובות", היא אומרת. "מוציאים אנשים לארוחות יקרות, אך זה לא מגיע לכדי הענקת שוחד".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x