האם הספונסרים של פיפ"א יפעלו לשינוי הארגון?
קוקה קולה, מקדונלד'ס וספונסריות נוספות של המונדיאל מפעילות לחץ על ארגון הכדורגל לפתור את שערוריית השחיתות בעקבות המעצר של בכירים בארגון
קוקה קולה, מקדונלד'ס וספונסריות נוספות של המונדיאל מפעילות לחץ על פיפ"א לפתור את שערוריית השחיתות בעקבות המעצר של בכירים בארגון.
- את פיפ"א צריך לפרק ולהרכיב מחדש
- הפשיטה של ה־FBI עשויה לסיים את העריצות של נשיא פיפ"א
- בפיפ"א מתעקשים: "אנחנו הקורבן, הנשיא בלאטר אינו מעורב"
בעוד שאף אחת מהספונסריות המרכזיות לא איימה לסיים את הקשר עם פיפ"א, כמה מהחברות הביעו חוסר סיפוק מהשערוריה המתמשכת.
במשרד המשפטים האמריקאי מאשימים כי הבכירים קיבלו שוחד וטובות הנאה שנועדו לגרום להם להעניק את זכויות המדיה והשיווק, וכן השפיעו על בחירת המדינה המארחת של מונדיאל 2010.
"השערוריה המתמשכת הזו הכתימה את המשימה והאידיאלים של המונדיאל, והבענו פעם אחר פעם את החשש שלנו מההאשמות החמורות הללו", נמסר בהצהרה שפרסמה קוקה קולה. "אנחנו מצפים שפיפ"א תמשיך לפתור את הנושאים האלה. פיפ"א הצהירה כי תענה לכל הבקשות לקבלת מידע, ואנחנו בטוחים שהיא תמשיך לשתף פעולה עם הרשויות".
עם זאת, עדיין לא ברור אם השערוריה תגרום לספונסריות של המונדיאל לבטל את החוזים לאירוע המתוקשר. לטענתו של קווין אלאווי, מחברת ניתוח תקשורת הספורט Futures Sport & Entertainment, הספונסריות, הכוללות גם את ויזה ואדידס, יכולות גם להחליט כי ההאשמות של משרד המשפטים על "שחיתות מערכתית ומושרשת" לא פוגעות במהימנות של המשחק כפי שקורה בשערוריות הנוגעות לשימוש בסמים מגבירי יכולת.
"שחיתות יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, וחלק מהצורות האלה משפיעות יותר על האוהדים, בייחוד כשהמהימנות של המשחק עצמו בסכנה כפי שקורה בפרשות סמים או הטיות משחקים", הוא אומר. "צורה זו של שחיתות היא ככל הנראה המזיקה ביותר".
הספונסריות הגדולות לא יכולות להסתכן בפגיעה במוניטין שלהן, כך שקרוב לוודאי שיבחנו מחדש את הקשרים שלהן עם פיפ"א. כתבי האישום שהוגשו בארה"ב ביום רביעי מפרטים שני עשורים של הונאה, בעוד שהרשויות בשוויץ חוקרות האשמות להלבנת הון בנוגע לבחירת המדינות המארחות של שני טורנירי המונדיאל הבאים, שיתקיימו ברוסיה ובקטאר.
באתר של פיפ"א רשומות חמש שותפות שיווק עבור מונדיאל 2018 שיתקיים ברוסיה: אדידס, קוקה קולה, ויזה, גזפרום והיונדאי והחברה הבת שלה קיה. מותג הבירה באדוויזר שבבעלות אנהאוזר בוש ומקדונלד'ס משמש גם כן כספונסר של הטורניר.
אדידס "מחויבת לגמרי ליצירת תרבות שמקדמת את הסטנדרטים הגבוהים ביותר של מוסר", מסרה דוברת של החברה, שהוסיפה כי יצרנית ציוד הספורט קוראת לפיפ"א "לבסס את תקנות השקיפות והציות בכל מה שהארגון עושה". דובר של גזפרום במוסקבה אמר כי ההתפתחות הפרשה
לא משפיעה על חוזה הספונסרשייפ של יצרנית הגז הרוסית התקף עד סיום המונדיאל ב-2018.
במאנהאוזר-בוש, יצרנית הבירה הגדולה בעולם, מסרו בתגובה כי הם "עוקבים מקרוב" אחר המצב דרך שיחות עם פיפ"א ומצפים שהיא תפעל בשקיפות ובמוסריות. ממקדונלד'ס ציינו כי הם בקשר עם פיפ"א. ענקית המזון המהיר הוסיפה כי היא מתייחסת "לענייני מוסר ושחיתות ברצינות רבה, והחדשות ממשרד המשפטים האמריקאי מטרידות ביותר".
מהיונדאי וקיה לא נמסרה תגובה, ולא ניתן היה להשיג את ויזה.
חברות משלמות עשרות מיליוני דולרים בשנה עבור הזכות לקשר את השם שלהן עם טורניר הכדורגל המתקיים אחת לארבע שנים והוא אירוע הספורט הפופולארי ביותר בעולם. החשיפה מול כל האוהדים היא טובה מכדי לוותר עליה. "הכדורגל הוא ללא ספק הספורט הפופולארי ביותר בעולם, והמונדיאל הוא האירוע החשוב ביותר", מוסיף אלאווי.
האיזון בין הרצון לדימוי מצוחצח וקבלת גישה למאגר האוהדים העולמי העצום של הכדורגל, מהווה דילמה למותגים הבינלאומיים.
להערכתו של מנהל בכיר בחברה אירופית שעובדת עם פיפ"א, שביקש להישאר בעילום שם, הפתרון הטוב ביותר הוא שפיפ"א תתמודד עם האישומים בצורה מחמירה והחלטית כדי להגן על הספונסריות שלה.
עם זאת, גם כשספונסריות כן מחליטות בסוף לבטל את התמיכה שלהן בספורטאים או באירועים, עשויות לעבור שנים עד שהן עושות משהו. כך למשל חשדות על שימוש בסמים אפפו את רוכב האופניים לאנס ארמסטרונג במשך יותר מעשור עד שנייקי וחברות אחרות החליטו לבטל את החוזים איתו ב-2012.