$
עסקי ספורט

תיירות הספורט - מנוע הצמיחה של תעשיית התיירות?

למרות המיתון העולמי, תעשיית התיירות בעולם צמחה ב-2010 ב-5%, וגם 2011 מבשרת טובות. תעשיית תיירות הספורט עולה על גל הצמיחה הזה ומי שלא עליו יפסיד

ספי דונר 16:4320.03.11
בשבוע שעבר התקיימה בברלין תערוכת התיירות הגדולה בעולם. 11 אלף חברות מ-180 מדינות הציגו ב-26 אולמות. האווירה היתה חגיגית, בעיקר בגלל שלמרות המיתון העולמי, תעשיית התיירות בעולם צמחה ב-2010 ב-5%, וגם 2011 מבשרת טובות.

 

במהלך התערוכה התקיימו כמה וכמה סמינרים שעסקו
במגוון תחומים ובהם השימוש הגובר ברשתות חברתיות ובסלולר לקידום מכירה של מוצרים תיירותיים.

 

תחום תיירות הספורט עמד על הפרק בדיונים שעסקו בשני תחומים. הראשון: רווחים משניים (ancillary revenue) - בעבר חברות תיירות רבות התמקדו במכירה של טיסות, מלונות ורכבים להשכרה. בשנים האחרונות - יותר ויותר מהן נכנסו לתחומים נוספים במטרה לייצר הכנסות נוספות מהנוסע שכבר הפקיד בידן את כרטיס האשראי שלו. בין התחומים ביטוחי נסיעות, כרטיסי חיוג, העברות משדה התעופה וחזרה, אטרקציות, מוזיאונים, מופעים ואירועי ספורט. השני: שיווק ליעדים ( destination marketing) - בעבר תיירים נסעו לחו"ל לנסיעה של 14-10 ימים לשלושה - חמישה יעדים בנסיעה. בשנים האחרונות גדל והולך המשקל של נסיעות ל-7-3 לילות ליעד אחד, מה שמגביר את התחרות בין ערים שונות, גם באותה מדינה.

 

בדיונים על שני התחומים הובלט הנושא של תיירות ספורט.

 

בדיון על רווחים משניים התברר שיותר ויותר חברות שנרתעו בעבר מלהיכנס לתחום תיירות הספורט, בגלל מורכבותו ובגלל העובדה שהאירועים בו אינם חוזרים על עצמם ופשוטים לביצוע כמו מכירת פוליסת ביטוח או כניסה למוזיאון, החליטו להיכנס לתחום. בין החברות שנכנסו לתחום ענקית התיירות אקספדיה, חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, חברת האטרקציות איסנגו ועשרות סיטונאי תיירות מכל רחבי העולם.

 

הסיבה העיקרית לכניסתן לתחום היא העובדה שמדובר בסגמנט "סקסי" שמעורר באזז ומביא תנועת גולשים ולקוחות. אירועי ספורט הם גם מנוף למכירה של טיסה ומלון ולא רק "מוצר משני" רגיל שנרכש אחרי שהחלטת להגיע ליעד כלשהו. בדיון על שיווק ליעדים הוברר שערים כגון ברצלונה או מנצ'סטר נהנות מקפיצה גדולה בתפוסת המלונות בתאריכים בהם קבוצת הבית הבכירה (ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד בהתאמה) מארחות.

 

בברצלונה מדובר בתופעה של ממש. בסוף שבוע בו קבוצת ברצלונה מארחת - מגיעים למשחק בין 10-20 אלף תיירים. מחיר הטיסות לברצלונה והמלונות בעיר גבוהים בסוף שבוע בו הקבוצה משחקת בבית ב-15%-25% מהמחירים בשבוע בו היא אינה משחקת בבית.

 

אבל כמובן שלא רק ברצלונה מביאה קהל. כמה נתונים בולטים שעלו מהדיונים הם שתיירות הספורט העולמית צומחת ב-15% בשנה, פי 3 יותר מהקצב הכללי של צמיחת ענף התיירות בעולם. זה, בין השאר, בגלל הגלובליזציה של הקבוצות והפיכת כוכבים בינלאומיים לשחקנים החשובים ביותר בקבוצות. למשל, כאלפיים שבדים מגיעים בממוצע למשחק בית של קבוצת מילאן בה משחק הכוכב השבדי זלאטן איברהימוביץ. 600 שבדים מגיעים למשחקי חוץ של הקבוצה. אגב, לובי של חברות התיירות המביאות תיירי ספורט לאיטליה הביא לכך שהמשטרות המקומיות באיטליה פותחות לתיירים משחקים שהוגדרו כ"מסוכנים" ובהם הותרה בעבר הכניסה רק לתושבי העיר המארחת. החל מהשנה פתוחים המשחקים האלו לתושבי העיר המארחת וגם לתיירים.

 

תיירות הספורט מתפתחת גם לא בענף הכדורגל. מירוצי פורמולה 1 באירופה מושכים בממוצע 20 אלף תיירים לכל מירוץ. בכניסה לטורניר ווימבלדון למגרשים הקטנים (מגרש 3 ומטה) - יש לעמוד בתור של כ-48 שעות בממוצע לפני שנכנסים פנימה. 40,000 איש נכנסים בכל יום לווימבלדון בדרך זו.

 

כעת, ללא שום צל של ספק תחום תיירות הספורט הולך וצומח והוא ימשיך לצבור תאוצה גם בשנים הבאות.

 

הכותב הוא ספי דונר מנכ"ל חברת sports events 365 מפעילת אתר טיקטינגו בישראל.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x