$
נדל

בלעדי ל"כלכליסט": חניה בסיטונות: האוצר הבלום של מכרז השוק הסיטונאי

ההכנסה הצפויה ממכירת מקומות חניה עודפים תוסיף כ־160 מיליון דולר להכנסות הזוכה במכרז על מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב. נתונים שחבואים במסמכי המכרז מעלים כי הקניון שיבנה במתחם יכלול רק 1,000 מקומות חניה ולכן צפוי להיווצר עודף של יותר מ־2,000 חניות במתחם

אורי חודי 09:3921.10.09
לזוכה במכרז השוק הסיטונאי בתל אביב מחכה "צ'ופר" - עודף של יותר מ־2,000 מקומות חניה שאותם יוכל למכור או להשכיר, כך נודע ל"כלכליסט".

 

לפי התוכנית, המתחם כולל כ־1,800 יחידות דיור, 30 אלף מ"ר המיועדים להקמת מרכז מסחרי וכ־5,000 מקומות חניה. מתוך כלל מקומות החניה במתחם, כ־1,800 מקומות יועדו לדירות המגורים - כלומר מקום חניה אחד לכל דירה. כ־1,000 מקומות חניה נוספים יועדו למרכז המסחרי, ואילו שאר המקומות אינם מנוצלים. המשמעות היא שהגוף הזוכה במכרז יוכל למכור את שטחי החניה הללו לבעלי הדירות כמקום חניה נוסף או לבעלי עסקים בקניון.

 

 

ביקוש ער

 

מבדיקה שנערכה לאחרונה על ידי "כלכליסט" עולה כי מחיר מקום חניה במרכז תל אביב נע בין 80 אלף דולר ל־120 אלף דולר. בהתבסס על נתונים אלה, את מקומות החניה הלא מנוצלים במתחם השוק יוכל הזוכה במכרז למכור במחיר של כ־160 מיליון דולר לפחות.

 

מצוקת החניה בעיר מעלה לעיתים קרובות את תג המחיר שמוכנים תושבי העיר לשלם על מקום חניה, כך שאם יזם הפרויקט ימתין עם שיווק החניות, מחירן עתיד לעלות עוד. היזם יוכל גם לבחור ולהשכיר את מקומות החניה, במחיר הנע מ־500 שקל עד 1,500 שקל לחודש. אם יבחר להשכיר את מקומות החניה, יוכל היזם הזוכה לגרוף לכיסו כמיליון שקל מדי חודש.

 

הדדליין: בעוד חודש

 

מתחם השוק הסיטונאי משתרע על 55 דונם הממוקמים על דרך מנחם בגין ורחוב החשמונאים במרכז תל אביב. המכרז הנוכחי הוא הניסיון השני של תנובה למכירת המתחם. ההצעות למכרז אמורות להיות מוגשות עד 23 בנובמבר. בין החברות ששמן הוזכר כמועמדות למכרז ניתן למצוא את שיכון ובינוי, נוה, האחים עופר נדל"ן, קנדה ישראל, גינדי השקעות, גינדי החזקות, תדהר, קבוצת לוינשטיין, קבוצת חבס, קרדן, אזורים, אביב ואפריקה ישראל.

 

בזכות גודלו של המתחם ייתכנו שיתופי פעולה בין חברות שונות, ובמקביל מלבד חברות הנדל"ן הגדולות לא מן הנמנע שגם קבוצות רכישה ייגשו למכרז.

 

ביוני 2008 הציעה החברה את המתחם למכירה בפעם הראשונה כמקשה אחת, במחיר מינימום של כ־600 מיליון דולר. העיתוי התגלה כבעייתי, ובתוך זמן קצר פרץ המשבר הכלכלי בעולם ובישראל. בתנובה הוחלט לדחות את המכרז עד שתחל מגמת ההתאוששות בשוק הנדל"ן.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x