$
שוק ההון

פנטזיה בטלוויזיה: תשכחו מכל מה שידעתם על צפייה בשידורי ספורט

כל ילד שמשחק כדורגל חולם להבקיע כמו מסי או רונאלדו, אבל חלקם דווקא חולמים להיות המאמן, כמו מוריניו. זוהי בדיוק התמצית של הלהיט החדש שנקרא "ספורט פנטזי" - שמאיים לשנות את מה שידעתם על צפייה בטלוויזיה

דרור רייך 08:0103.06.17

כל ילד שמשחק כדורגל חולם להבקיע שערים כמו מסי או רונאלדו, אבל חלקם גם חולמים להיות המאמן, כמו מוריניו. זוהי בדיוק התמצית של הלהיט החדש שנקרא "ספורט פנטזי" - שמאיים לשנות את מה שידעתם על עולם הצפייה בטלוויזיה.

 

 

 

תעשיית משחקי הפנטזי החלה למעשה כבר בשנות ה-50 המאוחרות של המאה הקודמת, לאחר מלחמת העולם השנייה. התעשייה התבססה בחיתוליה בעיקר על משחקי גולף ועל סטטיסטיקות שהתפרסמו בעיתונים ובמגזיני ספורט.

 

בשנות ה-80 פותח משחק פנטזי לבייסבול שהתבסס על בניית נבחרות משחקנים בליגות המקומיות שזכה לחשיפה רבה גם בערוצי הטלוויזיה המסורתיים. הרגע המכונן של התעשייה היה תחילת עידן האינטרנט באמצע שנות ה-90, עם הנגשת נתוני השחקנים והקבוצות בתפוצה רחבה הביאו להקמתם של אתרים רבים שניהלו משחקי פנטזי במגוון רחב של ענפי ספורט.

 

ב-2001 לאחר משבר הדוט.קום בארה"ב נוצר משבר גם בקרב משחקי הפנטזי ומספר אתרים מרכזיים פשטו רגל או נסגרו. אולם לאחר מכן, המשיכה התעשייה לצמוח. וביתר שאת.

פנטזי ספורט: תעשייה שתגלגל 8 מיליארד עד 2020 בארה"ב בלבד פנטזי ספורט: תעשייה שתגלגל 8 מיליארד עד 2020 בארה"ב בלבד צילום: יח"צ

 

אם בשנת 2003 כ-15 מיליון אנשים בארה"ב שיחקו במשחקי הפנטזי פוטבול בשנה, וכל אחד מהם הוציא בממוצע 150 דולר. נכון להיום, המספרים עומדים על כ-57.4 מיליון אמריקאים וקנדים ששותפים לתופעה. בפן הכספי, ההוצאה הממוצעת בשנה החולפת עמדה על 556 דולר - זינוק של 22% מ-2015, ועלייה של 700% מאז 2012.

 

איך זה עובד?

מה שיפה באוהדי ספורט הוא שכל אחד מהם חושב שהוא מבין קצת יותר מהמאמן. בין אם הוא יושב מול המסך או ביציע, הוא יודע בדיוק איזה שחקן צריך להוציא ואיזה שחקן צריך להכניס, עם מי צריך לפתוח בהרכב ומי בקבוצה נמצא נכון להיום בכושר הכי טוב. וכל זה מבלי להיות נוכח באימון או לדבר עם השחקן עצמו.

 

משחקי הפנטזי ספורט פונים בדיוק לקהל היעד הזה ומאפשרים לכל משתתף להיכנס וירטואלית לתפקידו של מנהל קבוצת ספורט אשר אמון על בחירת שחקנים, ביצוע עסקאות להחלפת או רכישת שחקנים.

 

כל אחד רוצה להיות מאמן. מימין זינאדין זידאן, ז'וזה מוריניו וקרלו אנצ'לוטי כל אחד רוצה להיות מאמן. מימין זינאדין זידאן, ז'וזה מוריניו וקרלו אנצ'לוטי צילום: איי אף פי

 

במשחקי פנטזי ספורט, שמזכירים משחקי מחשב מקוונים אחרים, כל משתתף מרכיב נבחרת של שחקנים פעילים המשתתפים בענף ספורט קבוצתי תחת מגבלות מסוימות כגון תקציב, מספר מקסימלי של שחקנים שניתן לבחור מקבוצה אחת וכו'.

 

ה"מהמר" מתחרה בנבחרות שהורכבו על ידי משתתפים אחרים והניקוד נקבע על בסיס ביצועי השחקנים במשחקי האמת שנמדדים ע"י חברות סטטיסטיקה מתמחות. החברות הללו גם מספקות את הסטטיסטיקות של ביצועי השחקנים בעבר שהמשתתפים נעזרים בהם בעת הרכבת הנבחרות. המשתתף שצבר את מספר הנקודות הרב ביותר מוכרז כמנצח.

 


הדבר החם בתעשייה הוא Inplay

 

לאורך ההיסטוריה, משחקי הפנטזי ספורט התקיימו על פני עונת משחקים שלמה. אלא שב-2007 החלה גם תעשיית משחקים יומיים בשם DFS (קיצור של Daily fantasy sports) של מחזור משחקים ביום אחד, להבדיל מעונה שלמה שנערכת על פני כמה חודשים.

 

נכון להיום, השם החם בתעשייה הוא 'Inplay', קיצור של Sport Fantasy Inplay או בעברית משחקי פנטזי בזמן אמת. מדובר במשחקי פנטזי אינטראקטיבים, שנערכים "און ליין", במקביל למשדרי משחקי האמת בטלוויזיה שיוצרת מעורבות של המשתתף במהלך המשחק.

 

עד כמה גדולה התעשייה? על פי מחקר שוק שנעשה על ידי Research Eliers מ-2016, משחקי הספורט פנטזי גלגלו כ-3 מיליארד דולר ב-2015 בארה"ב בלבד וצפויים להגיע ל-8 מיליארד עד 2020. מחוץ לארה"ב, התעשייה הכניסה כ-2.6 מיליארד ב-2016 ועל פי חברת המחקר Juniper Research היא תגיע ל-5.3 מיליארד דולר בשנת 2021.

 

תעשיית הפנטזי ספורט כוללת היום חברות גיימינג והימורים המפעילות את אתרי המשחקים, ספקי משחקים, חברות טכנולוגיה שהאתרים מושתתים עליהן ואת ספקי הנתונים והסטטיסטיקות.

 

תמורה, פרס ומזל

מלבד האינטרנט, חל גידול חד בתעשיית משחקי פנטזי ספורט בארה"ב גם בעקבות חקיקה פדרלית משנת2006 בנושא ההימורים הבלתי חוקיים באינטרנט בשם 'Act Enforcement Gambling Internet Unlawful'.

 

שם נוצרה לראשונה ההבחנה בין הימורים תלויי מזל (chance) לבין משחקים המבוססים על יכולת וכישורים (skill). בכך הובדל תחום הפנטזי (וגם הפוקר) מתחום ההימורים תלויי המזל בלבד, כמו רולטה ומשחקי קזינו אחרים.

 

 

מה דעתך על מניית וילק:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

למרות החקיקה, המצב הרגולטורי בארה"ב עדיין נמצא בתחום האפור. נכון להיום, במרבית מדינות ארצות הברית אין איסור על התושבים להשתתף במשחקי פנטזי ספורט אבל ההגדרה האם משחק מסוים מהווה הימור בלתי חוקי נקבעת, בדרך כלל, לפי ההגדרה של אותה מדינה לנושא בשלושה אלמנטים: תמורה, פרס ומזל.

 

לדוגמא, במדינות איווה וארקנסו חל איסור להשתתף במשחקים על כסף אמיתי המכילים אלמנטים של מזל ולכן משחקי הפנטזי אינם חוקיים שם. מנגד, באוגוסט 2016 חוקק במדינת ניו יורק חוק המסדיר את פעילותן של חברות המפעילות משחקי פנטזי ספורט יומיים באינטרנט, ואף ניתנו היתרים זמניים לחברות בתחום עד לקבלת רישיונות קבועים.

 

באירופה, ממש לאחרונה (ב-30 בינואר 2017), אושרה במלטה רגולציה ייעודית על ידי ה-(MGA (Authority Gaming Malta למשחקי יכולת כמו משחקי פנטזי אשר באמצעותה יוכלו חברות לפעול במספר טריטוריות בתחום האיחוד האירופי.

 

מלבד ארה"ב ואירופה (השווקים העיקריים בתחום), מגמת ההתרחבות של הפנטזי ספורט נמשכת גם אל טריטוריות נוספות בעולם כמו למדינות דרום אמריקה, אסיה ואפריקה.

 

הכנסות משלימות הם שם המשחק

 

"הענף שלנו עומד על שלוש רגלים - אהבת משחקים (בין אם משחקי מחשב או משחקי הימורים כמו פלייטק או פלייטיקה), אהבת הספורט, ומדיה", מסביר אבי אנגל יו"ר דירקטוריון פנטזי נטוורק, חברה ישראלית קטנה שעוסקת בתחום ונסחרת בבורסה בת"א. "ספורט וחדשות הם המפלט האחרון של הטלוויזיה, או כל תוכן שהוא לייב - כזה שהמילה ברודקאסט מכוונת אליהם", הוסיף.

 

"הרבה מאוד אנשים רוצים לראות עכשיו את ליברפול נגד מנצ'סטר – זה הכוח שעדיין נשאר להם, את כל שאר הדברים אפשר להקליט או לראות בנטפליקס", ממשיך אנגל.

 

"לכן, חברות המדיה מאוד מעוניינות בספורט. אבל זכיינות של שידורי ספורט עולה הרבה מאוד כסף אז הן מחפשות הכנסות משלימות ופה נכנס עולם המשחקים לתמונה - זאת המשוואה הכלכלית", הוסיף.

 

"שגופי המדיה משלמים מיליארדים על שידורי הליגה הספרדית, או ליגה אנגלית, לפעמים בבלעדיות, הם מחפשים איך למנף את ההכנסות, לתפוס את הצופים ולהוציא מהם עוד כסף", מסביר אנגל. "וגם יש את קבוצות הספורט עצמן, כמו ברצלונה או ריאל מדריד שרואות את עצמן יותר מקבוצת כדורגל אלה כמותג עם הרבה הכנסות ממרצ'נדייז ורוצות למסחר את ה'אללים החדשים' והביצועים שלהם".

 

"פנטזי ספורט מעלים את שיעור הצפייה"

"האוהדים צורכים ליגות פנטזי ספורט וסטטיסטיקות ברמות שלא נצפו לפני כן ומשחקי ניהול הספורט גורמים לאוהדים לצפות גם במשחקים שאחרת לא היו מתעניינים בהם ולעודד שחקנים שמעולם לא עודדו לפני כן - וזה דבר מעולה עבור הליגה", סיפר סקוט מינטו, מנהל תחום הספורט בתוכנית לתואר שני בניהול עסקי באוניברסיטת סן דייגו סטייט בראיון לבלומברג.

 

"בנוסף לכך שהמשחק יוצר אוהדים נלהבים, זוגות עיניים נוספים שצופים במשחק שפירושם רייטינג גבוה יותר לספונסרים. יש גם הרבה מאוד זמן פנוי באצטדיונים - פסקי זמן מסחריים, הפסקות אחרי כל רבע והפסקת המחצית - מדובר ברגעים שבהם האנשים פונים לטלפון", אמר סטייט.

 

"אימוץ הפנטזי מאפשר בו־זמנית לאוהדים המשחקים ליידע את שאר המשתתפים בליגה שלהם, את החברים שלהם ואחרים שהם נהנים מחוויית יום המשחק, זה ייצור באזז, ואם ינוהל כראוי, יעלה גם את ההכנסות מכיוון שהאוהדים האלה קרוב לוודאי שירכשו תכנים ומוצרים אחרים של הליגה", אמר.

 

הגורילות רוצות להתמזג

האם תעשיית הספורט הפנטזיה היומית בארצות הברית מוכנה לצעוד קדימה לאחר שצעדה צעד ענק לאחור לפני שנה וחצי? נדמה שכן, ודעת הקהל על פי דניאל ברבריסי, שבעברו סיקר את קבוצת הבייסבול הניו יורק ינקיז לוול סטריט ג'ורנל והפך לשחקן פנטזי מקצועי ואף חיבר את הספר 'דו קרב עם מלכים' גם כן נוטה לחשוב בכיוון הזה.

 

שתי החברות ששולטות היום בתחום משחקי הפנטזי היומיים בארה"ב (השוק הגדול בעולם), הן חברת 'FanDuel' וחברת 'DraftKing'. שתיהן חברות בפרטיות שהודיע בנובמבר האחרון על רצונם להתמזג ונמצאות כעת בבדיקה על ידי ועדת הסחר הפדרלית.

 

באוגוסט עד אוקטובר 2015, של עונת הפוטבול של אותה השנה, הייתה תקופת השיא בהיסטוריה של הפנטזיה היומית. בכל השידורים של ESPN (רשת הטלוויזיה אמריקאית שמשדרת ספורט 24-7) הובלטו הפרסומות של המותג DraftKings שנוסד ב-2011, שסיפר לצופים שהם יכולים לזכות בהרבה כסף תוך כדי צפייה.

 

בנוסף, כיכבו פרסומות המנצחים של חברת FanDuel שנוסדה ב-2009 ומחזיקה במספר המשתמשים הרב ביותר במשחקי הפנטזי ספורט היומיים בארה"ב, שהתרברבו על המרקע בעושר שלהם.

 

אבל בדיוק באותה מהירות שבה עלו משחקי הפנטזיה היומית ככה הנפילה הפתאומית הייתה חדה. שוב חזרו התגובות מצד הצופים נגד ההימורים החדשים, גם החברות ההימורים המסורתיות של הספורט הביעו התנגדות חריפה, הפוליטיקאים רכבו על גל האנטי החדש וגם אנשי עסקים שפשוט קנאו בטיפוס המטאורי של שתי החברות הצטרפו לחגיגה.

 

"זה היה מאוד מסוכן, מאוד, ברמה שלא בטוח ש-DraftKings ו-FanDuel יכלו אפילו לשרוד", המשיך ברבריסי. "הם היו על גג העולם, ואחר כך היו תחת אש כבדה. הם כמעט התמוטטו, אבל אז הם הצליחו לשרוד בעזרת שורה של שינויים שהפכו את ההימורים קצת יותר הוגנים לטובת של השחקן הקטן וניצחונות בחקיקות ברחבי המדינות השונות בארה"ב. כשאתה לא משחק נגד הבית, ולמפעילים אין תמריץ לגרום לך להפסיד את הכסף אז ההימור הופך ליותר מקובל".

 

לגבי אפקט טראמפ והשפעתו על התחום כנשיא המדינה מסכם ברבריסי ש"קשה להאמין שממשלת טראמפ תנסה לשבור את ההימור בספורט היומי והימורים בספורט בכלל בהתחשב בהיסטוריה של הנשיא בעסקי הקזינו".

 

 צילום: fantasyeleven.net

 

אז איך משקיעים?

כאמור תחום הפנטזי ספורט עדיין נמצא בחיתוליו, ולכן גם ההשקעה הציבורית בו עדיין קטנה והחברות הפועלות בתחום שנסחרות בבורסה נסחרות לפי שווי שוק נמוך המלווה במחזורים קטנים. כמו כן, הם עדין לא נסחרות בבורסות הראשיות בעולם.

 

שתי החברות הגדולות בתחום שביקשו להתמזג בנובמבר 2016 הן פרטיות, אבל על פי הערכות חברת וריאנס ייעוץ כלכלי, מספר המשתמשים במשחקי פנטזי יומיים של שתי החברות יחד נאמד בשנת 2015 על כ-4 מיליון. הכנסותיה של FanDual בשנת 2014 הסתכמו בכ-57 מיליון דולר והכנסותיה של DraftKings גדלו מכ-3 מיליון דולר בשנת 2013 לכ-40 מיליון דולר בשנת 2014.

 

החברה הציבורית הגדולה בתחום היא Fantasy 6 Sports הקנדית שנסחרת בארה"ב מחוץ לבורסה (ב-OTC), לפי שווי של 38 מיליון דולר והשיקה לאחרונה משחק פנטזיה כדורסל לטלפון הנייד.

 

מדובר על חברת טכנולוגיה עדיין צעירה שהתאגדה רק ב-2015. ב-2016 היא דיווחה על הכנסות של 550 אלף דולר שהובילו להפסד נקי של 1.2 מיליון דולר. השאיפה של Fantasy 6 היא ליצור חוויות משחקים עבור אוהדים ברחבי העולם באמצעות מציאות מדומה (VR), מציאות מוגברת (AR) וטכנולוגיות אחרות וליצור ממדים חדשים במעורבות חוויות הבידור בספורט.

 

כיום פנטזיה 6 ספורט מייצרת משחקים (תחרויות) על משחקי ספורט פנטזיה יומית, שבועית ועונתית עבור ליגת הפוטבול, ליגת הבייסבול האמריקאית, ליגת הכדורסל, הליגה הלאומית להוקי, ליגת העל, הבונדסליגה וליגת האלופות. החברה גם מספקת חדשות ספורט, תמונות וסטטיסטיקות של הליגות השונות, דרך האתרים שהיא מפעילה fantasy6.net, ו-fantasy6.com.

 

חברה קנדית נוספת שנסחרת בבורסה של טורנטו היא Global Daily Fantasy Sports. לחברת בעלת שווי השוק של 34 מיליון דולר קנדי אין פעולות משמעותיות בתחום, והיא סיימה את 2015 עם הכנסות של 150 אלך דולר אל מול הפסד של 445 אלף דולר. נכון להיום החברה מנסה לעשות את צעדיה הראשונים להיכנס לתחום החם של תעשיית הספורט הפנטזיה היומיומית.

 

"הענף שלנו עומד על 3 רגלים – אהבת משחקים, אהבת הספורט, ומדיה" "הענף שלנו עומד על 3 רגלים – אהבת משחקים, אהבת הספורט, ומדיה"

פלטפורמה לפנטזי ספורט

 

ויש את אותה חברה קטנה מישראל שנסחרת בת"א בשם פנטזי נטוורק שהצטרפה לבורסה של ת"א באוקטובר 2015 דרך מיזוג לשלד הבורסאי ביו סל. לחברה שמנוהלת ע"י ברק איזנשטיין יש כבר פעילות בארה"ב דרך מותג שברשותה בשם Titan Fantasy אשר באמצעותו מציעה החברה משחקי פנטזי ספורט יומיים על שלוש ליגות ספורט הבכירות בארצות הברית: ליגת הכדורסל (NBA), הפוטבול (NFL) והביסבול (MLB). לפנטזי גם מוצר על ליגת הכדורגל האמריקאית-קנדית (MLS).

 

אבל השאיפה של פנטזי נטוורק היא להפך לספקית פלטפורמה לחברות שרוצות להקים אתרים של פנטזי ספורט - בדומה לפלייטק של טדי שגיא בתחום ההימורים. מדובר בחברה קטנה שנסחרת לפי שווי של 20 מיליון שקל לאחר עלייה של 15% מתחילת השנה.

 

 

 

האם התחום יצמח בדומה לתעשיית ההימורים המשגשגת? לא בטוח. אולי בארה"ב הנושא הרבה יותר מוכר אבל באירופה ובטח באסיה דרום אמריקה ואפריקה התחום עדין בחיתולים וייקח עוד זמן עד שהשוק יכיר את תחום הפנטזי ספורט. האם מדובר בהשקעה טובה של טרנד חם או כסף על קרן הצבי? ימים יגידו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x