$
שווקי חו"ל

ומה עם מחירי הדלק? הנפט כבר ב-88 דולר לחבית - שפל של שנה וחצי

יורד היום ב-1.8%. מנהל קרן סחורות בניו יורק: "יכולות ייצור הנפט של ארה"ב משאירות את הביקוש הרחק מאחור". פסגות: "הירידה במחירים לא תתגלגל לצרכן"

שי סלינס 14:4902.10.14

לראשונה מזה 18 חודשים מחיר חבית נפט מסוג WTI נופל מתחת ל-90 דולר. ברקע לצניחה במחירי הזהב השחור: העלייה החדה בדולר מול המטבעות המרכזיים בעולם והירידה בצריכה העולמית - במקביל לעלייה חדה במלאים.

 

במסחר בבורסת Nymex שבניו יורק, החוזה העתידי על הנפט מסוג קרוד למסירה בדצמבר 2014 מאבד במסחר 1.8% מערכו ומוחלף תמורת 88 דולר. בכך משלים החוזה צניחה של 9% מאז תחילת אוגוסט - אז נסחר הנפט במחיר של מעל ל-98 דולר לחבית. הנפט מסוג ברנט מאבד 1.1% מערכו ל-93.1 דולר לחבית.

 

בניגוד לזהב השחור, שאר הסחורות נסחרות היום בעליות: הזהב מוסיף 0.2% לערכו ל-1,214.7 דולר לאונקיה, הכסף עולה ב-0.15% והחיטה קופצת ב-0.9%.

 

קידוח נפט ימי קידוח נפט ימי צילום: בלומברג

 

"יש לנו הרבה יותר מדיי נפט לספק ללקוחות, בעוד שהביקוש נמצא הרחק מאחור", כך לפי טריק זהיר, מנהל קרן סחורות בניו יורק. "יכולות הייצור של ארה"ב משתפרות בקצב מהיר מדיי", מוסיף.

 

קארל לארי, נשיא חברת הייעוץ לנפט oil outlooks ממשיך את הקו של זהיר ואומר: "בנוסף לדולר החזק, מה שככל הנראה מקפיץ את מחירי הנפט זה הירידה החדה בביקוש שנובעת מההאטה העולמית בצריכה".

 

"הירידה במחירים לא תתגלגל לצרכן"

אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של פסגות, התייחס לירידה במחירי הנפט ולהשפעה על הכיס של הצרכנים: "מחירי הסחורות החקלאיות יורדים כבר חמישה חודשים כאשר במונחים שקליים מחירי התירס, חיטה וסויה ירדו כבר ב-34%, 31% ו-37%, בהתאמה. הטבעונות מעולם לא השתלמה יותר. עד כמה הירידה במחירי הסחורות תלחץ את מחירי הצרכן כלפי מטה? כמעט ולא תלחץ".

 

גריפלד מסביר: "באופן כללי, כאשר מחירי חומרי הגלם עולים היצרנים נוטים לעדכן את מחיריהם. כאשר אלו יורדים ההתאמה הרבה פחות מובהקת והיצרנים נוטים לנסות ולנצל את ירידת המחירים על מנת להגדיל את שולי הרווח שלהם ככל הניתן. תופעה זו קרויה "קשיחות מחירים כלפי מטה" והיא יותר אנושית מהרתיעה מרגל קרושה".

 

בתוך כך המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה מצא כי חרף הירידה בכל מרכיבי מחיר הדלק, ובפרט לאור התייעלות חברות הדלק אשר הביאה לירידה במרווח השיווק, לא חלה ירידה במס הבלו - מה שהביא לכך ששיעור המיסוי הממוצע על דלקים עלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז פרסום מדד האנרגיה והוא עומד על שיעור ממוצע של 53.84% מסך מחירי הדלק. 

 

יוסי רוזן, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה: "למרות שמחירי הדלק בעולם ממשיכים לרדת, הצרכן הסופי מרגיש זאת רק בשוליים. מדיניות גביית המיסים על מחירי הדלקים הפכה לפרה החולבת של רשויות המס וכתוצאה מכך יוקר המחיה ממשיך להיות גבוה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x