$
בורסת ת"א

הנפקת תע"א: פרס ניחומים או צעד נוסף למיזוג ביטחוני?

ייתכן שהנפקת התעשייה האווירית תתברר כמהלך בדרך למיזוג כולל של התעשיות הביטחוניות, ואולי היא בכלל רק פרס ניחומים לאחר שהמדינה בחרה ברפאל כחברה שאליה תמוזג תעש

נעמה סיקולר 07:0324.03.11

אתמול אולי נזרע הזרע הראשון למיזוג כלל התעשיות הביטחוניות הממשלתיות. למעשה, הוא לא נזרע רק אתמול, אבל סעיף אחד שהסתתר בדו"חות התעשייה האווירית שפורסמו מרמז על דרך הפעולה שעשויה להפוך את המהלך שכבר יותר מעשור מדובר בו ברמה התיאורטית, גם למציאות. כי אם אכן תמוזג תעש לתוך

רפאל, מהלך שתפס תאוצה בחודשים האחרונים (ולאחרונה שוב מתעכב), ואם אכן תונפק התעשייה האווירית בבורסה בשנתיים הקרובות, הרי שהנה לנו פלטפורמה מתאימה ציבורית ושקופה לאיחוד שלוש החברות הממשלתיות - תעש, רפאל ותע"א, תחת חברת גג אחת, ולהן מתחרה אחת גדולה - אלביט מערכות הפרטית.

 

חיסכון בעלויות ומניעת תחרות אלימה

 

יש הרבה מאוד הגיון במיזוג של שלוש החברות. מיזוג כזה יבטל את הכפילות ויביא לידי ביטוי את הסינרגיה הגבוהה בחלק מהפעילויות שלהן. הוא ימנע מקרים של השקעת עשרות, אם לא מאות מיליוני דולרים על ידי אותו בעל בית (המדינה) בפיתוח של מערכות מקבילות, מתחרות כמו המערכות להגנה מפני טילים - מעיל רוח וחץ דרבן. מיזוג כזה יחסוך בעלויות, יבטל כפילויות אבל הוא גם יצמצם את התחרות האלימה המתקיימת בחו"ל בין החברות הביטחוניות לבין עצמם. גם בעולם הולכות התעשיות הביטחוניות, ובוודאי הממשלתיות, מזה שנים לכיוון הליכים של קונסולידציה ומיזוג. אפילו רשות ההגבלים העסקיים סללה את הדרך למיזוג שכזה כאשר החליטה שלא להתערב במיזוג תעש ורפאל כיוון ששתיהן חברות ממשלתיות עם אותו בעל בית ולכן מדובר לשיטתה לכל היותר ברה־ארגון. ובכך נתנה אור ירוק למיזוג שלוש החברות.

 

נקודת תורפה של 26 אלף עובדים

 

אלא שבכל זאת יש להתייחס לאפשרות שמהלך כזה יקרה גם בלא מעט סקפטיות, שכן אותו ההיגיון היה קיים כבר לפני חמש או עשר שנים ובכל זאת שום דבר לא קרה, בדיוק כפי שההחלטה על הצורך במיזוגה של תעש כבר התקבלה יותר מפעם אחת, נקברה, חזרה לשולחן לאחרונה ושוב נתקעה.

 

אז למה בעצם? כי נקודת התורפה של החברות הממשלתיות היא למעלה מ־26 אלף העובדים. תע"א, רפאל ותעש הן חברות עתירות כוח אדם עם ועדי עובדים מיליטנטים וחזקים. המשמעות של מיזוג היא בהכרח פיטורים ופרישה מוקדמת של אלפים מהם. היטיבה לתאר זאת תע"א בדוחותיה אתמול, כאשר כתבה שההנפקה כפופה בכל מקרה למשא ומתן עם ארגון העובדים שידרוש מן הסתם תנאים מפליגים לפורשים ורשת ביטחון לנותרים - תנאים הנושאים תג מחיר של כמה מיליארדים. את החשבון הזה יכולה תיאורטית לכסות הנפקת תע"א או הקרקעות של תעש אבל בדרך לשם צפוי משא ומתן ארוך עם העובדים והרבה מאוד תהפוכות. שם זה יקום או יפול.

 

הנפקת תע"א היא מתבקשת במיוחד לאחר שהחברה כבר הנפיקה אג"חים והגבירה את רמת הדיווח הציבורי והשקיפות שלה. אפשר להסתכל עליה כמהלך בדרך למיזוג כולל של כל התעשיות אבל אולי היא בכלל רק פרס ניחומים לאחר שהמדינה בחרה ברפאל כחברה שאליה תמוזג תעש למורת רוחה של תע"א. ימים יגידו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x