$
המלצות ואזהרות

אג"ח עולמית - ב.מ.וו מעלה הילוך

יצרנית המכוניות ואופנועי היוקרה ב.מ.וו, הנסחרת לפי שווי של 20 מיליארד יורו, מציעה אג"ח בתשואה שנתית של 2.85%

ברוך כהן 09:2217.01.10

המשבר העולמי שפקד אותנו בשנתיים האחרונות הורגש בכל רובד אפשרי של חיינו וכמעט בכל הסקטורים. תעשיית הרכב נפגעה משמעותית כשענקית הרכב ג'נרל מוטורס (GM) הגיעה לסף פשיטת רגל, וניצלה מגורל דומה לזה של ליהמן ברדרס בשל סיוע כספי נדיב שקיבלה מממשלת ארצות הברית.

 

גם תעשיית רכבי היוקרה נפגעה מהמשבר, וזאת מכיוון שקהל הלקוחות המסורתי שלה משתייך למעמד סוציו־אקונומי גבוה, שעבר טלטלות עזות במשבר האשראי. עם הופעת ניצני התאוששות ראשונים במשק ויציאה אטית מן המשבר ניתן למצוא הזדמנויות השקעה אטרקטיביות בסקטור זה. חברת ב.מ.וו (BMW) הוקמה ב־1913 על ידי קרל ראפ כיצרנית של מנועי מטוסים. אחרי תבוסתה של גרמניה במלחמת העולם הראשונה נאסר על החברה לייצר מנועים אוויריים, והיא התמקדה בייצור בלמים לרכבות ומנועי אופנועים. ב־1923 הציגה החברה את האופנוע הראשון שלה שהיה בנוי על מנוע דו־צילינדרי. חמש שנים לאחר מכן ייצרה החברה את המכוניות הראשונות מתוצרתה, שנחשבו מתקדמות ומהירות יחסית לתקופתן.

 

מובילת שוק

 

בתקופת מלחמת העולם השנייה הופצצו מפעלי החברה בגרמניה ונהרסו. בשנים שלאחר מכן ניסתה החברה להשתקם, ובהתאם לתקופה הכלכלית הקשה התמקדה בייצור ושיווק של מכוניות קטנות וחסכוניות. בראשית שנות השישים חשפה החברה את דגם ה־1,500 - מכונית סילון קטנה, חזקה ומתקדמת, שנחלה הצלחה. במקביל פיתחה ב.מ.וו גם מכוניות ספורט, המצוידות במנועים חזקים לשוק מירוצי המכוניות. בשנים אלו ביססה החברה את מעמדה כמובילה עולמית בתחום המנועים, האופנועים ורכבי היוקרה.

 

שנות השמונים והתשעים עמדו בסימן התרחבות בינלאומית. החברה פתחה מפעלי הרכבה מחוץ לגרמניה ורכשה את יצרניות כלי הרכב הבריטיות רובר ורולס רויס. כיום מזוהה החברה עם קו מוצרים הכולל אופנועי יוקרה ומכוניות פרימיום מובהקות. מכוניות מתוצרת ב.מ.וו נמכרות ביותר מ־150 מדינות ברחבי העולם. מטה החברה ממוקם במינכן ומשם מנוהלים 98 אלף עובדי החברה.

 

מניית ב.מ.וו נסחרת בפרנקפורט לפי שווי שוק של 20 מיליארד יורו, והונה העצמי עומד על סכום דומה. ההון העצמי של החברה מהווה כ־20% מסך המאזן, ויחס החוב להון העצמי הוא 1.45 - נתון המעיד על פעילות עסקית במינוף בינוני. בדו"חות לסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2009 דיווחה החברה על הכנסות של 36.2 מיליארד דולר אשר מהוות ירידה של 10.6% לעומת התקופה המקבילה.

 

בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 42 מיליון יורו - ירידה חדה של 88% לעומת הרווח ב־2008 כולה, אז הסתכמו רווחי התאגיד ב־324 מיליון יורו. את הירידה החדה ברווחים הסבירה החברה בעלייה בהוצאות הפיתוח של דגמים חדשים ובסביבה עסקית קשה לשוק רכבי היוקרה. עם זאת, יש לציין כי הרבעון השלישי של 2009 היה הרבעון השני ברציפות שבו נרשם רווח לאחר שברבעון הראשון של 2009 רשמה החברה הפסד של 112 מיליון יורו. ב.מ.וו צופה שיפור ברווחי הרבעון האחרון של 2009 בעקבות שיפור במצב הכלכלה העולמית.

 

חשיפה של 5%

 

בשנת 2003 הנפיקה החברה אג"ח (במטבע יורו) לעשר שנים, המחלקת ריבית שנתית של 4.625%. התאגיד זכה לדירוג איתנות פיננסית בגובה -A על ידי חברת הדירוג S&P.

 

לסיכום, המשבר הכלכלי גרם לירידה חדה בביקוש למכוניות מתוצרת ב.מ.וו, וגרר אותה להפסדים. אולם, לאחרונה נראה שיפור הדרגתי בתוצאות הכספיות, ולדברי הנהלת החברה, מגמה זו צפויה להימשך בעקבות התאוששות הדרגתית בביקושים בתעשייה כולה. במסגרת ניהול תיק אג"ח מדורגות מומלצת חשיפה לאג"ח ב.מ.וו של עד 5% מהתיק.

 

הכותב הוא מנהל השקעות ביובנק. סקירה זו היא למטרות אינפורמטיביות בלבד. המידע הנכלל כאן אינו מהווה ייעוץ השקעות 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x