$
דעות

הכלכלה השיתופית היא רק אשליה

שירות UberX מדיר את האוכלוסיות שבאמת זקוקות לו ומנצל את כל השאר

עומר כביר 06:4427.08.14
לכאורה, UberX הוא שירות חברתי מהמעלה הראשונה - דוגמה מושלמת לטרנד הכלכלה החדשה והשיתופית שמפרקת את הריכוזיות של תאגידי הענק בתחומים שונים, מפחיתה מחירים ומנגישה שירותים לחלק רחב יותר באוכלוסייה.

אחרי הכל, מה רע בשירות שמאפשר להזמין נסיעה פרטית דמוית מונית במחיר רצפה ובדרך אולי גם להכיר חבר חדש, במיוחד במדינה בעלת תשתית תחבורה ציבורית רעועה כמו ישראל? ומה רע במצב שבו אחרי יום העבודה יכול אדם קשה יום להשלים מעט הכנסה ולתת טרמפ לכמה אנשים טובים? מבחינה רעיונית זה נשמע יפה, אך במציאות מדובר במיתוס חסר ביסוס, הן ברמת המיקרו והן ברמת המאקרו.

 

אפליקציית אובר אפליקציית אובר

 

הכסף לא מגיע למי שבאמת צריך אותו

 

ברמת המיקרו שירותים כמו זה של אובר פונים מראש לפלחי אוכלוסייה מבוססים יחסית, כאלה שנוהגים לסוע יותר במוניות ופחות באוטובוסים. בצד הנהג הדרישה לרכב בן פחות מעשר שנים ובמצב מעולה מותירה מחוץ למשוואה את כל מי שאין ידו משגת לקנות מכונית משומשת בעשרות אלפי שקלים. התוצאה: דווקא האוכלוסיות המוחלשות שיכולות ליהנות מ־UberX יותר מכל, אשר בעבורן השירות מספק כביכול את ההטבות הרבות ביותר - חסרי אמצעים שרוצים להגיע לעבודה מהר אבל בזול או אלה שמתקשים לסגור את החודש וצריכים עוד כמה גרושים - הן שנותרות מחוץ למשחק. בדרך מי שנפגעים הם לא תאגידי הענק, אלא בעיקר נהגי המוניות - אנשים מהשורה שהשקיעו מאות אלפי שקלים ברכישת רישיון מונית ונאלצים להתחרות פתאום בנהגים מזדמנים במציאות כלכלית לא פשוטה גם כך.

 

ואולם, הבעיה האמיתית של אובר היא ברמת המאקרו. שירותי "כלכלה שיתופית" כמו זה שהיא מציעה או אפילו כמו Airbnb משנים את מאזן הכוחות בתעשיות שונות, ולא בהכרח לטובה. נכון, הם יכולים לשבור סדרי שוק מיושנים, כובלים ויקרים, אך זאת במחיר לא קטן: כל אחד הופך לנותן שירות בתשלום, וההפרדה בין העבודה לחיים הפרטיים הולכת ומתפוררת.

 

מי שבוחרים ליהנות משירותים כמו UberX במטרה להגיע להכנסה ממשית משעבדים למעשה את החיים הפרטיים שלהם לטובת מעביד חדש וגחמני, כזה שיכול לקפוץ ולדרוש התייצבות בכל שעה. אינך עוד עובד משרד ביום ואיש משפחה בערב, אלא עובד משרד ביום ונהג מונית בכל רגע פנוי אחר, עובד נטול זכויות של גוף תאגידי עלום פנים שאפילו לא מכיר בכך שאתה עובד שלו.

 

המרוויח הגדול הוא היזם

 

זה אולי השקר הגדול ביותר של כלכלת השיתוף: חברות כמו אובר מוכרות את האשליה שבאמצעותן כל אדם יכול להיות יזם ואיש עסקים, שהן הפלטפורמה להגשמת החלום בדרך לעצמאות. בפועל נהגי UberX הם רק בורג קטן וחסר חשיבות, בלי שליטה אמיתית בעתידם העסקי, נתונים לגחמה של חברה שיכולה בהינד עפעף לחסום אותם ואת מקור פרנסתם. וכל זה תמורת תשלום שלעתים קרובות הוא נמוך יותר משכר המינימום.

 

בסופו של יום המרוויחות האמיתיות הן החברות שמפתחות את הפלטפורמה לשירותים אלה. הן לא צריכות לרכוש ולתחזק כלי רכב, לקחת את הסיכונים שכרוכים בנסיעה ממושכת ובהעלאת נוסעים זרים או להתמודד עם דאגות כמו יום נטול נסיעות מוצלחות. הן רק גוזרות את הקופון בדמות עמלה שמנה מכל נסיעה. נהגי המוניות לא מספקים את הסחורה? נוסיף עוד נהגים ל־UberX. התקלקל לך הרכב או חלית? לא נורא, יש מספיק פראיירים אחרים בתור. הן כבר יעשו את הקופה שלהן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x