$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

באוצר שוקלים להפריט מחדש את הרכבת הקלה בתל אביב

צוות של משרד האוצר יבחן אפשרות להוציא מקטעי עבודה של הרכבת הקלה למכרזים. כמו כן, שלשום אושרה תוספת תקציב של 5 מיליארד שקל לפרויקט, שמתוכנן להסתיים ב־2025. נת"ע, החברה האחראית על הפרויקט, מינתה אתמול מנכ"ל חדש

ליאור גוטמן 06:5013.02.14

משרד האוצר הקים צוות בין אגפי לבחינת האפשרות להפריט מחדש חלק מפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, שהולאם ב־2010. בנוסף, שלשום אישר האוצר עקרונית תקצוב נוסף של 5 מיליארד שקל לפרויקט, כך נודע ל"כלכליסט".

הצוות כולל נציג מאגף התקציבים, נציג מאגף החשבת הכללית ונציג מרשות החברות, ומטרתו לצלול לעומק הנתונים הכספיים של הפרויקט ולבחון האם שלוש וחצי שנים לאחר ההלאמה ניתן יהיה לבטל אותה ולהוציא מקטעי עבודה חדשים למכרזי BOT (בנה, תפעל, העבר), כך שהנטל התקציבי לא יפול כולו על הציבור.

 

 הדמיית הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו. נחכה ל־2025 הדמיית הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו. נחכה ל־2025 הדמייה: נ.ת.ע

 

נקודת האל־חזור

 

התקצוב החדש שאושר שלשום מיועד למקטע העבודות החשוב ביותר בפרויקט הקו הראשון של הרכבת, המכונה 'הקו האדום', וישמש לחפירת תוואי הרכבת שעובר מתחת לאדמה בין בני ברק ליפו באמצעות מכונות יעודיות, בניית תחנות תת־קרקעיות לאורך התוואי ומכשור נלווה. האישור התקציבי מאפשר להוציא למכרזים את העבודות במקטע זה, שמתוכננות לשנת 2015 - פעולה שמוגדרת כנקודת האל־חזור של הפרויקט ומהווה בפועל הפרטה מחדש של חלקו.

 

בינואר האחרון הודיעה חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), האחראית על הפרויקט, שמועד השקת הקו הראשון הוא אוקטובר 2021. האישור של האוצר הגיע לאחר דו"ח חריף של מבקר המדינה יוסף שפירא על הפרויקט וניהולו בשנים האחרונות, לפיו משרדי האוצר והתחבורה לא בדקו לעומק את העלות הכלכלית של התהליך, לא ביצעו בקרה על ההוצאות שלו ולא הכינו חלופות כנדרש. התוצאה: הפרויקט הולאם בסוף 2010 ומאז זינק תקציבו המקורי מ־10.8 מיליארד שקל לכ־17.3 מיליארד שקל כיום.

 

מנכ"ל נת"ע החדש יהודה בר־און. שכר מופרז בעברו מנכ"ל נת"ע החדש יהודה בר־און. שכר מופרז בעברו

 

התקצוב החדש שאושר עבור החפירות נכלל בחריגה התקציבית הכוללת. כפי שנחשף בדצמבר האחרון ב"כלכליסט", נת"ע אישרה להוציא מכרזים לרכישת קרונות בטרם הרכבת תחל לעבוד, כך שהציוד יגיע לישראל בכמה סבבים ולא בבת אחת.

 

פרט לקו האדום מתוכננת נת"ע להקים עוד שבעה קווים עד שנת 2025 בעלות כוללת של 50 מיליארד שקל. בעבר נשקלה האפשרות לבצע גיוס אג"ח של נת"ע, אולם החשבת הכללית מסרבת לאשר מהלך מסוג זה לחברה שטרם התמודדה בהצלחה עם בניית קו בודד.

 

לפיכך, מטרת הצוות היא לבחון האם ניתן להוציא למכרזים מקטעי עבודה בקו האדום או בקווים אחרים שמתוכננים למטרופולין דן. ההחלטה צפויה להתקבל עד סוף 2014.

 

מנכ"ל חדש לנת"ע

 

נת"ע מתנהלת מאז אוקטובר האחרון ללא מנכ"ל קבוע, לאחר שהמנכ"ל הקודם יצחק זוכמן פרש מסיבות אישיות. דירקטוריון החברה המליץ אתמול למנות לתפקיד את יהודה בר־און, שלו ניסיון ארוך שנים בענף התחבורה.

 

לפני כ־15 שנה שימש כמנהל הכספים של חברת נתיבי איילון ובאמצע העשור הקודם מונה למנכ"ל חברת התחבורה הציבורית דן. ב־2005 הגיע לחברת נתיבי ישראל - לשעבר מע"צ - ממנה פרש לאחר ארבע שנים, לאחר שכיהן בתפקיד המשנה למנכ"ל.

 

במסגרת תפקידו בר־און היה אחראי, בין השאר, על הפיתוח המואץ של כבישי הצפון. ב־2011 הוא מונה למנכ"ל חברת דורי בניה ולאחר שפרש ב־2012, פתח חברה עצמאית למתן שירותי ייעוץ בתחומי התחבורה.

 

בר־און הוזכר מספר פעמים בדו"ח מבקר המדינה כמי שקיבל שכר מופרז מכמה חברות ממשלתיות, לכאורה תוך קבלת פטור ממכרז ולאחר חריגה מתקציבים שאושרו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x