$
דו"ח מבקר המדינה
דוח המבקר 2013 דף כתבה

דו"ח המבקר

משרדי האוצר והתחבורה קברו מיליארדים בפרויקט הרכבת הקלה בת"א

המבקר קובע כי מאז הקמת נת"ע ב-1997, היא פועלת ללא הסכם מסגרת עם המדינה - הסכם שאמור להסדיר את מכלול היחסים בין הצדדים ואת התחייבויותיהם

ליאור גוטמן 16:1215.10.13

את הפרק שעוסק בפרויקט הלאמת הרכבת הקלה בתל אביב אפשר לסכם בתיאור הבא: חברה ממשלתית קטנה, נטולת מנכ"ל ויו"ר קבוע, מקבלת ממשרד התחבורה "סוכריה" להקים את פרויקט התשתיות התשתיות הגדול בישראל - הקמת רכבת קלה בתל אביב. כאחראי על הפרויקט בתחילתו מוצב ח"כ לשעבר מטעם הליכוד.

 

שלוש שנים לאחר מכן, כפי שנחשף ב"כלכליסט",המסקנות השערורייתיות של מבקר המדינה יוסף שפירא לא משאירות מקום לספק - ההחלטה על הלאמת הפרויקט נגועה בחלמאות, בורות או סתם חוסר אכפתיות, ועד עכשיו היא עלתה למשלם המיסים בעיכוב של 5 שנים ובתוספת תקציב של כ-3.5 מיליארד שקל, סכום השקול ליישום כ-60% ממסקנות ועדת טרכטנברג.

 

הדמיית הרכבת הקלה בתל אביב. פועלת ללא כל הסכם מסגרת עם המדינה הדמיית הרכבת הקלה בתל אביב. פועלת ללא כל הסכם מסגרת עם המדינה

 

למבקר המדינה התחוור שהפרויקט הענק הופקד בידי גוף שבכלל פועל בוואקום רגולטורי. "על אף החלטת הממשלה מדצמבר 2010, שקבעה כי על משרדי התחבורה והאוצר לחתום על הסכם מסגרת עם נת"ע, טרם נחתם הסכם כזה. למעשה, מאז הקמתה של חברת נת"ע בשנת 1997, במשך יותר מ-15 שנים, היא פועלת ללא הסכם מסגרת עם המדינה - הסכם שאמור להסדיר את מכלול היחסים בין הצדדים ואת התחייבויותיהם". 

 

מי הפקיד את הפרויקט בידי נת"ע?

 

ב־2006 פרסמה המדינה מכרז פומבי שקורא לחברות זרות להוציא את תושבי תל אביב מהפקקים. באמצע 2007 זכתה חברת MTS, קונסורציום של חמש חברות (אגד, סימנס, אפריקה ישראל, CDS הספרדית ו־EECEE הסינית, בחלוקה שווה של אחזקות) במיזם להקים את הקו הראשון. תחילת העבודות תוכננה לאמצע 2008 והיתה אמורה להמשך 5.5 שנים.

 

עם זאת, MTS לא הצליחה להשיג את מקורות המימון הדרושים (כ-11 מיליארד שקל) ובאוגוסט 2010 המדינה הלאימה את הפרויקט, ולאחר כמה חודשים הפקידה אותו רשמית בידי חברת נת"ע, (נתיבי תחבורה עירוניים), חברה קטנה שהמנכ"ל שלה (ישי דותן) פרש ביוני 2010 ובעת ההלאמה לא מונה לו מחליף. אם לא די בכך, לחברה לא מונה רשמית יו"ר דירקטוריון ומי שכיהן כממלא מקום היה ח"כ לשעבר מיכה רצון, שכיהן בשנים קודמות כסגן שר התמ"ת מטעם הליכוד.

 

אם לא די בכך, מבקר המדינה מצא ששליש מהתקנים המקצועיים בנת"ע לא אוישו ברמה ש"חלק מהמשרות שאינן מאוישות, שייכות לתפקידים בכירים בתחומים מקצועיים, ומילויים נדרש לביצוע פעילות הליבה של נת"ע וחיוני לביצוע מקצועי ואיכותי".

  

התקציב יחרוג ב-5 מיליארד שקל

 

ולכן, אם מישהו חשב שהליך ההלאמה היה שקול ונבחן כלכלית, מגלה לתדהמתו שמדובר בלא פחות משליפה. "לפני שקיבלה הממשלה את החלטתה מדצמבר 2010, לא הוצגו לה חלופות שונות של גופי ביצוע לפרויקט הקו האדום. ההחלטה שנת"ע תהיה אחראית לביצוע פרויקט כה מורכב התקבלה בלא שנעשתה עבודת מטה יסודית של משרד התחבורה ומשרד האוצר - לבדיקת היערכותה של החברה ויכולתה לבצע את הפרויקט, ולבדיקת העלות הכלכלית של כל התהליך לעומת חלופות אפשריות אחרות", אומר שפירא.

 

ומה לגבי התקציב? זה מתברר כפרט זניח שלא מעניין אף אחד. "בדצמבר 2010 החליטה הממשלה על ביצוע פרויקט הקו האדום בתקציב של 10.7 מיליארד ש"ח ובלוח זמנים שהגדיר את שנת 2017 כמועד תחילת הפעלתו. במסמכים הנלווים שהוצגו לממשלה לאישור התקציב ולוח הזמנים, לא נמסר פירוט לגבי התקציב הראשוני ולא נמסר על איזה בסיס נתונים הוא נשען. עם התגבשות התכנון המפורט, גדל אומדן התקציב לכ-14.4 מיליארד ש"ח, והמועד הצפוי להפעלת הקו האדום נדחה משנת 2017 לשנת 2018. במאי 2013 העריכה נת"ע כי מועד ההפעלה יהיה בשנת 2020 ולפי הערכות חברת הבקרה המועסקת על ידי משרדי האוצר והתחבורה, מועד ההפעלה עלול להידחות אף לשנת 2022", מסביר המבקר.

 

אז כמה כסף זה יעלה בפועל? תלוי את מי שואלים. מבקר המדינה חושף שבאחד מישיבות נת"ע בסוף 2012 הציג מנכ"ל החברה הפורש יצחק זוכמן אמדן לפיו העלות הסופית תגיע ל-17.3 מיליארד שקל, חריגה של יותר מ-5 מיליארד שקל מהתקציב המקורי. לפי המבקר, "על משרדי התחבורה והאוצר להגיש לאישור הממשלה, כמי שאחראית לקביעת סדרי העדיפויות של תקציב המדינה, את השינויים והעדכונים באומדן התקציב ובלוח הזמנים לביצוע הפרויקט"

 

תוכניות עתידות? הנייר סובל הכל

 

אולם המחדל של קו הרכבת הקלה אינו היחיד בניהול מערך התחבורה המסילתית הקלה בגוש דן. מבקר המדינה שפירא מצא שבסוף 2011 הטילה הממשלה על מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי "להכין עד 1.3.12 תכנית עבודה המתווה את הקמתן של מערכות להסעת נוסעים בתחבורה ציבורית יבשתית באמצעים רבי-קיבולת במטרופולינים ובערים הגדולות, עד לסוף שנת 2025"

 

מדובר בתכנית להפעלת שבע רכבות בתל אביב עם מערכות אוטובוסים תומכות שעלות הקמתן הכללית מגיעה ל-76 מיליארד שקל. ומה קרה מאז? לא הרבה. "עד אפריל 2013, למעלה משנה מהמועד שנקבע, לא הוכנה תכנית כאמור".

 

תגובות:

 

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה קיבל את ממצאי דו"ח הביקורת ופועל לתיקון כל הליקויים וליישום כל הלקחים והמסקנות הנובעות מהקמת הרכבת הקלה בירושלים, בפרויקט בתל אביב. מיזם הרכבת הקלה בתל אביב, הוא פרויקט מורכב ביותר הכולל מגוון רב של נושאים הדורשים מתן מענה, בתחום שאין בו כלל ניסיון במדינת ישראל. ממשלת ישראל הטילה בדצמבר 2010, על חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) את ביצוע פרויקט הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב באמצעות תקציב המדינה, בעקבות ביטול הסכם הזיכיון עם זכיינית הקו האדום( קבוצת MTS) וזאת על רקע אי הצלחת הזכיינית להגיע לסגירה פיננסית.

 

ברור כי לאתגר כה משמעותי, נדרשה המדינה להעמיד הערכות ארגונית ראויה ואכן החלטת הממשלה נועדה לחזק את חברת נת"ע ולהפכה מחברה המבקרת את , לחברה המנהלת את המיזם. מאז נחתם ההסכם בין נת"ע לבין משרדי האוצר והתחבורה, מקיימים הגופים , יחד עם חברת הבקרה הבין משרדית, דיונים מדי שבוע, במסגרתם מוקדש חצי יום לדיוני עומק בנושאים הנוגעים לקו האדום והערכות להקמת הרשת העתידית.אומדן הפרויקט המקורי שנקבע (10.7 מיליארד שקלים), לא שיקף את כלל , לאחר תכנון הפרויקט, שמה בצורה גלויה את נתוני התקציב המלאים בפני מקבלי ההחלטות" .

בטל שלח
    לכל התגובות
    x